Hyresvärd vill tapetsera efter min flytt, innan ny flyttar in.

Fishli

Trådstartare
Förlåt för lång rubrik.

Jag flyttade ut från en lägenhet (privat hyresvärd) i början på februari, har dock lägenheten kvar till sista mars, och har således betalt hyra för hela mars. Nu vill hyresvärden att jag städar klart så han kan få besikta den, så att han sedan kan tapetsera om innan de andra flyttar in 1/4. Har jag rätt att begära kompensation då eftersom jag då inte längre har tillgång till min lägenhet?

Sv: Hyresvärd vill tapetsera efter min flytt, innan ny flyttar in.

Hyresvärden har inte rätt att få tillgång till din lägenhet förrän kontraktstiden gått ut. Hen har rätt att göra visningar av lägenheten när det passar dig däremot. Och absolut att avräkning ska göras på inbetald hyra om ni kommer överens om tidigare överlämnande av lägenheten.

Har du flyttat ut kan du ju låta hyresvärden få tillgång till lägenheten, men då ska du självklart inte betala hyra för tiden hyresvärden återtagit lägenheten (för renovering)

Enligt hyreslagen så får inte en hyresvärd göra planerade renoveringar sista månaden av hyrestiden.
Om de nya hyresgästerna vill ha tapetserat så får det bli på deras hyrestid.

Jordabalken 12 kap 26§ andra stycket

Efter tillsägelse minst en månad i förväg får hyresvärden i lägenheten låta utföra mindre brådskande förbättringsarbeten som inte vållar väsentligt hinder eller men i nyttjanderätten. Sådana arbeten får dock inte utan hyresgästens medgivande utföras under den sista månad som hyresförhållandet består. Vill hyresvärden utföra annat arbete i lägenheten, får hyresgästen inom en vecka från det att han fick meddelande om detta säga upp avtalet till upphörande.

Källa http://www.riksdagen.se/sv/Dokument...gssamling/Jordabalk-1970994_sfs-1970-994/#K12

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 900
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Jag hyr ett hus där det står ett stall, stallet hyrs ut av hyresvärden och jag hjälper till med skötseln av hästarna mot lägre...
Svar
19
· Visningar
5 645
Senast: Glimra
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 799
Senast: cassiopeja
·
Övr. Barn Hej, Väljer att vara anonym då jag inte vill hänga ut folk här. Annars är jag en ganska frekvent användare. Jag blev ihop med min...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 228

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka