Hysteri på analys!?

oxo

Trådstartare
Tycker mig kunna se en lite släng av hysteri på höanalys fronten.

Visst jag ser många fördelar med analys av hö, men vart tog det sunda förnuftet och det vakande ögat vägen?

Ibland kan jag tycka att folk stirrar sig blinda på alla kvoter och siffror. Är det inte bra att kunna känna av sin häst och se hur mkt mat den behöver?

Detta är inget påhopp alls av varken er som analyserar eller ni som inte gör det, utan bara en liten fundering.

Sv: Hysteri på analys!?

Det sunda förnuftet + ögon + analys hör i hop. Bara ett vakande öga kan omöjligt se tex proteinbrist innan detverkligen är uppenbart att hästen har det, och då har det förflutit lång tid, det sunda förnuftet är det ju inte alla som har, analys, en del tror att det är en slavisk lag. VARFÖR har folk så himla svårt att kombinera i hop dessa 3 saker till 1 sak egentligen ? Alla 3 saker följer ju varandra.

Det är ju inte antingen/eller. Analyen hjälper så jag slipper gissa. När det syns på hästen är ju skadan redan skedd. Analys OCH öga tycker jag är optimalt.

Det finns ju också den kategori hästägare som tycker en proteinbukig häst ser fet ut, och drar ner på fodret. När hästen tappat hela överlinjen och är svullen. Bra då att redan innan man sätter igång och fodrar vad som behövs korrigeras.

*host* Jag har aldrig analyserat :angel:

Visst har jag haft en koll på värdena och så, men jag har aldrig följt det.

Tycker också att det är superbra och tycker framförallt att det är väldigt bra som köpare av grovfoder när säljaren är seriös och analyserar.

Får väl se, ska bli den första analyserade vintern för mig i år, ska bli väldigt spännande och kul.

Det var ett bra svar. Tack så mkt:)

Nu e jag själv en av dom hemska människorna som inte har analys. Men jag har aldrig haft problem med proteinbrist el dylikt. (dock ngt fet häst på bete:angel: )

Det finns ju också den kategori hästägare som tycker en proteinbukig häst ser fet ut, och drar ner på fodret. När hästen tappat hela överlinjen och är svullen. Bra då att redan innan man sätter igång och fodrar vad som behövs korrigeras.

Men det är ju där man har tappat kunskapen som hästägare kan ju jag tycka.

Tycker också att det är superbra och tycker framförallt att det är väldigt bra som köpare av grovfoder när säljaren är seriös och analyserar.

Får väl se, ska bli den första analyserade vintern för mig i år, ska bli väldigt spännande och kul.

Ja det är klart och det känns som om det är fler säljare som väljer att analysera nu. Eller har jag fel? (vi tar in själv så jag har dålig koll)

Det är ju kul att kunna räkna på det. Men även fast jag har haft analyserat tidigare och ränkat är det ändå "magkänslan" som får det sista avgörandet.

Jag kan faktiskt hålla med om att det verkar som lite hysteri på hö-analys just nu. Visst, det är verkligen KANON BRA att ha en ananlys, det är lättare då. Men man måste ju lita på sitt förnuft. OCh värderna varierar ju inte skyhögt, är det ett jätte dåligt hö, ser man det oftast (läs: OFTAST, inte alltid). Och på ett eller annat sätt så utvisar det sig ju på hästen förr elelr senare hur den tar upp fodret.
Jag föredrar helst analys, men har inte alltid det.
Man kan inte bara lita på siffror och värden, ibland är det bättre att tänka till själv. och en höanalys är inte alltid nödvändig, tycker jag,. det beor sig ju mycket på vad man gör med sin häst också, hur nog det är.

är det ett jätte dåligt hö, ser man det oftast (läs: OFTAST, inte alltid). Och på ett eller annat sätt så utvisar det sig ju på hästen förr elelr senare hur den tar upp fodret.

Det är ju lite onödigt att låta hästen få för lite protein tex i några månader om en enkel analys kunnat förhindra det. Det tar ju ett tag innan det syns och sen tar det ett tag att fodra upp rätt igen.
Mineralerna syns inte alls och det kan kosta dyrt.
// Linda

Måste bara fråga om du har stött på nån häst som har fått för lite mineraler. Nu menar jag inte vanvårdsfall. Men dom flesta tutar ju i ´sina hästar en massa mineraler och tillskott.

*host* Jag har aldrig analyserat

Visst har jag haft en koll på värdena och så, men jag har aldrig följt det.

Hur menar du nu? De två meningarna säger ju helt emot varandra. ;)

Ok då förstår jag. Men det tillhör ju inte ett av dagens vanligaste fenomen. Tråkigt för dig, hoppas du hittade den hästen du letade efter tillslut :)

Hur menar du nu? De två meningarna säger ju helt emot varandra. ;)

Säger bonden ex. det har X proteinhalt så vet jag ju det, det är så jag menar.

Jag har aldrig själv skickat in analys, när jag ville ha hjälp med foderstat fick jag veta att jag tydligen hade fel sorts analys (den jag fått av försäljaren), och då la jag ner det...

Vilket fall som så har jag gett fri tillgång de senaste 3 åren och det mår mina hästar väldigt bra av. Nu får vi som sagt se i år, ska bli väldigt kul att få analys och gå efter den.

Jag kan hålla med om att det förekommer en hel del hysteri kring detta. Tyvärr verkar kunskapen om vad de olika värden innebär vara minst sagt klen hos många som har analysvärden att utgå ifrån. Speciellt "kvothysteri" kan jag bli trött på.

Jag analyserar det mesta av fodret som vi ger våra hästar. För mig som odlar grovfodret själv är det ett bra sätt att få kvitto på om mina teorier kring vallfröblandningar och skördetidpunkter ger resultat. Med analysen kan jag också se om jag behöver komplettera med mineraler eller proteiner.

Sedan ska man veta att det inte är helt enkelt att ta ett korrekt prov som ska analyseras. Jag tror att jag bara genom att välja "rätt" tussar ur en ensilage- eller höskörd skulle kunna styra proteinvärdet i analysen ganska dramatiskt upp eller ner. TS-värdet från labbet tar jag också med en stor nypa salt och vi kör egen mätning för att räkna om värden till rätt TS-halt för ensilaget.
Foderstaten baserad på analysvärden ger en hyfsad start att utgå från för att sedan kunna individanpassa fodergivorna.

Glömde, om nu en del kallar det för hysteri ang analysera grovfoder, vad är det då inte med kraftfoder och inte att tala om: mineralhysterin på betet ? Dssa hysterier verkar vara hur acceptabelt som helst inom hästeriet, men inte hö-analys-hysterin. VARFÖR ? Är en del hysterier mer accepterade ?

Jo självklart är det "hysteri" inom fler grejjer än grovfoder och jag har väl aldrig sagt att det är mer aceptabelt. Men det var ju inte det jag tog upp i den här tråden. Det finns mkt inom hästeriet som jag väljer att ignorera. Kan tillägga att jag inte heller ger hästarna mineraler på sommarbetet varjedag.

känns bra med analys så man vet värdena på ungefär iaf, min häst tappade mkt i vintras och fick proteinbrist (var dock pga uträknad foderstat som innehöll för lite för han) hade analys och hade fått en foderstat uträknad av krafft :grin:
har man analys har man ju iaf ganska hyfsad koll på mineralerna och kvoten mellan Ca/P som är viktig... Sen får man ju såklart fodra med ögat oxå, och tror inte så många följer tabellen helt, är väl bra att ha nånting att utgå från så inte vissa hästar får allt för lite mat.
Är ju enklare att se när hästen får för mkt och blir fet än om den får för lite, det tar ju längre tid innan det syns :crazy:

Men alltid när trådar startas om hysteri så är det alltid de som analyserar grovfoder som kläms åt.

Ok det får stå för dig, för jag har inte sett några trådar ang ämnet tidigare.

Liknande trådar

Foder & Strö Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
8 421
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Vi har analys på grovfodret (torrt hösilage. TS 80)där provet är taget direkt på vallen. MJ är 7.2 kg/foder och smrp 63 g/kg. Kvoten är...
Svar
11
· Visningar
1 294
Senast: Corax
·
Foder & Strö Jag har ridit i nästan hela mitt liv. Har dock alltid ridit andras hästar vilket lett till att jag aldrig har behövt bekymmra mig för...
Svar
5
· Visningar
1 372
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 831
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka