Hysteri på analys!?

Sv: Hysteri på analys!?

Jag kan bara svara för mig själv.
Det finns flera anledningar till att jag analyserar mitt grovfoder och räknar foderstat åt min häst.

*Först och främst så vet jag vad mitt grovfoder innehåller och det är basen i foderstaten.Jag får reda på om det är bra eller mindre bra värden.

*Ekonomiskt.Med analys vet jag vad min häst behöver.Jag behöver inte klämma i honom ditt och dutt för att jag "tror han behöver det"Detta sparar mig mycket pengar per år.

*Jag vet oxå vilka fodersorter jag kan kompletera med för att få balans och en bra kvot.

Jag har haft år då jag haft sånt hö där jag inte behövt ge något krafftfoder öht . Jag gör alltid så att jag räknar på hösten sen håller jag koll på hur hästen mår och reglerar foderstaten därefter.
Min häst är ingen tabell häst heller utan ligger något högre i sitt behov.Första året jag hadde hästen fick jag höja kvoten åt honom några ggr för han höll inte hullet.I dagsläget vet jag vad han kräver och skulle med tanke på hur lätt han kan falla ur aldrig våga fodra med oanalyserat.Jag måste veta att han får i sig tillräckligt.

I år vart det mindre roligt. Höet taget veckan efter midsommar .Jätte grönt och fint.Och doftar helt otroligt underbart.
MEN!! Med en skitkvot på ca 4.

Senast ändrad:

Jag har inte det problemet ..Min häst går inte på bete i den bemärkelsen av olika anledningar.Han klarar inte av det.Nu går han på samma vall varge år som aldrig är gödslad eller putsad så det gräs han får i sig är väldigt magert och han håller sig inte på det.
Så på sommaren hoftar jag lite och håller extra koll på honom.Han stödfodras hur som helst hela sommaren.Det finns cirka värden att använda sig av.Sen får man hålla koll på växtligheten och vädret. Det lilla gräs han äter gör ingen direkt skillnad.

Ja jag har iaf inte sett dom. Sen så tycker jag ju som sagt inte att det är fel att analysera men ibland så sitter folk och räknar och räknar utan att få till det ändå även fast alla kvoter och siffror "ska" stämma.

Visst jag ser många fördelar med analys av hö, men vart tog det sunda förnuftet och det vakande ögat vägen?

Ibland kan jag tycka att folk stirrar sig blinda på alla kvoter och siffror. Är det inte bra att kunna känna av sin häst och se hur mkt mat den behöver?

Jag analyserar, därför att jag vill veta vad jag stoppar i mina hästar. Visst - proteinbrist visar sig för eller senare, men mineralbrist? Och en total felaktig kvot ca/p? Mineralbrister ser man inte med blotta ögat som man efter ett tag gör med proteinbrist, och det kan få tråkiga följder.
GIVETVIS måste ögat vara med. Skulle jag gå enbart efter tabeller så skulle mitt fullblod INTE se rolig ut alls. Hon har ca 60% högre behov. Och det har jag fått fram mha analys på fodret så jag vet vad hon får, och så har jag provat mig fram vad som är lagom för henne. Det är det som är finessen med analys. Jag behöver inte gissa mig till om hon får i sig det hon behöver och få otrevliga överraskningar framåt senhösten/vintern i form av viktras och muskletapp. Som sen är ett rent h-vete att få ordning på igen då hon är svårfödd.
Jag har en fölunge också, och jag skulle inte våga gissa mig fram vad han senare efter di får i sig, mineralbrister tex kan få katastrofala följder för en växande häst. Likaså är det inte bra med för stora överskott.

Sen blir jag också lite trött på dom som slaviskt följer tabellerna och ändå står och undrar över varför tex hästen faller ur, ögat får man aldrig glömma! Alla häster är individer med olika behov, men det är nog så viktigt att alla får sitt grundbehov uppfyllt!
Men värst är ändå alla trådar som dyker upp framåt vintern, "min häst har alltid fått 8 kg hö och 2 kg havre, jag förstår inte varför han/hon faller ur" och som vägrar förstå nyttan med vad man peter i sina hästar, analys är onödigt tjafs:crazy:.

Senast ändrad:

knapplån

Analys är inte helt dumt alltså. Fick just veta att jättegröna, superfina höet i år innehåller endast 16g srp/kg (ifjol 40).

Är mycket tacksam för att det finns analys så slipper jag få panik när hästen börjar se risig ut. Hysteri eller inte, men ett bra hjälpmedel är det allt. Hö är ju trots allt basfödan.

Jag måste lägga in en annan bra sak med att analysera.
Rätt grovfoder till rätt häst så man sparar in på tillskott.
Har man avelsston, unghästar, ridhästar och tävlingshästar så är det ekonomiskt rätt att ge rätt grovfoder till rätt typ av häst. Det vet man inte om man inte analyserar.
Då kanske man slösar ett superbra avelsgrovfoder på fritidshästarna. Sen måste man ösa på med lusern till avelstona för de faller ur eftersom de fått ett sämre grovfoder som säkert "såg" bra ut för ögat.
// Linda

Jag har aldrig tidigare analyserat hö, men faktiskt sen jag började hänga mer här så skickade jag in min första analys här i veckan. Ska bli jättekul att se vad det är för värden på höt! Och framförallt kommer jag kunna styra foderstaten på ett förhoppningsvis bättre sätt.

På tal om hysterin kring analyser och foderstater...

Hur många analyserar växtligheten på betena?

LIA

På bete går hästarna oftast på fri tillgång på bete, till skillnad mot när de stallas upp och begränsas i fodermängden. Näringsmängden i växande gräs växlar dessutom, till skillnad mot hö som håller sig statiskt i värde om det lagras korrekt. Hur stor del av året är bete och hur stor del står hästen på stall?

Utöver detta är de flesta beten så pass näringsrika att hästen får ett överskott av allting, rejält hög proteinkvot är det ofta i gräset som hålls välskött.

MEN - det finns en stor mängd beteshästar som ser för j-vliga ut, betet räcker inte och ägarna reagerar inte. Var tog ögat vägen då? Tror du en analys av gräset skulle hjälpa till där? Samma hästar får troligtvis tokigt foder resten av året eftersom ägarna inte ser hur hästarna mår.

Det är ju lite onödigt att låta hästen få för lite protein tex i några månader om en enkel analys kunnat förhindra det. Det tar ju ett tag innan det syns och sen tar det ett tag att fodra upp rätt igen.
Mineralerna syns inte alls och det kan kosta dyrt.
// Linda

Jo precis. Det är det jag menar. Men det beror ju helt på vad man använder hästen till. Har du tävlingshäst eller annan häst som utför ett tungt arbete så är det ju att föredra att ta analys. men har du en häst som gör ett lätt arbete eller bara promenerar så är det ju inte hela världen om grovfodret inte är i toppklass. Men för hästens bästa är nog en kombination av sunt förnuft och analys (som det skrevs tidigare) det optimala. :)

Va ? Varför ska en häst som inte gör något speciellt ha sämre förutsättningar ? Varför ska hästar som tex promenadrids ha sämre näring och du menar att: det gör inget att dom faller ur lite för dom gör ändå ingenting ?

Hur många analyserar växtligheten på betena?
Den stora frågan är väl: Hur många vet hur de ska sköta betesvallen! Jag åker förbi hästbeten där jag nästan får lust att kostnadsfritt åka dit med betesputs och gräsharv eftersom det är så vanskött.

Håller med. hästfolk överlag är rätt så kassa på betesskötsel. Många ser inte betet som en stor resurs, utan istället missköter dom betet och tillskottfodrar hellre.

Jo precis. Det är det jag menar. Men det beror ju helt på vad man använder hästen till. Har du tävlingshäst eller annan häst som utför ett tungt arbete så är det ju att föredra att ta analys. men har du en häst som gör ett lätt arbete eller bara promenerar så är det ju inte hela världen om grovfodret inte är i toppklass. Men för hästens bästa är nog en kombination av sunt förnuft och analys (som det skrevs tidigare) det optimala. :)

Håller inte med. Även promenadhästar far illa av fel foder.
// Linda

Håller inte med. Även promenadhästar far illa av fel foder.
// Linda
Precis.Och ofta är det ju just det man får höra.
"jag behöver ingen analys ,för min häst går mest och skrotar eller rids sporaliskt"
Oavanstående är nått man får höra ofta tycker jag .vilket är synd.
Oavsett hur man väljer att hålla häst är ju ändå fodret det mest avgörnade för hästen välbefinnande.

är väl klart att även fritidshästar ska ha analys på grovfodret. de flesta hästarna i Sverige är just fritidshästar, många sällskapshästar är ju ofta äldre hästar som får svårare att tillgodogöra sej foder och tänderna blir sämre mm. Är ävl kanske därför många äldre hästar inte ser spec fina ut :crazy:

Va ? Varför ska en häst som inte gör något speciellt ha sämre förutsättningar ? Varför ska hästar som tex promenadrids ha sämre näring och du menar att: det gör inget att dom faller ur lite för dom gör ändå ingenting ?

Det är inte det jag menar, självklart så ska en häst som bara gör ett litet arbete eller en fritidshäst få samma kvalitét på fodret, det är dom absolut värda lika mycket som vilken annan häst som helst. Det jag försker säga är att en häst i toppkondition oftast lider mer av dåligt foder och falla ur, än vad en häst som inte utför ett så stort arbete gör. Men det innebär inte att man bara ska strunta i kvalitén på foderet till sin fritids häst, det var inte så jag menade, men det kanske lät så. :p

En analys är ju ingen bibel utan riktlinjer som gör att man vet vad man har för förutsättningar när det gäller utfodringen. Att använda sunt förnuft och sina ögon fråntas inte för att man har en analys i sin hand.

Kicki :laugh:

Nej självklart inte jag tycker det är ett bra riktmärke, men ibland blir jag så trött på folk som tror att det inte går att hålla sin häst fint musklad och frisk utan en uträknad foderstat.

Men, men det är väl samma som med täckeshysterin där folk slänger på sina hästar täcken när det duggar och inte tänker på att det är 20 grader varmt. Sorry blev lite OT.

Liknande trådar

Foder & Strö Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
8 421
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Vi har analys på grovfodret (torrt hösilage. TS 80)där provet är taget direkt på vallen. MJ är 7.2 kg/foder och smrp 63 g/kg. Kvoten är...
Svar
11
· Visningar
1 294
Senast: Corax
·
Foder & Strö Jag har ridit i nästan hela mitt liv. Har dock alltid ridit andras hästar vilket lett till att jag aldrig har behövt bekymmra mig för...
Svar
5
· Visningar
1 372
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 831
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka