I ett antal trådar har det undrats varför...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Masse
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 173

Masse

Trådstartare
...Lambourghini inte setts ute på tävlingbanorna eller att det inte gått att hitta tävlingsresultat för honom.

Nu har jag svaret!

Först råkade han ut för ett allvarligt spiktramp som spoilerade hela den säsongen.
Förra året hade han lyckats att fastna i ett boxgaller och åter skada sig rätt så rejält.
Men nu ska han vara helt frisk och om inget annat händer så ska han synas på tävlingsbanorna under året.

Sv: I ett antal trådar har det undrats varför...

Oj vilken otur, hoppas på tur framöver! Ska bli spännande att följa honom på tävlingsbanan.
U

Intressant att få veta!

Jag har bara sett honom på en hingstvisning, och det jag minns var att han betedde sig så vettigt jämfört med andra unga hingstar som visades. Men eftersom jag bara vill använda hingstar med egna prestationer har han inte stått med på min intressanta-lista.

Verkar som om det "vettiga" går i arv. Alla mina avkommor hittills är det oberoende av hur stoet är/har varit. Så jag hoppas verkligen att han får chansen att visa vad han går för, det är han värd.

Han har varit "jättecool" och trevlig degånger jag haft nmed honom att göra.

Här runtom finns en del avkommor, ganska ordinära, men med mkt fint temperament-säkert ärvt ifrån bla fadern;)

Dock verkar det som om han lämnar ganska smått, ngt att tänka på...
Skulle vara jätteroligt om han äntligen kan komma ut och visa framhovarna ordentligt!

???? Mina avkommor är överlag större än vad respektive sto innan eller efter haft/fått med andra hingstar. Bara Black Coffe har överlag lämnat större avkommor än Lambo. Skulle vara intressant att veta storleken på de som du har träffat.

Oj spännande, får jag fråga hur stora dina coffee har blivit?! även om det faller utanför tråden lite, vad ser du mer för skillnad, nått temp. mässigt? Typ? såå nyfiken!!:bump:

De som jag följt närmre(tre goda vänner) blir alla tre nu iår.
Sto 1: rent fullblod 160 hög. Avkomman Sto 153 i dagsläget.
Sto2: Halvblod m. Urbinoblod 164 . Stoföl 158-59 iår.
Sto 3:halvblod e:Maraton 164. hingstföl runt 160.

Det är ju inga jätteston iofs,men två av dom(2 o 3) har inte lämnat smått innan med andra hingstar.

Skönt att du har andra erfarenheter...

Enklast att beskriva skillnaderna är att Lambo barnen är lite rundare i formen, alla har runda former redan som små. Coffe barnen är lite mer kantiga. Hade det varit fullblod som jag skulle beskrivit så hade jag sagt att Lambos ser ut som sprintrar mot mededistans, Coffee barnen som mededistansare mot långdistans. Detta kan ju hänga ihop med att Coffees verkar växa fortare än Lambos. Men om man tittar på hingstarna själv så det väl lite så som själv ser ut också. En rund och en lite kantigare i formen.

Till sättet är alla väldigt behagliga. Coffee barnen är lite mindre känsliga än Lambos. Lambo barnen är typiska A-barn som alltid ska vara bäst och som blir skärrade om de råkar göra fel så att dom får lite skäll. Coffee barnen byr sig inte så mycket, de lär sig fort vad man vill att de ska göra också gör dom det. Om man är lite irriterad eller stressad en dag påverkar inte dessa alls. Lambo barnen blir gärna själv lite stressade om de märker att man är det.

Överlag är jag väldigt nöjd med alla avkommorna oavsett vem som är pappa till dem. Mycket lätthanterliga vackra hästar som är lätta i typen oavsett hur mammorna är.

Just med fullblod har jag hört innan att det kanske inte varit den bästa kombinationen med Lambo tidigare och ett sto 160 är ju själv inte så stor.
Urbino kan ha spökat till det på sto nummer 2. Han gav själv en del ponnier på sin tid och var inte mer än 159 hög.
Även Maraton har bitvis lämnat litet.

Men om det stämmer som Elise säger och de kommer att växa som sin pappa så har de ju ett par år kvar innan de är färdiga.

Själv har jag bara två kvar, resten är sålda. De som är kvar är en född 2005 som runt 160 cm, mamman var 167 cm och väldigt senvuxen. En född 2006 som är ca 140 cm med en mamma på 161 cm. Den älste som jag fött upp blir ju fyra i år och ca 165 cm, mamman till honom är 162 cm.

Jo, jag är medveten om att just dessa ston KAN lämna smått pga deras stam, och kanske du har rätt att det är just så:smirk:

Trevliga är avkommorna i vilket fall som helst!

jag har själv ingen laboavkomma, men måste bara tillägga att det ska bli skoj o se han lite mer ute! :D samt att hans avkommor är så bedårande söta!:love:

Skulle vara jätteroligt om han äntligen kan komma ut och visa framhovarna ordentligt!

Är det smått i hans stam som kan slå igenom? Har inte alls koll på storlekarna..
Ulrika

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 613
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 678
Senast: bellala
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt... 2
Svar
23
· Visningar
7 112
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Jag har haft mitt isländsto i snart 8 år. 4 somrar har jag kunnat rida henne och 4 har hon varit sjuk/skadad. Hon är en riktig liten...
Svar
6
· Visningar
1 597

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka