hyra ridlägerhäst?

F

Feliciae

Hej! Vet inte om jag har lagt den här tråden fel. Har sökt efter en tråd om det här men hittar ingen! så då startade jag en egen.

Det är såhär att jag funderar på att hyra häst/ponny under hösten/vintern/våren, och funderar på att hyra en ridlägerhäst. Någon som har någon erfarenhet av detta?:) tacksam för svar!:bump:

Sv: hyra ridlägerhäst?

Min kompis hyrde fr ett läger på Färingsö. Det funkade bra, lite tråkigt att lämna tillbaka den precis när man lärt känna varann på riktigt.... Minns inte vad själva ponnyn kostade att hyra men stallplats o sånt läggs ju till...

Min första ponny hyrde jag från ett ridlägerstall. För mig/oss funkade det toppen och en bättre första häst än han fanns nog inte på världskartan:love:

Sen bar det sig iofs inte bättre än att hon ville sälja honom innan nästa ridlägersommar skulle börja för att hon tyckte att han hade gjort sitt. Då blev han hux flux min egna, så kan det gå.

Vi var dock många som hyrde från henne där ett tag och alla var mycket nöjda och det funkade fint med hästarnas ägare osv.

Så länge du hittar ett serriöst ställe så skall det nog vara en av de bättre grejorna du kan göra. :)
Var dock noga med att kolla avtalen, alla har olika krav på vad som sker om något händer med hästen eller utrustningen.

Min syster hyr samma ponny för tredje året i höst, första året hyrde vi honom tillsammans, från ett ridläger. Kan inte säga annat än att vi är väldigt nöjda. Har varit på läger där innan och en del helger och hälsat på också, så känner ju till både hästar och människor.
Kommer inte ihåg vad det kostar men ca 3000-4000 tror jag de tar. Då står de för försäkringen under året men om det händer något betalar vi självrisk+vad det skulle kunna kosta. I priset ingår sadel, träns och grimma. Man står själv för stallplats, skoning, avmaskning och vaccination om den skulla infalla under hyresperioden.

tack för alla svar :) jag får se hur det blir!

annars så kan du ju bli fodervärd så behöver du inte betala hyra.

Att hyra häst från ett ridläger tycker jag är en bra idé.
Får du en bra häst som du trivs med är det klart värt priset. Ridläger har ju ofta snälla hästar som är vana att bli ridna både av nybörjare och mer rutinerade ryttare, som är stabila i psyket.
Ska du försöka hitta en foderhäst lär du få leta länge, det är inte det lättaste, såvida du inte har någon bekants häst på foder.

Min nuvarande häst köpte jag från ett ridläger efter att ha hyrt henne i 7 månader, helt underbar.

Nej, det här rekommenderar jag starkt! En riktigt bra grej.
Läs bara igenom avtalen noggrannt.

M-oaa

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 451
Senast: Häst_
·
R
Hästmänniskan Hej Vet någon om det finns några regler för vatten på vintern? Jag hittar inga. Stallägaren har fått för sig att hen inte behöver hacka...
2
Svar
31
· Visningar
2 133
Senast: Cambrie
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 471
Senast: Bee
·
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 234
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar