Sv: Hysteri på analys!?
Visst jag ser många fördelar med analys av hö, men vart tog det sunda förnuftet och det vakande ögat vägen?
Ibland kan jag tycka att folk stirrar sig blinda på alla kvoter och siffror. Är det inte bra att kunna känna av sin häst och se hur mkt mat den behöver?
Jag analyserar, därför att jag vill veta vad jag stoppar i mina hästar. Visst - proteinbrist visar sig för eller senare, men mineralbrist? Och en total felaktig kvot ca/p? Mineralbrister ser man inte med blotta ögat som man efter ett tag gör med proteinbrist, och det kan få tråkiga följder.
GIVETVIS måste ögat vara med. Skulle jag gå enbart efter tabeller så skulle mitt fullblod INTE se rolig ut alls. Hon har ca 60% högre behov. Och det har jag fått fram mha analys på fodret så jag vet vad hon får, och så har jag provat mig fram vad som är lagom för henne. Det är det som är finessen med analys. Jag behöver inte gissa mig till om hon får i sig det hon behöver och få otrevliga överraskningar framåt senhösten/vintern i form av viktras och muskletapp. Som sen är ett rent h-vete att få ordning på igen då hon är svårfödd.
Jag har en fölunge också, och jag skulle inte våga gissa mig fram vad han senare efter di får i sig, mineralbrister tex kan få katastrofala följder för en växande häst. Likaså är det inte bra med för stora överskott.
Sen blir jag också lite trött på dom som slaviskt följer tabellerna och ändå står och undrar över varför tex hästen faller ur, ögat får man aldrig glömma! Alla häster är individer med olika behov, men det är nog så viktigt att alla får sitt grundbehov uppfyllt!
Men värst är ändå alla trådar som dyker upp framåt vintern, "min häst har alltid fått 8 kg hö och 2 kg havre, jag förstår inte varför han/hon faller ur" och som vägrar förstå nyttan med vad man peter i sina hästar, analys är onödigt tjafs
.