B

Borboleta

Ska hyra lite mark och en gammal lada (som vindskydd) till att ha hästarna på och när vi frågade ägaren vad han ville ha i hyra sa han: "Bara någon symboliskt, ni får tänka genom det och höra av er"

Vad kan ungefär 2,5-3ha bete med en gammal lada på (utan el och vatten osv) vara värt/år :confused:

Vi bor i Värmland

/fundersam Borboleta

Sv: Hyra?

Ska hyra lite mark och en gammal lada (som vindskydd) till att ha hästarna på och när vi frågade ägaren vad han ville ha i hyra sa han: "Bara någon symboliskt, ni får tänka genom det och höra av er"

Vad kan ungefär 2,5-3ha bete med en gammal lada på (utan el och vatten osv) vara värt/år :confused:

Vi bor i Värmland

/fundersam Borboleta

Om bonden tar EU-stöden så är väl gratis ett rimligt pris.;) Om det nu inte är god åkermark vi pratar om.

Fast det är kanske smart att erbjuda bonden någonting ändå.

Vi bor i Värmland

/fundersam Borboleta
Vi arrenderar 3 ha. Det är åker och bete. Så man kan ta hö om man vill. Det finns ingen lada där. För det betalar vi 1000kr + en stor julgrupp per år.:)

Om bonden tar EU-stöden så är väl gratis ett rimligt pris.;) Om det nu inte är god åkermark vi pratar om.

Fast det är kanske smart att erbjuda bonden någonting ändå.

Vet inte ens om jag kan kalla honom bonde *S* och ännu mindre om han får bidrag för det :D

Vi arrenderar 3 ha. Det är åker och bete. Så man kan ta hö om man vill. Det finns ingen lada där. För det betalar vi 1000kr + en stor julgrupp per år.:)

Oki men det är ungefär den nivån vi tänkt oss så då är vi itne heeeelt ute och drömmer då :)

jag tycker 500 kr per månad är rimligt.

:eek: Det betalar jag i stallhyra och då ingår el, vatten stora fina hagar, in och utsläpp m.m
Ska det vara något symboliskt som bonden sa så känns 1000/år som en rimligare summa.
Köper man dessutom något till tex jul så brukar det uppskattas mycket.

det är klart att man kan lura nån att betala typ nästan inget, dvs 1000 kr per år. Men KÖP de hektaren och bygg eller fixa dit nått typ ladan som vindskydd, så kanske du inte upplever 500 kr per månad som mycket. ... vi som markägare får ofta uppleva att folk "ska ha" saker billigt, men de har då fasiken ingen lust att skaffa mark själva, då är det för dyrt.

Faktum är att jag blev lite nyfiken där... betalar du 500 i kallhyra, och ingår då in och utsläpp och utfodring? eller betalar du extra för det? är det box eller spilta? Stora hagar?

500 kr i kallhyra och då ingår boxplats, in och utsläpp, fodringar, täckesbyten, stora hagar, tillgång till paddock. Strö köper vi gemensamt och foder fixar vi själva.
Jag vet att det är billigt, förut hade jag hästen hemma i eget stall och "hyrde" betsmark av grannen då vi inte har bete så det räcker och han ville definitivt inte ha några pengar. Jag fick hellre hjälpa honom ibland.
Innan jag köpte stället jag bor på nu hyrde jag en gammal ladugård av en gubbe, han blev nästan stött när jag ville betala så jag försökte istället köpa grejer till honom, baka något eller bara prata med honom ibland. (ensam gubbe som tyckte det var såå kul med hästar på gården igen)
Givetvis ska man betala för sig men ägaren själv måste ju säga vad den vill ha.
Det beror nog mycket på var i landet man bor men flera här i trakten säger att det är bättre att marken används än att den bara växer igen om dom inte hinner med den.
Det är samma sak med hö, jag har fått flera erbjudanden att få hö bara jag tar in det själv, annars måste dom slå ner det själva och har dom ingen användning av något hö är det ju bara jobb för dom.

Det blev långt det här men vill man ha betalt får man ju säga vilken summa man har tänkt sig. :)

Edit: Jag skulle gärna köpa lite mark runt huset men grannen vill inte sälja, han har mer nytta av min hjälp än av pengar säger han.

fast bonden sa ju yttryckligen att han ville ha något SYMBOLISKT, och då är det ju inte tanken att man ska betala det faktiska värdet, eller något där i närheten. Lite allmän uppskattning och hjälp om det skulle behövas uppskattas nog mer än 5000 kr extra.

ja, jag håller helt med dig, det är upp till ägaren, men jag ville bara poängtera, så att man inte UTGÅR ifrån att det ska vara billigt, nästintill gratis, eftersom hon frågade- hon som startade tråden,,,

låter som om du har väldigt billig hyra, men jag ska själv hyra ut och ligger i den prisklassen kan man säga... ungefär. Ska såklart ta betalt för strö o mat oxå,,, men just kallhyran...

fast bonden sa ju yttryckligen att han ville ha något SYMBOLISKT, och då är det ju inte tanken att man ska betala det faktiska värdet, eller något där i närheten. Lite allmän uppskattning och hjälp om det skulle behövas uppskattas nog mer än 5000 kr extra.

kanske det,, men hjälp med vadå? nåja, det är som sagt olika från ställe till ställe... och från person till person. Jag tycker man ska betala för sig, samtidigt som folk ju fakiskt får lära sig att ta betalt oxå...
som sagt, upp till var o en !

Vi bor i Värmland

/fundersam Borboleta

Jag är bara lite nyfiken på om hästarna endast ska gå där på bete eller om de ska gå där året runt?

Oj så många svar. Han som äger marken varken brukar den eller bor i närheten utan har en bonde som kommer och slår det varje år bara för att det inte ska växa igen.

Dom kommer gå på delar av det hela året och resterande del även på sommaren (handlar om två islandshästar). Ev kommer jag hyra mer mark då det finns en hel del mer som inte heller brukas, men har ännu inte haft möjlighet att kolla upp det (mycket att fixa med just nu :p)

ja, jag håller helt med dig, det är upp till ägaren, men jag ville bara poängtera, så att man inte UTGÅR ifrån att det ska vara billigt, nästintill gratis, eftersom hon frågade- hon som startade tråden,,,

Jag utgår verkligen inte från att det ska vara gratis utan det var ägaren själv som sa att han bara ville ha en symbolisk summa när vi frågade hur mycket han ville ha för det.

För övrigt kommer ladan kräva en hel del både jobb och pengar att få brukbar vilket jag själv kommer fixa

En sak till bara *S* hade gärna köpt mark om det handlat om ett hus jag äger men även huset kommer hyras så att köpa en snutt mark "utan hus" känns inte särskilt aktuellt

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 701
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej! Jag hyr ett hus där det står ett stall, stallet hyrs ut av hyresvärden och jag hjälper till med skötseln av hästarna mot lägre...
Svar
19
· Visningar
5 648
Senast: Glimra
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 087
Senast: Cilla
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 219
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar