E

Eem

Ska få in en helinackordering i stallet i vinter. En shettis... Hur mycket kan man ta betalt för att hysa in en sån? Det hon ska ha är ju bara hö och spån och den kostnaden är ju klar. Men hur mycket kan man ta för skötsel?
Jag har aldrig haft en inackordering förut. Nåt man ska tänka på? Alla tips är välkomna!

MVH Eem

Sv: Hyra?

det beror på vad du menar med skötsel? en shettis behöver ju lika mkt skötsel som en stor häst..
men om du menar mockning, så är det lättare att mocka till en shettis och går snabbare (iaf dom jag stött på) så då hade jag tagit minst 1/4 lr 1/3 del billigare pris, om den är mkt lätt att mocka till då hade jag tagit hälften av mockningspriset.

Bara och bara! Även en shettis behöver tex bra mat med tillräckligt med protein och MJ och en vettig kvot. Och den ska precis som en stor få ca 1,5 kg hö per 100 kg kroppsvikt, helst ännu mer. Inte alla shettisar är så jättetjocka under sin tjocka, långa raggiga vinterhårrem!

Menar du för att du släpper in och ut och fodrar?
Eller ingår annat också som mockning och skötsel (ryktning o liknande)?

Om det bara är det först nämnda och du vill veta vad du ska ta för "kallhyra" (dvs kostnaden UTAN mat o strö) så tycker jag allt mellan 300-600kr låter normalt. Det beror på vad du själv vill ha!
Om du sköter ALL in o utsläpp o alla fodringar så kan du med gott samvete ta 500kr i "kallhyra". Precis som med andra hästar!

Jag ska sköta ALLT; fodringar, in/utsläpp, mockning o övrig skötsel...
Ägarna bor 5 mil bort och har inte möjlighet att vara istallet mer än nån dag i veckan...

Visst ska jag kolla på foderstat åt shettisen också. Men ägarna sa att den står bara på hö nu...

MVH Eem

Jag skulle inte ta emot en inackordering som ägarna inte kan eller vill ta ordentligt ansvar för. O om du gör det ändå är det inte bara stallplats o skötsel du skall ta betalt för utan även ansvaret, se till att du har full frihet att ta hem vet od.
PL

Det beror ju på. Den behöver ju samma omvårdnad och skötsel som en stor häst, kan du inte jämföra med andra stall då? Du får väl räkna på kallhyran och så för strö, foder
och tjänster dvs. mockning, antalet fodringar, in och utsläpp etc. Sedan så antar jag att du också ska ha ansvaret och kanske typ visitera och känna igenom hästen och ev. rykta den eftersom ägaren bara kommer en gång i veckan? Och ska du motionera hästen med?

Men ja vet inte, ligger kallhyran på ca 300-400:- så kanske 700 eller 800:-?

Jag betalar 750.- i månaden i helinackordering för min shettis. Då ingår alla fodringar, foder, strö och mockning. Ansvaret har jag själv och jag sköter om och motionerar honom själv. En liten riktlinje kanske?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 409
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 504
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 160
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Träning och hälsa del 12
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur