Hyra ut klippmaskin?

N

Naggur

Jag har nyligen köpt en klippmaskin och några i stallet är intresserade av att hyra den eller låta mig klippa deras hästar. Vilket pris är rimligt att ta? Dit jag skickar skären på slipning kostar det nästan 150 kr för slipning och porto. Sen vill man ju ha en slant för besväret och slitage på maskinen. vad skulle ni ta?

OBS! detta är ingen annons. uppskattar om tråden får ligga kvar.

Sv: Hyra ut klippmaskin?

Jag är väldigt restriktiv med att hyra/låna ut min maskin. Folk har tyvärr en tendens att inte vara helt försiktiga med saker de inte själva äger.
Däremot har jag gärna klippt andras hästar så att JAG själv kunnat smörja maskinen så ofta jag vill och hålla koll på att hästen inte kliver på sladden osv.
Pris är svårt att sätta då det ju beror dels på tillgång/efterfrågan och lite hur duktig du är på att klippa. Jag har legat på ca 200kr/häst om jag inte har haft någon lång resväg.

Jag tar 200kr för att hyra ut min batteridrivna sax då skär och batteri förslitningar ;) tog 150kr förut, lycka till

jomen 200 låter ju rimligt. då "tjänar" man ju 50 kr per häst som man kan lägga till renovering av maskinen

När jag köpte min klippmaskin så klippte jag folks hästar för priser varierande mellan 200-350 kr beroende på storlek på häst å hur mycket som ska klippas. (det var förra året) nu har jag hyrt ut maskinen till hon som jag brukar ha hästen på sommarbete hos. hon har egna skär å hyr bara maskinen. har inte bestämt något pris. får se vad vi kommer överens om.

Skulle jag låna åt min maskin, kanske jag tänka mig att ta betalt för skärslipningen + 100 kr för jobbet (billigt). 150 då för att bara låna ut den. Ska man bara klippa lite så kanske det kan vara lite billigare.

Lånar dock inte ut min eftersom den var så sat... dyr :p Snålis.

jag hade en äldre maskin i gott skick som jag lånade ut till folk i stallet för att vara snäll. tyvärr så hade några sönder den och jag fick inte en krona! tyvärr är det ju svårt att kräva folk på en ny när man har en gammal, men den var ju fortf värd mycket för mig så länge den funkade. så numera lånar jag knappt ut nåt, inte för att vara elak utan för att många inte verkar fatta värdet av andras prylar.:(

Jag har nyligen köpt en klippmaskin och några i stallet är intresserade av att hyra den eller låta mig klippa deras hästar. Vilket pris är rimligt att ta? Dit jag skickar skären på slipning kostar det nästan 150 kr för slipning och porto. Sen vill man ju ha en slant för besväret och slitage på maskinen. vad skulle ni ta?

OBS! detta är ingen annons. uppskattar om tråden får ligga kvar.

måste fråga, vart skickar du dina skär på slipning, dags att slipa mina skär å har inte kommit underfund vart jag ska skicka dom ännu.

jag skickade till parma.se. Tror jag la dom på lådan o måndags kväll. idag fick jag hem dom=) lyckliga.nu kan man åxå skicka till

Jag lånar inte ut min maskin, men klipper gärna andras hästar om de vill. Tar en kostnad på 300 spänn för maskinen och mitt jobb + att jag städar upp efter mig, så när hästen är klippt, är det bara att promenera iväg.
Klipper alla sorters hästar och har några riktigt besvärliga och tar även "första gångare"....

Jag skulle ta det skären kostar att slipa, och en lite summa för slitaget på maskinen om jag lånar ut den. Skulle nog vara noga med att påpeka att har ni sönder den får ni reparera den!

Jag har lånat en klippmaskin som gick sönder en gång, jag fick låna den gratis då det var av min tränares kompis. Det var inte mitt fel att den gick sönder, jag hade bara klippt och smort helt normalt som hon hade sagt, men ändå så slutade den bara att klippa helt plötsligt.. vart ganska dyrt att laga den men det var ju självklart att jag skulle göra det för det var ju trots allt hos mig den gick sönder!

Går maskinen sönder pga att den börjar bli gammal och sliten så är det helt orimligt att hyraren ska betala reparationen.
Däremot ska man se till att ta en sån hyra för maskinen att man efter ett antal uthyrningar har råd att reparera den.

Jag har betalt 300,- när jag fått min häst klippt och jag tycker inte det är nåt överpris. Det tar ju i alla fall minst en timma att klippa en stor häst.

En kompis till mig är alldeles för snäll!!! Den maskinen har jag fått låna gratis! *puss på dig*.

En annan tjej på gamla jobbet vet jag tar 100 kr för att låna ut sin.

Skulle gärna vilja köpa en egen, men jag har inte RÅD. Däremot skulle jag absolut ersätta om jag har sönder någon annans.

Jag skulle aldrig låna ut/hyra ut min maskin. Skulle den gå sönder blir det så lätt tjafs om det är allmänt slitage eller om det är hyrarens oaktsamhet.
Hellre klippa den andres häst isåfall, men då skulle jag ta 400 för en helklippning. Det tar tid och är jobbigt tycker jag.

Jag skulle ALDRIG låna ut min maskin, inte ens till kompis! men jag klipper andra hästar för följande betalning (har klippt länge och anser att jag klipper bra!) Min maskin är dyr och tystgående, halsklippning / ränna: 150:- Jaktklippning, halvklippning 250:- Helklippning 350:- / beroende på pälsmängd (400:-) Priserna gäller hemma och närområde. Helklippning med min maskin och klipperfarenhet max 45 minuter om det är tjock päls, min "snabbaste tid" är 20 minuter.

Senast ändrad:

När mina hästar skulle klippas, anlitade jag en erfaren person med egen, ordentlig och bra klippmaskin. Till c-ponnyn betalade jag nog 200 för helklippning (billigt tyckker jag, men det är några år sen nu). Nu tar hon 250:- för helklippning, och den pållen jag hade sist var inte allt för lätt att klippa. Tycker det är ett jättebra pris och jag litar fullt på att hon klipper bra!

Så, är du van vid att klippa och det går snabbt och smidig, kan du lätt ta 250-300:-/häst. Är du ovan och det kan bli lite ojämnt och tar lite tid, så inte mer än 200:-/häst. Ska du låna ut den utan att klippa själv, så kanske 150:-/ häst lr nåt.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej, Hoppas på att kunna få hjälp att reda lite i saker rörande uthyrning av stall. Det är en minderårig hästtjej som kommit till mig...
2
Svar
28
· Visningar
5 230
Senast: Polibek
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 859
Senast: Pudlan
·
Fritid *Varning för långt inlägg.* Jag har separerat ifrån min sambo, flyttat in hos mina föräldrar. Mina föräldrar är världens bästa och har...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 919
Senast: MiniLi
·
Utrustning Är på jakt efter en ok hobby-klippmaskin. Ska helklippa min egen häst ca 3 ggr/år. Kanske någon fler häst men främst vill jag använda...
Svar
10
· Visningar
2 362
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama