E

EvensPila

Hur viktigt tycker ni det är att hästen kommer farm till en i hagen?
Min häst kan vara lite sådär. Ibland kan hon gnägga som en galning och springa hela vägen fram till mig och andra dagar har hon ingen lust att komma alls. Kanske bara kommer de sista metrarna. Hur viktigt är det egentligen att de kommer?

Har haft ett par hästar innan denna och de har ju haft sina perioder då de varit lite halvt svårfångade, men så fort de blev uppstallade på vintrarna var de helgalna när man kom på eftermiddagen.
Det var ju såklart för att de visste att de skulle få mat.

Men min nuvarande häst går på lösdrift och hon får aldrig mat av mig eller någon annan, för de har fri tillgång.

Tycker ni att det är bättre att ha en häst som är lycklig som den är, eller en häst som har så himla tråkigt om dagarna att det roligaste på hela dagen är när matte/husse kommer?

Sen kom jag att tänka på en sak till. Förr i tiden när jag gick på ridskola, så hade vi en regel, och det var att man inte skulle rida en häst förresns en halvtimme efter den ätit.
Men hur gör man med en häst på lösdrift då? :O De äter ju hela tiden?

Sv: I hagen.

Det med ridning efter mat, har jag förstått gäller främst kraftfodret, grovfodret är det ingen fara med. Isf skulle man ju behöva vänta efter sista tuggan gräs i hagen också...

Om man inte upplever ngt problem själv så spelar det ju ingen roll! Ofta(-st) är det väl så att om pållen själv kommer fram de sista stegen brukar det funka OK för övrigt också. Men det är ju inget självändamål att hästen ska komma springande!

Jag tycker det är trevligt om hästen kommer galopperande i hagen om man ropar på den, det gör min häst ibland, men inte alltid. Det som är viktigast för hästar är ju mat och kompisar, har de mat och kompisar så är det mindre troligt att de kommer när man ropar, om de inte har det så är chansen större. Så jag undrar om man ska fundera så mycket i termer som "tråkigt".

Jag håller med om att det är helt ok att rida direkt efter grovfoder, det kommer ändå att ligga och jäsa i tarmen någon dag eller så. Däremot näringen från kraftfodret tas upp annorlunda - i magsäck och tunntarm, och påverkar hästen mer. Man ska helst vänta 2 timmar efter kraftfoder tills man rider brukar det stå, men det beror nog delvis på hur mycket kraftfoder, och vilken typ.

Jag har stora hagar på sommaren så jag tycker att det är skönt när hästarna kommer utan att jag måste hämta dem. Jag ropar och de kommer, men ibland är det trögt. Då kan det ta en stund innan de kommer lunkande. Det beror lite på vädret, i värmen är de lite slöare. Det har hänt några gånger att de inte kommit alls, utan att jag fått gå och leta efter dem. Då har de något annat spännande för sig, tex kolla på grannens kossor, eller nån älg i närheten. Dock är det ytterst sällan och de gånger blir jag lite orolig för att det hänt något...

På vintern har vi mindre hagar och då kommer de lite snabbare men det är inte så ofta de kommer springande. Det är skönt att slippa gå in i hagen och hämta tycker jag, så på det viset är det väl viktigt antar jag.

Jag tycker det är trevligt att min häst kommer när jag ropar på honom! Han blir glad när jag kommer även om han inte så ofta kommer galloperande!
Sedan kan jag tycka det är jättejobbigt när han blir jätteglad och gnäggar högt när han står inne i stallet när jag kommer.. då är han ledsen och står och längtar efter mig. Känns väldigt stressande :crazy:
Det förekom varje dag i ett stall han stod i där han inte trivdes och när vi flyttade så slutade det. Visst blir han glad nu med när jag kommer, tittar upp och spetsar öronen men han gnäggar inte hysteriskt.. '

Hur viktigt tycker ni det är att hästen kommer farm till en i hagen?

Visst ar det viktigt att hasten ser det som nagot positivt nar man kommer. Det ar kanske inte sa viktigt att den kommer fram, aven om det ar bra om den gor det, men det ar jatteviktigt att den vill bli infangad och inte gar ivag nar man forsoker ta den.

Tycker ni att det är bättre att ha en häst som är lycklig som den är, eller en häst som har så himla tråkigt om dagarna att det roligaste på hela dagen är när matte/husse kommer?

Maste det betyda att den har trakigt om den blir glad nar matte eller husse kommer? Varfor kan det inte vara det roligaste pa hela dagen? Det ar val jattebra om det ar sa. Det ar en av de viktigaste bitarna for mig i ridningen och hasthanteringen, att hasten uppskattar det vi gor tillsammans. Jag vill inte att hasten ska se mig som "den dar manniskan som kommer en gang om dagen och tvingar mig att jobba", jag vill att den ska se mig som "den dar medlemmen av flocken som kanske ser lite rolig ut med bara tva ben och som pratar med en konstig dialekt men som jag tycker om att ha omkring mig".

Sen kom jag att tänka på en sak till. Förr i tiden när jag gick på ridskola, så hade vi en regel, och det var att man inte skulle rida en häst förresns en halvtimme efter den ätit.
Men hur gör man med en häst på lösdrift då? :O De äter ju hela tiden?

Det ar kraftfoder det galler, speciellt om det ar en storre mangd. Ho och gras ar ingen fara.

Min häst är ganska lat och okoncentrerad av sig och det enda jag verkligen begär när jag ska hämta honom i hagen är att han lägger fokus på mig. att han inte bara skiter i mig helt enkelt.

Bara för att de kommer fram betyder det absolut inte att de har tråkigt i hagen! De kan både trivas i hagen och tycka om att bli ompysslade! :)

min pålle e som din att i bland kommer han springande, ibland kommer han bara de sista stegen... jag ser absolut inte det som nåt problem... tycker det är ok så länge han kommer mot mig o inte springer undan... då ser jag det som ett problem..

angående maten... så efter kraftfoder väntar jag alltid minst en timme innan ridning... när det gäller hö är jag inte lika noga med det men jag låter honom alltid äta upp i lugn o ro o gärna stå o vila en liten stund efter maten också

min häst tycker de är kul när ja kommer men de betyder ju inte att han står o längtar efter mej och har tråkigt när ja inte är där..
tycker de är jätteviktigt att hästen har kul när man kommer och att den ser fram emot de..om dom nu gör de.

sålänge inte min häst springer ifrån mej så är ja nöjd..sen är de ju alltid kul när dom kommer till än.

Sedan kan jag tycka det är jättejobbigt när han blir jätteglad och gnäggar högt när han står inne i stallet när jag kommer.. då är han ledsen och står och längtar efter mig. Känns väldigt stressande

min häst gnäggar också alltid när ja kommer..speciellt i stallet, men ja tror knappast pållen är lessen och står och längtar efter mej när ja inte är där..
sen är de ju jättekul när han hälsar på mej när ja kommer..tycker om när han uppmärksammar att ja kommer för han hälsar inte på någon annan.

Så länge min häst inte springer iväg gör det lite detsamma, även om det såklart känns bra om hon självmant kommer.

Mina kommer oftast vandrandes mot mig när de ser mig, ibland travar de men oftast skritt, men det händer att de står kvar längst bort i hagen och betar. Visst är det trevligt när de kommer men så länge de inte springer ifrån mig så spelar det ingen större roll.

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 240
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 186
Senast: Juli0a
·
Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
5 170
Senast: Masqueradee
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 376
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar