Hyreslägenhet

Gallileo

Trådstartare
Om en drygt en månad är det dags för mig att flyga ur boet :banana:

Vad får man göra själv i en hyreslägenhet;
Den blivande sambon vill byta ut knopparna i köket mot handtag, men får man borra i luckorna utan att fråga hyresvärden, hyresbolaget?

Elbolag, blir man tilldelad det av hyresbolaget eller är det beroende på vart man bor och vilket hyresbolag man har?

Vad är det man får och inte får göra i en hyreslägenhet?

Tacksam för alla svar! :D

Sv: Hyreslägenhet

Elbolag väljer du själv men ofta finns ett företag som brukar leverera till hyresbolaget.

Ändra får man egentligen inte göra (eller jo men då ska man återställa allting så att det såg ut som när du flyttade in).

Men förbättringar som är proffesionellt gjorda brukar inte vara ett problem.

Och problem blir det när du flyttar ut om du gjort saker som hyresvärden inte gillar.

Så fråga först.

Håller med lil-sis:
Fråga först, gärna via e-mail och så behåller du svaret så du har papper på godkännande inför framtida avflyttning.

Kolla även upp vilka åtgärder som du kan få utförda gratis av din hyresvärd. Tapeter, köksluckor, golv etc har en viss livstid och när den gått ut bekostar hyresvärden ofta byte av dessa. Jag fick nya tapeter i alla rum, nya golv, nya köksluckor och ommålning av alla målade ytor i min lägenhet. :)

Ja, jag har iaf tyckt att vi ska fråga om det där med luckorna, men han säger att det är bättre att inte fråga:grin: jag har ju ingen lust att betala något om det inte skulle gillas av hyresvärden...

Houdinie; e-mail har jag aldrig tänkt på, kanske är bäst att maila då så de inte säger något annat senare, om de nu skulle säga att man får fixa en del saker då;)

Kolla även upp vilka åtgärder som du kan få utförda gratis av din hyresvärd. Tapeter, köksluckor, golv etc har en viss livstid och när den gått ut bekostar hyresvärden ofta byte av dessa. Jag fick nya tapeter i alla rum, nya golv, nya köksluckor och ommålning av alla målade ytor i min lägenhet. :)

Vart hittar man det någonstans?:D

Att ändra på sådant utan att fråga är dumt, det kan göra att du senare får betala för något som du faktiskt hade fått göra om du frågat först.

Du får kolla med din hyresvärd om ålder på tapeter etc och hur de gör med sådant. Det är ju olika hos alla hyresvärdar. Hos min kan man se status på sin inredning på hemsidan och där även beställa jobb.

Liknande trådar

Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 493
Senast: cherie
·
Hemmet Jag skulle behöva lite hjälp och inspiration gällande tapeter till kök och vardagsrum i ett gammalt torp i Småland, och vad gör man om...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
16 903
Senast: Chili
·
Hemmet Ja, det är klart att det går, men tar det lite mer från början, för nu är det förändringens tid för mig :) Jag bor i hyreslägenhet och...
Svar
17
· Visningar
5 205
Övr. Katt Det vill sig inte riktigt med att introducera katt nummer tre. Y är en 12-årig kastrerad hane. Levt med sällskap hela livet minus två...
Svar
15
· Visningar
1 934
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka