Hyresläkare

landsbygdsbo

Trådstartare
Nu ska landsting gå samman i en kartell för att kontrollera priserna på de tjänster som hyresbolagen har.
Förståeligt med tanke på kostnadsutvecklingen.
Men...
Är det egentligen lagligt?
Det är ju som om SAF skulle sätta lönerna oavsett vad LO och andra aktörer har för åsikter.....:confused:

Varför skulle det vara olagligt? Det förekommer ju vid alla köp av tjänster. Den som ska köpa sätter upp villkor (som för offentliga inköpare måste följa LOU). Sedan är det upp till marknaden att leverera till de villkoren. Problemet för köparna är om det är en brist på resurser, då finns det kanske inte någon som vill leverera till de villkoren. Eller så får man inte den kvaliteten som man vill ha.
I min bransch så märks det tydligt vilka som handlar på pris och vilka som handlar på kvalitet (som i längden inte behöver bli dyrare). De senare kan sätta ett lägsta accepterat pris (för att undvika oseriös prisdumpning eller märkliga prismodeller). Det förekommer också att köpare sätter ett (bra) pris för olika tjänster med vissa kvalifikationer. Erbjuder de dessutom intressanta uppdrag får de då tillgång till de bästa resurserna på marknaden.
De som väljer på pris kanske inte ens får några anbud. Eller så läggs stora delar av arbetet ut i låglöneländer (vilket en del köpare är nöjda med).
Inom vården är väl situationen sådan att villkoren ibland är så dåliga att landstingen inte förmår anställa själva. Det löser de med inhyrd personal/konsulter. Om de då vill försämra villkoren även för inhyrda så riskerar de att bli utan personal.
Jag retar mig alltid på kostnadsjämförelser för egen anställd och inhyrd personal. Hela kostnaden för anställd personal är nästan aldrig med.

Om köparna var för sig går ut på marknaden fungerar det ju som du beskriver. Men när köparna som var för sig i praktiken totalt dominerar marknaden i sina regioner går samman över regions gränserna i ett öppet syfte att kontrollera priserna...så då vete tusan. Det ska bli intressant om det fungerar, och om det fungerar vad EU;s konkurrenslagstiftning säger om det.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag vet att detta är en fråga som ligger många varmt om hjärtat och kan förstå varför. Men för mig är det ingen självklarhet. Frågan är...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 911
Senast: Viva
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 673
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 576
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
711
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama