Varför skulle det vara olagligt? Det förekommer ju vid alla köp av tjänster. Den som ska köpa sätter upp villkor (som för offentliga inköpare måste följa LOU). Sedan är det upp till marknaden att leverera till de villkoren. Problemet för köparna är om det är en brist på resurser, då finns det kanske inte någon som vill leverera till de villkoren. Eller så får man inte den kvaliteten som man vill ha.
I min bransch så märks det tydligt vilka som handlar på pris och vilka som handlar på kvalitet (som i längden inte behöver bli dyrare). De senare kan sätta ett lägsta accepterat pris (för att undvika oseriös prisdumpning eller märkliga prismodeller). Det förekommer också att köpare sätter ett (bra) pris för olika tjänster med vissa kvalifikationer. Erbjuder de dessutom intressanta uppdrag får de då tillgång till de bästa resurserna på marknaden.
De som väljer på pris kanske inte ens får några anbud. Eller så läggs stora delar av arbetet ut i låglöneländer (vilket en del köpare är nöjda med).
Inom vården är väl situationen sådan att villkoren ibland är så dåliga att landstingen inte förmår anställa själva. Det löser de med inhyrd personal/konsulter. Om de då vill försämra villkoren även för inhyrda så riskerar de att bli utan personal.
Jag retar mig alltid på kostnadsjämförelser för egen anställd och inhyrd personal. Hela kostnaden för anställd personal är nästan aldrig med.