Hyra eller köpa?

P

PonnyBus

Hej..

Ja funderar lite på om jag ska köpa häst eller om jag ska hyra ponny, jag är 16 år och 152 cm lång (kort). På storhästar har jag svårt att nå om och hålla ihop så jag rider mest ponny. Jag vill nog inte köpa ponny eftersom jag har två år kvar. Så nu undrar jag vad ni tycker? Ska jag ta en ponny på foder och tävla och komma upp i klasserna lite och få lite rutin eller ska jag köpa en storhäst redan nu? Ska jag köpa storhäst ska den åtmisntone vara 160 för annars känns det ingen idé..Så vad tycker ni? Ja känner att jag har hela livet på mig med storhäst och att ja ska ta till vara på dom två åren jag har kvar.. :confused: :smirk:
 
Sv: Hyra eller köpa?

Hmm, svårt val du har du;) Men jag skulle börjat med en ponny på foder och sedan när jag hade åldern inne(är också 16) så skulle jag investerat i en storhäst. Då slipper du slänga ut för mycket pengar på att köpa en ponny du bara kan ha i två år;)
Nackdelen jag ser med detta är att du någon gång väldigt snart måste skiljas från ponnyn, och iaf jag tycker det är väldigt tråkigt att förlora en vän. Men det vet man kanske bäst själv hur man skulle känna i en sådan situation^^
Köper du däremot en storhäst så kommer du kunna ha den väldigt länge och ni skulle hinna bli ett bra team:)

Men som sagt, jag hade nog satsat på en ponny på foder och sedan köp av en storhäst:D
 
Sv: Hyra eller köpa?

Jag skulle ha tagit en ponny på foder i ett eller två år (tills du inte får tävla ponny längre). Ta vara på ponnyåren, du kommer kanske kunna rida ponny hela livet men om du vill tävla ponny är det nu du ska göra det.

Det beror ju på hur mycket längre du blir. Men om du inte blir längre än 160, skulle jag ha köpt en liten storhäst. Annars köp en större, helt enkelt ;)
Lycka till!
 
Sv: Hyra eller köpa?

Det beror på hur hästvan du är :) Om du köper eller tar en ponny på foder nu. Så tävlar ni i 2 år, då har ni upplevt otroligt mkt tillsammans.. Så sen kanske du måste lämna tillbaka eller sälja din kära ponny och sådant är jätte jobbigt. Jag blir alltid förälskad i mina hästar. Har haft först en riktigt elak ponny på foder, som vi sedan lämnade tillbaka (jag själv som ville det), sen ett varmblod, vi ville inte köpa honom så ägaren sålde han till en annan tjej. Sen tog vi en arab på foder :) Ponnymått på henne. Älskade den hästen mer än ngt annat, vi hade henne i 2 år ungefär. Tänkte aldrig göra mig av med henne, det var vi 2 :love:
Men så blev hon väldigt mkt halt och vi bestämde oss för att lämna tillbaka henne till ägaren som har henne som avelssto och hon mår gott nu och bara går i hagen med sin flock som hon är uppvuxen med. Det känns väldigt skönt, annars hade jag inte lämnat tillbaka henne.
Så nu tidigt i våras köpte jag mig ett arabsto som betyder allt för mig. Hon är/blir 153cm, är 3år.

Man får uppleva mkt roligt med en ponny, men inget roligt att göra sig av med dom. Om man inte har pengarna att ha dom kvar som en andra ridhäst :D Skulle ju vara drömmen!
Vore jag du skulle jag kika på stora hästar, köper du en som inte är så gammal som du kan träna (om du har dom kunskaper förstås).
Då har du 2år på dig att träna din häst till att bli det du vill, och börja tävla när man känner sig redo. Så kan du ha din häst sen resten av pållens liv.. Så skulle jag göra men du gör det du känner är bäst för dig!
Lycka till
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 044
Senast: Emro
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
316
Senast: Cactus
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 848
Senast: Roheryn
·
Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 230
Senast: Johannna1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Målbilder för trubbnosar.
  • Tångbett dåligt?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp