lillamy73
Trådstartare
Suck.
Har en hyresgäst som inte fodrar sina hästar ordentligt.
Bägge är smala men den ena som är knappa året är mager som ett spjälstaket.
Har påtalat flera gånger under vintern att hon måste fundera på varför.
Till saken var den ena hästen smal när den kom hit och att den var det skyllde hon på förra stallägaren.
Hon bestämde foderstat till sin häst och vi fodrar det hon väger upp.
Under tiden hon varit här så har hon vid ett par tillfällen inte kommit till sina hästar utan när jag sms:at henne så säger hon att hon glömde komma den dagen.
Sedan köpte hon en ohanterad ett åring nu snart två år gammal.
När han kom så var han ny kastrerad.
Sa till henne att pungen inte ser normal ut och hästen hade feber.
Det tog tre dagar innan jag fick henne att förstå att hästen behöver veterinär vård.
Hästen ifråga har under tiden här rasat i vikt. Nu ser han ut som en vinthund.
Har påtalat att hästen behöver mat, hjälpt henne att räkna foderstat.
Varje månad vid den här tiden tar hennes lucern slut och hästarna blir utan tills lönen kommer. När lönen slängs de på lucern igen...
Har kliat mig i huvudet och funderat på varför hästarna är smala.
Så hemsk som man är börjar jag kontroll väga hennes hö. Då visar det sig att hästarna inte får uträknad hö mängd. Minus 1,4 kilo mindre per dag.
Försöker påtala det lite fint till henne att vågen är bra att använda.
Hon har en billig hyra för att vi ska kunna hjälpas åt med hästarnas morgon fodringar, middagsfodringar och kvällsfodringar.
Men hon blir putt om hon måste ta något som är obekvämt för henne.
Just nu är hästarna på lösdrift. Hade inte varit något problem om hon hade ströat upp den. Men golvet i lösdriften är hårt och det rinner in vatten iden(lösdrift ingår inte i hyran). Då väljer hästarna att lägga sig ute i skiten.
Så fort det var fint väder i vintras så fick hästarna vara ute. Hade inte varit något som helst problem om hon ströat upp och de inte hade varit smala. De fick komma in när de hade sprängt staketet.
Känner mig frustrerad. Har ont i magen av att se hästen.
Har förstått att det hela handlar om pengar.
Ska hästarna vara inne behövs strö= vara ute, veterinär vård kostar= vänta, hovslagare kostar= Vänta. Att fodra upp smala hästar kostar.
Vad jag egentligen vill komma med detta inlägget vet jag inte?
Någon som har några råd?
Har en hyresgäst som inte fodrar sina hästar ordentligt.
Bägge är smala men den ena som är knappa året är mager som ett spjälstaket.
Har påtalat flera gånger under vintern att hon måste fundera på varför.
Till saken var den ena hästen smal när den kom hit och att den var det skyllde hon på förra stallägaren.
Hon bestämde foderstat till sin häst och vi fodrar det hon väger upp.
Under tiden hon varit här så har hon vid ett par tillfällen inte kommit till sina hästar utan när jag sms:at henne så säger hon att hon glömde komma den dagen.
Sedan köpte hon en ohanterad ett åring nu snart två år gammal.
När han kom så var han ny kastrerad.
Sa till henne att pungen inte ser normal ut och hästen hade feber.
Det tog tre dagar innan jag fick henne att förstå att hästen behöver veterinär vård.
Hästen ifråga har under tiden här rasat i vikt. Nu ser han ut som en vinthund.
Har påtalat att hästen behöver mat, hjälpt henne att räkna foderstat.
Varje månad vid den här tiden tar hennes lucern slut och hästarna blir utan tills lönen kommer. När lönen slängs de på lucern igen...
Har kliat mig i huvudet och funderat på varför hästarna är smala.
Så hemsk som man är börjar jag kontroll väga hennes hö. Då visar det sig att hästarna inte får uträknad hö mängd. Minus 1,4 kilo mindre per dag.
Försöker påtala det lite fint till henne att vågen är bra att använda.
Hon har en billig hyra för att vi ska kunna hjälpas åt med hästarnas morgon fodringar, middagsfodringar och kvällsfodringar.
Men hon blir putt om hon måste ta något som är obekvämt för henne.
Just nu är hästarna på lösdrift. Hade inte varit något problem om hon hade ströat upp den. Men golvet i lösdriften är hårt och det rinner in vatten iden(lösdrift ingår inte i hyran). Då väljer hästarna att lägga sig ute i skiten.
Så fort det var fint väder i vintras så fick hästarna vara ute. Hade inte varit något som helst problem om hon ströat upp och de inte hade varit smala. De fick komma in när de hade sprängt staketet.
Känner mig frustrerad. Har ont i magen av att se hästen.
Har förstått att det hela handlar om pengar.
Ska hästarna vara inne behövs strö= vara ute, veterinär vård kostar= vänta, hovslagare kostar= Vänta. Att fodra upp smala hästar kostar.
Vad jag egentligen vill komma med detta inlägget vet jag inte?
Någon som har några råd?