I form/På tygeln

E

Ewe89

Hej!
Jag har ridit på ridskola i 7 år och har nu egen häst sen 4 månader tillbaka. Slutade dock på ridskola.
När jag red på ridskolan fick jag lära mej att när hästen går i form/på tygeln så ska den i preincip vika halsen dubbel. Ju mer rund över nacken desto bättre.

Nu har jag då egen häst, och har hört talas om uttryck som "Bakom/framför hand", "Bakom/framför lodplan", "Lång och låg" m.m.

Hur ska en häst egentligen se ut när den går i form?

Detta jag hört om lodplan så ska nosryggen vara lodrät. Men rider jag min häst så blir nacken inte så rund.

Rider jag där emot vad jag tror är "bakom hand" alltså att nosen är närmast bringan så blir hon rund i nacken.

Vad är egentligen rätt?

Och kan ni förklara de olika uttrycken för mig, vad används de till, och hur ser det ut när man rider dem (bilder kanske...?)

Skulle vara jättetacksam om jag fick svar på frågorna eftersom att jag nu inte har tillgång till någon tränare tyvärr!
/Ewe - www.ewe.has.it

Sv: I form/På tygeln

ett tips är, samligen beror inte på var hästen har huvudet, utan på hur den arbetar med sin kropp.

När en häst är orddentligt sammlad så kan den göra olika rörelser utan en massa mellansteg, tex galopp, halt, galopp.

Jag vet många hästar som går JÄTTE fint "på tygeln" men som det tar en halv kortsida för att sakta av från trav till skritt, eller galopp till halt osv. Och då är de inte sammlade, och använder kroppen ordentligt.

Vi har blivigt lärda (lurade) att när hästen har huvudet i lodplan så går den automatiskt på tygeln, men det funkar inte riktigt så lätt, för då vore det bara att slita lite i tygen eller sätta fast några rep i skallen på hästen och dra dit huvudet och vips skulle vi alla ha superfina dressyrhästar. Utan spänningar och problem.

Eftersom vi (många) stirar sig blinda på huvudpositionen och glömmer bort resten av hästens kropp så lär sig även hästen att (luras) eller att ryttaren blir nöjd om huvudet är i lodplan men hästen arbetar inte ordentligt för det.

oj då nu vart det långt, men mitt tips är att kontrolera om hästen är samlad, kan du rida galopp, halt, galopp, skritt, trav skritt, eller göra halt mitt i en öppna så har du en sammlad häst,

men om det blir galopp, trav trav trav, skritt skritt skritt och sen halt så är inte din häst ordentligt samlad hur mycket du än har krulat ihopp halsen.

Jag tänker allra minst på huvudets placering när jag rider *för det är ändå aldrig där det ska ;)* Utan rumpan, å sedan försöker jag med övningar som ska stärka hela bakkärran, så att han kan börja bära mer bak av sig själv.

Det där med rundning på halsen, vad sa din ridlärare om övriga kroppen då? För samlingen syftar ju på hela kroppen inte bara huvudet. Jag tänker lite så att det borde bli väldigt framtungt att tänka på halsen så mkt.

Håller med övriga talare, Skit i huvudet, det är en bifunktion av vad övriga kroppen "sysslar med".
Men, tänke ändå förtydliga lodplan. Enligt TR ska hästen gå med nosen framför lodplan genom ögat i korrekt form. Det innebär att om du drar en lodrät linje genom hästens öga rakt ner i marken ska nosen hamna framför denna linje. Ofta kommer inte nacken att vara högsta punkt om nosen hamnar i eller bakom lodplan.

skit i halsen och huvudet överhuvudtaget. det gör jag och min häst har hittat formen själv nu. i alla fall i skritt.

Håller med övriga om att du inte ska bry dej så mycket om vart hästen har huvud och hals....utan rid så att hästen använder sin kropp på ett korrekt sätt tex övergångar, tempoväxlingar, lösgörande övningar mm. När du kan göra dessa saker på ett bra sätt med ett bra stöd på bettet så kommer din häst att gå på tygeln.
Att hästen är på tygeln är den lägsta graden av samling, alltså kan man/bör man inte utföra samlande rörelser förrän hästen är på tygeln.
Och du ett ännu bättre tips...ta och skaffa dej en tränare som har erfarenhet och utbildning...:-)

Varför ska man inte be hästen börja sammla sig använda kroppen innan den är på tygeln? Hur gör man då gör att få den att gå i form med hela kroppen?

jag förstod inte alls ditt resonemang, kan du förklara?

/angela

Att hästen samlar sig är inte samma sak som att den annvänder kroppen, en häst kan annvända sin kropp på ett bra sätt utan att gå i speciellt hög grad av samling tex att den är på tygeln. När man börjar samla hästen måste den först kunna gå på tygeln, vara lösgjord mm. Därför tycker jag att man börjar med sådana övningar innan man går på tex öppna, sluta, bakdelsvändning mm.

samling är ju att man ber hästen om att flytta sin tyngdpunkt bakåt och ta mer vikt på bakbenen. innan man kräver det av hästen måste den kunna gå i en egen balans med ryttaren på ryggen och VARA PÅ TYGELN. SEDAN när den går på tygeln och är lösgjord börjar man med övningar som innebär en högre grad av samling. Man börjar i små mängder för att bygga upp hästen på sikt.

Hoppas att du nu förstår hur jag menar...

"Gå på tygeln..." .... Gäller å ha bra balans då.... En tygel är ju rätt smal... :smirk: Skämt åsido, finns det nåt mer missbrukat begrepp än " gå på tygeln".

Hej! Läs detta inlägg som Lejonelle skrev till en som frågade ungefär som du!..Hoppas jag har tillstånd att kopiera det :angel: ..Tuckte det var fantastiskt bra..hehe..

Lejonelle skrev:
Hej. Det bästa sättet att komma fram snabbare i sin ridning är att lägga ned mer tid. Rid mer, gärna flera gånger i veckan, gärna privatlektion ibland. Sitt på läktaren när andra rider lektion och kolla, kolla, kolla och lyssna på vad ridläraren säger. Läs, det finns massor av bra ridläror. Prata med folk och fråga duktiga i ditt stall. Be om hjälp att se skillnad på bra och dålig ridning. Titta på utbildningsvideo, t ex Kyra Kyrklunds filmer. Kanske din ridklubb har dem att låna ut (annars kan du ju be styrelsen att de köps in). Och gå in här och ställ frågor och snacka med folk. Försök "tänka ridning" i allt du gör och träna din kroppskänsla på massor av sätt. Genom dans, meditation, yoga, tai chi, kampsport eller vad du tycker är roligt. Ridning är balans, takt och kroppsmedvetenhet och det finns massor av sätt du kan träna det varje dag.

Vad som är rätt form brukar det finnas olika uppfattningom, men du kan börja i den här änden: Hästen ska gå i balans och stadig takt, och den ska gå med framåtbjudning och eftergift samt vara uppmärksam för hjälperna. Allt detta kommer den att göra automatiskt om den inte hindras på något sätt, av en obalanserad ryttare, utrustning som passar dåligt, eller något problem i sin egen kropp. När man skriver på detta sätt så låter det ganska lätt. Du ska "bara" sluta göra allt som hindrar hästen....

T ex: sitta snett. Vara stel. Vara i otakt. Vara inkonsekvent i hjälperna. Vara i bakvikt eller framvikt. Vara hård, slapp eller ostadig i handen.

Istället ska du vara avspänd och följsam, att ha kontakt med bettet via en stilla, mjuk hand. Sitta mitt över hästen och sitta still utan att vara stel. Driva i hästens takt och fånga upp energin med många många många halvhalter. Och att inte glömma den viktiga eftergiften, berömmet och smekningen som får hästen att förstå vad du är ute efter.

När man pratar om hästens form brukar man eftersträva att hästen ska söka sig framåt-nedåt dvs att den ska vilja ha kontakt med bettet utan att lägga sig på. Mellan bettet och bakbenen går ryggen som en fjädrande brygga, och den energi som framåtbjudningen i bakbenen skapar framåt fångar du upp genom halvhalter så att "bågen spänns". Det viktiga är inte var hästen har huvudet men man kan visa hästen vägen framåt-nedåt genom att göra en halvhalt på yttertygeln, och så ge en liten eftergift på yttertygeln för att få hästen att ta stödet längre fram. Hela tiden driver du stadigt framåt lite mer än hästen själv vill. Så fort hästen söker sig framåt-nedåt med kontakt på yttertygeln är ytterhanden stilla och mjuk. Innerhanden är stilla och passiv hela tiden, såga inte.

Detta kan du bara få att fungera om din hand kan vara stadig och stilla under lättridningen, så om din hand är ostadig är det ett problem du måste åtgärda först. Ridning är svårt och tar lång tid att lära sig, ta ett steg i taget.

Lycka till!
Lejonelle

Du måste själv som ryttare vara följsam.
När du rider din häst lirkar du med tyglarna så at när hästen söker sig neråt, ger du efter och fortsätter tills hästen jobbar med ryggen och att den behåller framåt sökning formen. Här kan man se att ryggen välver sig, hästens hals är följsam och avslappnad.
En avslappnad häst jobbar med sin rygg.

Här finns masor av övningar att göra, rida på volter, ökningar, tempoväxlingar, halvhalter ( för att få hästens i balans) m.m

När du får hästen att jobba så här så ber du hästen att samla sig själv genom att be hästen att öka och då trampar hästen med sina bakben mer inunder sig,den bär sig...detta kan ta sin tid , eller det kan gå fort...men hela tiden ta det lungt, ha inte för bråttom..klarar hästen inte av att gå i form, så är den helt enkelt inte mogen....hästen ska själv kunna forma sig om styrkan finns.
Och variera din träning med hästen så styrkan och kondition succesivt byggs upp.
Hästen ska jobba på både sidor...hästar kan ja problem i ex, vänster varv.....tänk på människor som är högerhänta..de har svårt att skriva med vänster hand.

Hitta gärna en tränare som kan hjälpa dig att får hästen att går rätt...tyvärr uppstår lätt spänningar och skador i hästen om den inte går rätt!

Lycka till! Hoppas detta blir till nån hjälp!

Senast ändrad av en moderator:

Bakom hand, bakom lodplan : hästen har krökt in näsan mot bringan så att nosryggen inte är lodrät, pannan är längre fram än mulen. Detta är ett tecken på att hästen inte arbetar "ärligt" genom hela kroppen. I rätt form ska överlinjens muskler arbet, bakbenens leder vinklas så bakbenen kommer längre under magen. Bakbenen bär upp större del av ekipagets vikt. Muskelkraften som kommer bakifrån fjädras genom ryggens muskelbrygga mot handen och huvudets placering blir rätt beroende på att undersidan av halsen slappnar av. En häst som går bakom hand kan lika gärna använda musklerna på undersidan av halsen för att hålla in näsan alternativt "knäppa av" i nacken. Bara böja på halsen istället för att arbeta med hela sin kropp. Högsta punkt blir då tredje halskotan istället för nacken.

Framför lodplan, över tygeln, öppen form = hästen har näsan för långt fram. Detta betyder att den inte accepterar bettet och slappnar av i halsens muskler. Den kan arbeta rätt med bakbenen men fortfarande är inte detta en önskvärd form.

"Lång och låg" eller "framåt-nedåt" är ett utbildningsstadium för den yngre hästen, eller en arbetsform som används för att värma upp eller varva ned hästen. Hästen ska gå med framåtbjudning och eftergift men inte med samling. Den ska trampa på villigt och arbeta med ryggen. Precis som du själv gör när du ska gå i uppförsbacke så sänker hästen huvudet för att kunna ta i bakifrån och med ryggen. Genom att låta hästen sänka sitt huvud och rida framåt tillåter du den att komma upp med ryggen. I denna form ska hästen gå stadigt framåt och inte kröka in näsan bakom lodplanet. Här gymnasticeras hela överlinjens muskulatur utan att det blir mjölksyra.

Idealet är att att halsen gör en vacker båge med nacken som högsta punkt och näsan fortfarande framför lodplanet. En stjärnkikare som går med huvudet i det blå och bakbenen långt bakom sig går inte i rätt form även om nacken är högsta punkten.

mvh
Lejonelle

MYCKET BRA SKRIVET. :bow: :bow: :idea: ..både det här och diet kopierade inlägget. Jag håller med till fullo... Tänk om man var så där bra på att uttrycka sig i skrift :smirk:

Tack!

Är ni alltid såhär gulliga mot varandra på det här forumet? I så fall tror jag att jag ska komma hit oftare :D
Lejonelle

Många säger att du skall skita i hals och huvud, men riktigt så enkelt är det inte. När jag först rider till en häst så ser jag till att ha hästen lång och låg. Då vill jag att hästen skall sänka sitt huvud och söka sig framåt nedåt för att få en välvning i ryggen uppåt. Om jag tänker att det är ryggens välvning som är målet, så blir tanken på var huvudet skall befinna sig naturlig. Huvudet skall absolut inte mot bringan, utan befinna sig långt ner, som hästen gärna går i skritt på lång tygel. Jag rider hästen i långsam trav rakt fram och låter perioderna av denna form öka på. Detta för att få den välvda ryggen och bygga på ryggmuskulaturen. Detta är en form som är belastande för frambenen, så lagom är bäst. Givetvis skall hästen vara balanserad och jag får med mig hästens bakdel med mina höfter och ben.
Nästa steg är att få hästen hög istället. Då baken kommer med in, ryggen välver sig och huvudet förblir högt. Detta kan hästen göra först när den byggt en stark rygg och bakdel. Då blir ryggen som en uppförsbacke och huvud och hals kan som sagt hållas högt. Skulle jag då krulla ihop halsen skulle hästen falla fram på frambenen istället för resas och lägga vikt på bakdelen.
Hästen skall alltså inte gå bakom hand, dvs med nosen bakom lodplan. Inte ens när den går lång och låg.
Men att säga att hals och huvuds placering inte har någon betydelse som andra sagt tycker jag är fel. Då lever många i villfarelsen att hästen kan gå med huvudet i luften som ett periskop och ändå rygg och bakdel med sig. Det har inte de som ställer denna typ av frågor erfarenhet nog att fixa, de får istället en häst med sänkt rygg.
Men huvudet bakom lodplan och ihopkrullad - aldrig. Men sänkt huvud lång och låg, ja.
Hälsning Maja

Tassetass skrev:
Skit i halsen och huvudet; när bakdelen arbetar rätt så hamnar huvudet där det ska vara (och var det är beror helt på hur hästen är byggd). Vad är det för klåpare till ridlärare du haft?

En bra sida om samling och sånt är följande:

http://www.kahlin.net/noir/dressyr/collection/true_collection.php

måste alla sidor vara på engelska så jag inte fatatr :(
asså , kan eng. men går bara i sjuan och itne så där Komplicerad.
finns det ingen på svenska?

det finns en svensk version av den sidan om du går in på länken och sen på "old site". där fattas det vissa saker men lite finns kvar att läsa.

Liknande trådar

Ridning Jag rider på ridskola. Där är det mååånga ryttare som sitter och totalt tvärsågar ner sina hästar i något som de kallar för "form"...
Svar
9
· Visningar
1 823
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 449
Senast: Mabuse
·
Träning Min favoritponny från ridskolan har nu äntligen fått pension 26 år gammal. Som tur är har jag fått förtroendet att ha hand om honom två...
Svar
6
· Visningar
1 566
Senast: Ponnyfoton
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 060

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat