hyreskontrakt...

zazza girl

Trådstartare
hur funka det ??
ha flyttat min häst från ett stall till ett annat nu , och i föra stallet skrev vi inget kontrakt .. men nu kräver stallägaren att jag ska betala hyra i det stallet i 6 månader ....
men hur funka det om man inte ha ett kontrakt eller något muntligt ....
kan dom kräva hyra när jag inte är uppstallad där ???

:confused::confused::confused:

Sv: hyreskontrakt...

Att inte ha något kontrakt alls är ju den största osäkerheten man kan ha, för att man kan säga upp sig eller bli uppsagd på dagen.

Sen får du väl fundera över om du vill kunna komma tillbaka till det första stallet eller ej.
Ni kanske kan komma överens om någon slags kallhyra?

Jag skulle kanske betala för månaden ut, eller säga till i god till innan jag flyttar (vilket du verkar ha gjort?) så att de har en chans att få in någon ny.

oki...
jag ha betalat för denna månaden som ha varit och vi betala i efterskott i det stallet ...
tillbaka ditt vill jag inte , dom är inte så trevliga och seriösa i de stallet...

men kan dom kräva hyra efter jag ha flyttat..??

De kan givetvis hävda att ni har sex månaders uppsägningstid, och sedan lämna sitt krav till Kronofogden.

Men eftersom du säkert kommer att bestrida detta, ska de bevisa att ni kommit överens om 6 månaders uppsägning. Vilket blir svårare.

Beroende på hur mycket service som ingått i stallplatsen kan du vara skyldig att betala upp till 9 månaders uppsägningstid.

Men gud vad tråkigt, vi har en liknande situation fast tvärtom. Vi har sagt upp en hyresgäst som vägrar flytta. Vi har inget kontrakt och han hävdar besittningsrätten på 9 månader.
Ring hyresnämnden i Göteborg, de har stenkoll på det här.
Jag kan säga att du har alla fördelar gentemot din hyresvärd. Nästan alla lagar är till fördelar för hyresgästen.

Lycka till

så rätta sagt så ha han rätt att kräva hyra av mig när det inte finns något kontrakt eller papper på att jag ha haft min häst där????

Du har ju bevisligen haft hästen där så det behövs det ju inga papper på, eller hur?

Men hur mycket service har ingått i stallplatsen. Om du bara hyrt box helt utan service finns risken att du kan ha 9 månaders uppsägning även om det är lite långsökt.

Och en sak till, har du betalat vitt och har kvitto på det du betalat?

Ni har ju haft ett avtal om uppstallning. Annars hade du ju inte satt dit hästen eller hur?

Frågan är om du - eller din hyresvärd - kan bevisa vad som är avtalat. Detta är anledningen till att man SKRIVER vad man kommer överens om. Så blir det mindre tjafs.

Bara för att man låter bli att upprätta ett skriftligt kontrakt och betala mot kvitto betyder inte att man inte har några rättigheter och skydligheter. Det betyder bara att allt blir mycket svårare (och dyrare!) om det blir någon meningsskiljaktiget.

Vad är FÖRDELARNA med att inte ha kontrakt?!

oki... jagha betalat hyran innan i handen på stallägaren och inte fått kvitto eller något sånt ...
de som ha ingåt är hö och utsläpp , men sen efter ett tag så lät jag min häst gå ute hela tiden , eftersom han trivdes inte inne i stallet ... så han gick ute i hagen i en månad ungefär innan jag flyttade hästen så då hade jag ingen box ....

Finns inget skriftligt kontrakt och ingen muntlig överenskommelse är ju detta inget som ni kommit överens om. Du har alltså inte stallat upp din häst där på detta villkor och har därför ingen skyldighet att fullfölja den önskan från stallägaren.

Själv skulle jag aldrig stalla upp en häst på såna premisser. 6 månader är ju LÅNG tid. Jag tycker att våra TRE månader är nästan ohyffsat av stallägarna att skriva i kontraktet, men det har vi ju accepterat och skrivit på så i vårt fall är det ju överenskommet.

*Knapplån och trådkapning*

Någon som vet vad lagen säger om ett muntligt avtal som bryts? T.ex man kommer överens om att stallet ska skötas på ett särskilt sätt och detta bryts? Gäller fortfarande 3 månaders uppsägningtid som vi kommit överens om tidigare? Eller kan man bara säga upp sig och flytta direkt då stallförhållandena inte ens är i närheten av vad det var när avtalet ingicks? :confused:

Spelar ingen roll om det är muntlig eller skriftlig överneskommelse, den gäller ändå. MEN är den muntlig är det ett mindre helvete att bevisa.

Vad gäller uppsägning regleras det av överenskommelsen. Har man avtalat om kortare tid vid misskötsel gäller ju det. Annars är det den avtalade uppsägningstiden (eller längre om man glömt iakta vissa lagar och regler) som gäller.

Varit i det läget och hamnade hos fogden, bestred det och de kunde inte ordna fram några papper eller handlingar på att jag var skyldig dem pengar och fogden la ner ärendet direkt :) men du får slåss slåss slåss!

Beror ju på vad ni sagt. Sa ni 3 mån oavsett eller 3 mån om det sköts? sköts det inte gäller ju inte avtalet för då har de redan brutit det och då kan du kicka dom.

jag betalade 900 för box och hö, men det skulle igå enselage i hagen med och sen spån .. enselage fick han inget och spån kom lite då och då . i bland så fick min häst stå ute över natten för att det inte fanns något spån , hästarna kom ut efter 12 på helgerna i bland när vi ha sagt senast 10..

stallägaren ha inte sagt något om uppsägningstid till mig när jag flyttade dit ...
och jag flyttade min häst där i från för att han inte trivdes och för att stallet ska säljas ....

Då har ju han dessutom inte skött sin del av avtalet, har du kompisar mm som bevittnat detta? Då är det bara sätta hårt mot hårt.

Den enda överenskommelsen är "stallet ska skötas si och så, uppsägningstiden är 3 månader." Stallet sköts inte längre som överenskommet, det var därför jag undrade om uppsägningstiden fortfarande var den samma...

(eller längre om man glömt iakta vissa lagar och regler) som gäller.

Vad är det för lagar och regler? Vad säger dem? Vart kan man läsa mer om dem?

Beror ju på vad ni sagt. Sa ni 3 mån oavsett eller 3 mån om det sköts? sköts det inte gäller ju inte avtalet för då har de redan brutit det och då kan du kicka dom.

Nu är det ju jag som är hyresgäst, överenskommelsen var "stallet ska skötas si och så, uppsägningstiden är 3 månader." Eftersom stallet inte sköts på det sättet vi kommit överens om undrade jag om resten, uppsägningstiden fortfarande gällde... :)

Är det så stora avvikelser att det kan vara fråga om en annan service än när du stallade upp hästen? Har du skriftligt på vad som ska ingå och hur saker ska skötas, eller är ni flera som har samma åsikt?

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 865
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 323
Ekonomi & Juridik Jag har en fundering och vill gärna ha svar av någon juridiskt kunnig. I stallet jag hyr boxplats vill förnya sitt kontrakt. Dock med en...
2
Svar
20
· Visningar
2 903
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar