Hyreskontrakt, bostadsrätter, provboende etc.

darkblonde

Trådstartare
Rent hypotetiskt nu då: Kalle och Stina blir kära och vill flytta ihop. Kalle har ett förstahandskontrakt på en hyresetta, som är för liten för dem båda. Kalle och Stina köper en bostadsrätt tillsammans och Kalle hyr ut sin etta i andra hand i ett år, som man har rätt att göra för att testa att vara sambo.

Året passerar, Kalle och Stina gör slut men är fortfarande vänner. Stina har ingen möjlighet att själv behålla bostadsrätten. Kalle har både vilja och möjlighet, och det bestäms att Kalle ska köpa Stinas halva.

Finns det någon möjlighet för Stina att överta Kalles hyresetta? Med eller utan fiffel och omoraliska detaljer?

Sv: Hyreskontrakt, bostadsrätter, provboende etc.

Det beror helt och håller på vad ägaren till Kalles hyresetta säger. På det bolag min blivande etta står på tillåter inte att man får överta kontrakt på det sättet.

Kalle och stina borde skriva in stina i kontraktet INNAN den hyrs ut i andra hand :angel:
alternativt trängas i ettan i 3 år (brukar det vara för att få överlåta lägenheten dvs. skriven på samma adress)

Hyresnämnden säger:

Överlåta bostadslägenhet till närstående
En hyresgäst som av någon anledning inte längre behöver sin bostadslägenhet kan överlåta den till en närstående som han eller hon varaktigt sammanbor med. Man kan inte kvalificera sig för att få ta över en lägenhet bara genom att vara mantalsskriven på lägenhetens adress. Det är bara den som rent faktiskt bott i lägenheten som kan ha rätt att ta över den.

Reglerna om överlåtelse till närstående finns i 34 § hyreslagen (12 kap. jordabalken).

Liknande trådar

Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 062
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar