Hysteri på analys!?

Sv: Hysteri på analys!?

Nej självklart inte jag tycker det är ett bra riktmärke, men ibland blir jag så trött på folk som tror att det inte går att hålla sin häst fint musklad och frisk utan en uträknad foderstat.

Just med uträknad foderstat in i minsta detalj/hg är ju inte nödvändigt, det får ju inte bära iväg. Är nog mest de som är väldigt osäkra som drar iväg på så vis, inte kombinerar med förnuft och ögon.

Men har man en analys så ser man ju lätt och överskådligt vad grovfodret innehåller, slipper gissa och vet vad man betalar för. Man vet att får hästen X-antal kilo av grovfodret så täcker det och man slipper extra kostnader i form av dyra kraftfoder som då är överflödiga. Så analysen är ju även för att hålla plånboken i trim om man säger så. ;)

Kicki :laugh:

Åhhh, det tackar jag för! :o :bow: Vi är mjölkbönder så analyser och foder är en stor del av vår vardag. Att mjölkkorna får i sig det de behöver, de andra åxå givetvis, är viktigt för en bra produktion och en bra ekonomi. Men då vi har fullfoder så blir ju inte utfodringen individuell, vilket går alldeles utmärkt med analys i ena handen och ögonen på skaft i den andra. :D

Så analysen är ju även för att hålla plånboken i trim om man säger så.

Håller med, en analys kostar oftast mindre än två säckar kraftfoder. Eftersom jag själv odlar grovfodret och säljer en del så kan jag tycka att det nuförtiden borde vara självklart att inte göra affärer med oanalyserat foder. Sedan är det nog långt kvar till att ha ett pris som beror av kvalité.

Tänk om det var så att man betalade ett grundpris per ton grovfoder och tillägg för varje kilo protein!

Kicki svarade kunnigt och bra! Det är dessutom konstigt att i frågasätta om det är hysteri på foderanalys. Det har gjorts i många år av seriösa hästägare och är väl inget nytt hysteriskt begrepp. Kanske är det något nytt för den som ifrågasätter? Dessutom är det upp till var och en om man vill analysera, det viktigaste är väl att man har ett syfte med det och att man kan hantera analyser och omsätta den praktiskt.

Det jag tror TS menar är väl att så fort nån frågar något om foder här så får man alltid frågan om man har en analys och dom som inte har det blir ibland dumförklarade. Så hysteri kanske är lite överdrivet beskrivet men jag kan ändå förstå tanken bakom Ts inlägg. Men självklart är en analys ett bra verktyg men man kan inte lita endast på siffror.

Håller med, en analys kostar oftast mindre än två säckar kraftfoder. Eftersom jag själv odlar grovfodret och säljer en del så kan jag tycka att det nuförtiden borde vara självklart att inte göra affärer med oanalyserat foder. Sedan är det nog långt kvar till att ha ett pris som beror av kvalité.

Tänk om det var så att man betalade ett grundpris per ton grovfoder och tillägg för varje kilo protein!

Ja, då började det bli kul att sälja grovfoder utifrån den prissättningen! :D

Om folk satt sig ned och räknade på de summor som läggs på kraftfoder och kontrade den med ett bra grovfoder, som kanske är några ören dyrare än det som de nu har, men med analys och bra värden. Då skulle de nog se vilka onödiga utgifter som de dras med per månad.

Det är inget nytt för mig alls med analys, vi tar som sagt in hö själva och har tidigare år analyserat men inte i år än sålänge. Sen så säljer vi inte utan det är för eget bruk.

Och som någon sa så är väl kanske hysteri lite överdrivet sagt men faktum kvarstår att vissa fastnar i siffer träsket och förlorar en del av det sunda tänket.

Det är inget nytt för mig alls med analys, vi tar som sagt in hö själva och har tidigare år analyserat men inte i år än sålänge. Sen så säljer vi inte utan det är för eget bruk.

Och som någon sa så är väl kanske hysteri lite överdrivet sagt men faktum kvarstår att vissa fastnar i siffer träsket och förlorar en del av det sunda tänket.

Så är det säkert! Klokt!

men det är ju inte analysens fel att dom inte tänker....

Den stora frågan är väl: Hur många vet hur de ska sköta betesvallen! Jag åker förbi hästbeten där jag nästan får lust att kostnadsfritt åka dit med betesputs och gräsharv eftersom det är så vanskött.

Du får gärna komma ut till mig o betesputsa lite:idea:.
På gården där jag har mina hästar finns ingen tillgång till traktor så jag kan tyvärr inte putsa mina beten:(

Jag analyserar mitt grovfoder för att få en hint om hur mj o smrp ligger till, vill absolut inte att mina avelsston o unghästar skall få brister. Mina går på fri tillgång på grovfoder dessutom

Vi har inte heller traktor, men att inte putsa är inget alternativ, det är ju vansinnigt. Vi hyr in maskinstation till de ytor vi inte kör själva med fyrhjulingen.

På gården där jag har mina hästar finns ingen tillgång till traktor så jag kan tyvärr inte putsa mina beten:(

Hör med grannar, det finns säkert någon som har betesputs eller slåtterkniv till sin traktor. Du får ett mycket bättre bete som räcker längre på hösten.

Nej självklart inte jag tycker det är ett bra riktmärke, men ibland blir jag så trött på folk som tror att det inte går att hålla sin häst fint musklad och frisk utan en uträknad foderstat.

Men, men det är väl samma som med täckeshysterin där folk slänger på sina hästar täcken när det duggar och inte tänker på att det är 20 grader varmt. Sorry blev lite OT.

förstår hur du menar,det finns mycket hysteri inom hästvärlden på många område.men det är ju upp till var o en så länge hästarna mår bra

men det är ju inte analysens fel att dom inte tänker....

Ne du får ursäkta att rubriken inte kanske stämmer helt med mina tankar:grin:

Men man kan välja att läsa mellan raderna lite och inte hänga upp sig på vissa ord:idea:

För som du kanske förstått är jag inte emot analysen i sig.

Vi putsar alltid våra beten och dom har hållt sig toppen, inga hästar som behöver stödutfodras :)
Så visst är det guldvärt att se över sina beten!

förstår hur du menar,det finns mycket hysteri inom hästvärlden på många område.men det är ju upp till var o en så länge hästarna mår bra

Ja det finns det verkligen. Men för att öka kunnigheten bland folk så måste man ibland få igång en diskution. Och här vill jag få fram att man inte kan lita blint på siffror. Men en bättre diskution hade kanske varit att man ska sköta om sina hagar och betesmarker;)

Tycker det känns jätte bra att få höt analyserat, min häst har fått väldigt olika kraftfoder efter vad höt haft för värde. Och dessutom inte behövt lägga ut en massa onödigta pengar.

Innan jag köpte min häst gick hon på fri tillgång på hö, och 4-5 kg kornkross och 3 dl soja för att hålla hullet när hon inte reds. Jag analyserade höt, och räknade ut vad hon behövde och hon fick i princip bara lite krubbskrammel för att hålla proteinnivån och reds 5-6 dagar i veckan ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
8 421
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Vi har analys på grovfodret (torrt hösilage. TS 80)där provet är taget direkt på vallen. MJ är 7.2 kg/foder och smrp 63 g/kg. Kvoten är...
Svar
11
· Visningar
1 294
Senast: Corax
·
Foder & Strö Jag har ridit i nästan hela mitt liv. Har dock alltid ridit andras hästar vilket lett till att jag aldrig har behövt bekymmra mig för...
Svar
5
· Visningar
1 372
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 831
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka