Grålly

Trådstartare
Jag har hört flera olika beskrivningar av vad hästen gör när den går "i form". Svara på dessa:

*Vad gör hästen när den går 'i form'?
*Vad måste hästen kunna för att gå 'i form'?
*Hur får man hästen att gå 'i form'?
 
Sv: I form

Det är ju jättesvårt att svara på. I form för mig är att hästens "kraft" kommer bakifrån och skjuter på framåt - med gung i ryggen och svikt i steget. På en lågutbildad häst ska huvudet vara framåt nedåt, gärna "dra" lite i tyglarna och då möter man upp med en mjuk hand och hästen tuggar på bettet. En mer utbildad häst kanske har en högre form men fortfarande kommer kraften bakifrån och det är gung i ryggen och svikt i steget.

En häst behöver inte kunna mycket för att gå i form, det underlättar ju om de kan flytta sig undan för skänkeln. Att flytta hästen några få steg kan ju ibland underlätta att få den i form.

För att få den i form, den måste först och främst gå fram, den ska bjuda framåt och ha ett lagom stöd på bettet. Skjuter den ut ena bogen så använd skänklarna att rakrikta den och jobbar man så både på volt och rakt spår så går hästen snart i form.
Kanske en luddig beskrivnig...men så upplever jag det.
 

Liknande trådar

Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
1 062
Senast: Tilly_85
·
Övr. Hund Har någon tips på en form av pall eller liknande som går att ha vid fotänden av en säng? Behovet är till en hund som lättare ska kunna...
Svar
9
· Visningar
695
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
554
Senast: WildHorse
·
Kultur Jag är rätt säker på att jag inte är den enda på forumet som skriver eller har drömmar om att en dag få ner den där romanen eller...
8 9 10
Svar
180
· Visningar
5 125

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp