Hyra ut hästplats

D

Defender

Har idag ett litet hobbyjordbruck med ca 50 får. Bor precis i utkanten av samhället ca 1 mil från borås.

Har funderat på om jag skulle bygga boxplatser för 4-5 hästar och hyra ut dessa. Men då jag är novis på hästarna undrar jag lite på hur man skall lägga upp det.
Hur mycket hö måste man ta för en normal häst?
Hur lägger man upp det med skötseln, är ovan vid hästar men inte rädd för att hantera djur.
Vad behöver jag för försäkringar?
Vad är det för behov av rasthagar/sommar bete?

Tackar för all hjälp jag kan få
/Mathias

Sv: Hyra ut hästplats

En häst äter i storleksordningen 10 kg hö per dag (kan sedan variera mellan ca 8-15 kg, beroende på storlek och hull), och till sommarbete brukar man räkna med 1 ha/häst för de första hästarna och något mindre per häst om de blir fler. Kan man tänka sig att stödfodra kan det räcka med lite mindre ändå, men lite av tjusningen med sommarbete är ju att hästarna får ströva fritt på lite större yta. ;)

Rasthagarnas storlek och utformning beror på hur många hästar de är tänkta att rymma och hur länge de ska vara ute. Men det kanske ger sig när du får in hyresgäster och hör vad de har för önskemål.
Våra är ca 100 x 30 meter skulle jag gissa, och då går hästarna 2 och 2, som exempel. De blir leriga och upptrampade vår och höst, men det spirar ändå i dem varje vår och ponnyerna som går i dem hela sommarenbetar aldrig ner dem helt, även om de inte kan leva på gräset utan stödfodras.

Du kanske kan gå en hästskötarkurs eller något, för det kan krävas att du kan lägga på och ta av täcken på ett säkert sätt mm. Eller så lägger du upp det hela som ett kollektiv till att börja med, där hästägarna själva släpper ut och tar in hästarna?

Betesmark är inget problem har gott om det. Har ca 5ha som kan disponeras för hästarna, sen kan fåren och hästarna växelbeta.
Har en hage precis vid ladugården som är ca 70*100m som jag hade tänkt mig ha som vinterhage, måste bara dränera av den ordentligt.

Allmän skötsel av hästarna är väl inget problem som jag ser det. Men jag skulle vilja minimera jobbet för min del.

Vad kan man ta för enbart en boxplats, en boxplats med foder, en boxplats med foder och in/utsläpp?

ytterligare en fråga, jag skulle kunna anlägga några ridväggar i skogen också, får prata med några grannar men det skulle nog inte vara något problem. Skulle detta öka intresset för att ha sin häst hoss mig i så fall

Jag tror att du tänker för stort :D
Ridvägarna behöver du i princip inte stå för, även om det naturligtvis underlättar. Sedan är frågan VAD för sorts hästar som ska hyras in, ponny/ storhäst, avelssston, unghästar, ridhästar, tävlingshästar?
Jag antar att det inte finns någon ridbana/ ridhus i närheten?
Det är med säkerhet avgörande för rid-/ tävlingshästarna...

Priser är ju alltid en sak för sig.
Men kallhyra bör väl ligga på ca 500kr per box (i kallhyra ingår boxen och hagplats typ). En boxplats där du även bistår med foder kostar 500kr kallhyra + foderkostnaden (beroende på hästens foderåtgång får du räkna själv där).
En boxplats med ovannämnda och in-/ utsläpp bör kosta det du räknade ut på förra plus vad du vill ha för arbetsåtgången.(Exempel: Säg kallhyra + foder ska kosta 1200kr för en liten storhäst, ska du även släppa in och ut så lägger du på för det arbetet och då blir hela kostanden för hästägaren exempelvis 1400kr).

Men med att hyra ut boxar kommer du knappast tjäna några pengar, vill du ha så lite eget arbete som möjligt gör ett litet kollektivstall, där du tar in ett visst antal hyresgäster, foder köps av dig, du utformar kontrakt och grundregler och resten får kollektivet sköta själv.

Ska du göra detta för att tjäna lite extra pengar så blir det dåligt med ekonomi i det hela. Att fixa iordning ett stall kostar skjortan. Är man händig så kan man givetvis göra mycket själv.
Kolla på jordbruksverket för alla regler när det gäller boxar, takhöjder etc.
Bor utanför Gbg och jag tar 1000 kr i kallhyra, då ingår utsläpp vardagar.
Stallet vi fixade iordning av en gammal ko-ladugård kostade oss 400 000 kr och då är det inget överdådigt lyxigt. Gjuta om bottenplatta, putsa väggar, ny el, inredning osv.

Har du inga egna hästar och vill ha en sidoinkomst till fåren, så är det inte hästverksamhet du ska slå dig på, ta något annat mer lönande och mindre mentalt krävande! :D

Vi hyr ut 6 boxar av 8 och har det vid sidan om mjölkproduktion på 75 mjölkkor och rekryteringsdjur, har även 2 egna hästar. Är ingen direkt vinst att tala om och hade vi inte egna hästar så skulle jag inte hålla på. Har nu bestämt att jag inte ska ha fullt stall då det är mer jobb än förtjänst, så jag handplockar folk mycket hårt.

Kicki :laugh:

Största problemet med att hyra ut boxplatser är att många ska ha så hutlöst mycket service.

Många hästägare vill ha täckespåtagning på morgonen eller täckesbyte (av med innetäcke och på med utetäcke), avklädning av benlindor, påtagning av benskydd och så längt har du inte ens fodrat hästen och tagit ut den i hagen :crazy:.... många så kallade tävlingshästar gör av med så mycket som 15 minuter arbetstid varje morgon bara på fodra, klä på och släppa ut en enda häst. Ska sedan hästen tas in också så går det ju åt lika mycket tid där också.

Då har du gjort av med 30 minuter per dag på en häst, tyvärr så brukar inte hästfolket vilja betala för all denna tid... det ska liksom bara hända av sig själv.

Att bygga hästboxar kostar skitmycket, om du har ordentligt golv redan och ordentlig ventilation etc så kostar det i storleksordningen 20 000 per box. Annars kan man lätt hamna på 50 000 per box.

Förutom att en häst äter åtminstone 3-4 ggr så mycket som en Dorsettacka så gör dessutom hästfolk av med ofantliga mängder strö - det duger ju inte med djupströbädd ala fårmodell utan det ska vara 0,5 kubikmeter med dammfritt spån varje vecka på en häst.

Om man inte räknar med arbetstiden så bör stallplatsen kosta i vart fall 2000 per månad för att du ska få kostnadstäckning, ska du ha betalt för din arbetstid också så bör du ligga på i vart fall 3500-4500 per månad.

Häromkring ligger stallplatserna på 1000-2000 per månad :eek:, så vi har slutat med inackorderingar och håller nu på att skaffa får istället :D

Håller faktist med här. sattsa på något annat.

Hästägarna vill inte betala för vad det egentligen kostar.
DU bedriver ett jordbruk och måste således även betala skatt och moms på dina intäkter . Det resulterar i att du konkurerar med dom som berdiver sin verksamhet svart och kan ha 40% lägre priser för att få ut samma "vinst".

Jaha ja då blir det nog att strunta i det. Känner som att det inte verkar vara värt mödan.

:)Men och andra sidan....Bor du nära Borås Ridhus. Så kan det ju kanske vara lönande...(kanske)!!.. Finns många som vill ha tillgång till deras stora ridhus. Men kanske inte stå på detta stora ställe. Utan bara vilja åka dit eller rida dit, om du bor åt det hållet, för att träna eller nyttja alla andra saker de har där....

Hör dig för, om intresse finns för boxar!!

(fd boråsare)

Största problemet med att hyra ut boxplatser är att många ska ha så hutlöst mycket service.

Många hästägare vill ha täckespåtagning på morgonen eller täckesbyte (av med innetäcke och på med utetäcke), avklädning av benlindor, påtagning av benskydd och så längt har du inte ens fodrat hästen och tagit ut den i hagen :crazy:.... många så kallade tävlingshästar gör av med så mycket som 15 minuter arbetstid varje morgon bara på fodra, klä på och släppa ut en enda häst. Ska sedan hästen tas in också så går det ju åt lika mycket tid där också.

Då har du gjort av med 30 minuter per dag på en häst, tyvärr så brukar inte hästfolket vilja betala för all denna tid... det ska liksom bara hända av sig själv.

:bow: Exakt!

Kicki :laugh:

Jaha ja då blir det nog att strunta i det. Känner som att det inte verkar vara värt mödan.

Säger som LIA, utöka fårantalet i stället, eller skaffa lite köttdjur. Det är ett betydligt tacksammare projekt.

Lycka till, Kicki :laugh:

Jag skulle i ditt ställe satsa på lösdrift. Stora betesmarker (gärna skogspartier) med kuperad mark där du bygger en rejäl ligghall. Vattenkopp/flottör som inte fryser.

Halm i skjulet och hösilagebalar, räkna med att få lägga ut hö under perioden mellan vinter och bete.

Tillgång till några boxar, uppvärmd sadelkammare och toalett och gärna möjlighet att duscha hästen på gången uppskattas av hästägare. Så även ngn form av torkrum för täcken och skåp att ha sina saker och foder i.

Finns sedan möjlighet att anlägga en ridbana och du har bra ridvägar i närheten är det toppen!

Skickar med en bild på en av våra ligghallar
090207-09022225.jpg

Hyresgästerna sköter stallet och tar in och fodrar sina hästar med kraftfoder, byter täcken etc.. Du sköter utsättning av hösilage, koll av staket etc. Sedan kan man ha arbetsdagar där det snyggas till på anläggningen.

*kl*

Vet du hur mycket det kostar att anlägga en ordentlig ridbana ?

Fasen, bara materialet till en 20x60 kan gå lös på 50 - 100 000 kr... och innan det så ska det schaktas och vägas av m.m.

Visserligen är det nästan halva uppstallningskostnaden med en lösdrift jämfört med tradionellt boxstall om man räknar med arbetskostnaderna men det är andå allt annat än gratis.

Att göra i ordning toalett och torkrum, ev fikarum kostar också 100 000 lappar...

Investeringskostnaderna för vad du beskriver om det rör sig om en "gammal lagård" kan utan vidare uppgå till 4-500 000 kr.

Stallhyran i ett sånt stall hamnar på minst 3000 kr/månad om man räknar med 10 års avskrivning på gjorda investeringar och med i snitt 8 hästar uppstallade... och utan någon reducering av stallhyra under sommarmånaderna :grin:

Och om hyresgästerna ska jobba så kommer dom att gnälla över att dom minsann betalar så bra att det är synd och skam att dom ska behöva jobba - dessutom är de flesta hästägarna ganska tafatta när det kommer till göromål på en bondgård så i de flesta fall är dom mer i vägen än vad dom gör nytta.

En kratta till 3-punkten eller ett sopaggregat gör precis lika fint på anläggningen men på 1/10 av tiden som inackorderingarna behöver för samma jobb.

Nä, att hålla inackorderingar annat än i storstäderna är en ordentlig förlustaffär i de flesta fall... och i glesbygderna får det betraktas som lika inkomstbringande som att slå sig själv i huvudet med en hammare.

Med tanke på att i norr där du bor så ger en djurenhet (6,7 får eller en "ko") nästan 4000 tusen per år bara i "vanliga" bidrag (förutom gårdstödet), mera om det är ekologiskt eller om det är hotade lantraser - en inackordering gav för våran del ca 2000 totalt per år, trots att vi var nästan dyrast i området på stallhyran.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 859
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån... 2
Svar
28
· Visningar
6 242
Hästmänniskan Hej! Jag hyr ett hus där det står ett stall, stallet hyrs ut av hyresvärden och jag hjälper till med skötseln av hästarna mot lägre...
Svar
19
· Visningar
5 764
Senast: Glimra
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 909
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka