J

Jenni73

Halloj,

Jag kommer eventuellt hyra bete en bit bort i sommar. I dagsläget så är inte området inhägnat. Vi har inte pratat om pris på betet än eftersom varken han eller jag vet vad som är brukligt.

Mina frågor är:

Hur mycket mark behöver jag? Det ska gå två ston med föl, marken har tidigare används till att ta hö på, det har således inte gått hästar där förut.
Hur mycket ska jag betala om marken är inhägnad? Ingen skötsel ska ingå förutom viss koll på hästarna(Marken ligger så att han kan se den från huset).
Hur mycket ska jag betala om jag själv fixar hagarna?

MVH
Jenni

Sv: hyra bete

Jag har ingen aning om värdet, men vill tipsa om en annan sak. Tänk på att stängsel normalt tillhör fastigheten, dvs det är inte självklart att du kan ta ner det när du flyttar hem dina hästar!

Hur mycket bete som behövs kan variera beroende på vad det är för typ av mark och hur torr sommaren blir osv. Men jag har för mig att man brukar räkna med ett hektar/häst som tumregel, antagligen mer om det är ston med föl.

Ett normalt pris för bete inkl. tillsyn brukar väl ligga på 1500kr/häst och säsong. Ska du bekosta stängslen själv så kan du ju räkna på vad det skulle kosta dig.

Men om man lånar mark och stängslar måste man väl få ta ner stängslen igen, de kan väl inte bara tillfalla markägaren hur som helst? Har du råkat ut för något sådant?

Förra året hyrde vi bete av grannen för 100:-/häst. då satte vi upp stängsel själva. Vi skötte allt, detta var gamla hölägdor och de var bara glad att hästarna betade ned gräset. disskutera med markägaren vad han anser.....tror inte du kan få rättvist pris här på nätet då de flesta har tillgång till stall o dyl..1500:- som nån sa är hutlöst pris för bete anser jag. Jag är också van att bete knappt kostar något, åtminstone gjorde det nästan aldrig det i Norrland...däremot här nere i söder verkar det kosta nästan som en stallhyra ! Varför skulle någon annans stängsel tillfalla den som ej köpt det ??? Det undrar jag också.

Ang hur mycket mark du behöver: räkna dina ston som 2 hästar var...man brukar ju säga ca 1 hektar/häst..nu är det ju tydligen digivande ston, så för enkelhetens skull...räkna det som att du har 4 fullvuxna hästar där = minst 4 hektar. Så skulle jag räknat....stona ska ju äta dubbelt så mycket som dom skulle gjort om dom inte givit di.

Senast ändrad:

Jag tycker alltså också att det är skitdyrt, måste jag bara påpeka...

Men jag har faktiskt betalat 6-700 kronor i månaden för bete varje år hittills, och det har inte ens varit några fantastiska hagar, knappt så det har räckt. Det har funnits stall för akuta fall om hästen t.ex skulle skada sig, men hon har gått på betet dygnet runt.

Förra året skulle jag och en kompis hyra hage, det var stängslat men behövde en ordentlig översyn. Vi skulle få sköta allt själv, ägaren skulle bara "titta till" dom genom fönstret typ OCH vi skulle få betala 500 kr/månad och häst :crazy:

Men det skiljer nog mycket på om det är nära stan eller långt ute på landet. Men ska man kunna åka och sköta dem på betet vill man ju inte ha det alltför långt bort heller. Helt klart måste priset påverkas mycket av om skötsel ingår, då kan man ju lämna bort hästen och åka på semester om man vill. Att bara betala för marken och stängsla och sköta allting själv borde inte kosta så mycket.

Oftast vill ju markägaren ha marken nerbetad och får dessutom bidrag för att det betas! Det är ju konstigt egentligen att hästägare måste betala för bete medan kossor hyrs ut som betesdjur!!

Du får räkna med MINST 1 ha/häst.
Men ska det gå sto + föl där så måste betet vara förstklassigt, eftersom de behöver detta.

Jag betalar på mitt arrende 500:-/tunnland + moms och jag arrenderar c:a 15-16 tunnland.
Får själv sköta all tillsyn (skulle inte ens vilja överlåta detta till någon annan än min familj), vattna (vatten tar jag från min syster som bor granne med mig) och sätta upp extra elstängesel (om jag så önskar). Det mindre arrendet måste jag stängsla helt själv.
På detta har jag 4 äldre arabsston, 3 unghästar (1, 2 och 3 år gamla) samt ett föl. En av unghästarna (2-åringen) är en inackordering och kommer ev. att ta in 1-2 hästar till på bete i sommar.
Har dock ej bestämt pris ... men sannolikt hamnar det på minst 700-800:-/månad. Då ingår betet (naturligtvis :D ), vatten, mineraler och tillsyn (med manuell inspektion/visitation) minst 3 ggr/dag (eftersom jag bor tvärs över vägen från betet).

mvh
Carina på Cesam Arabians

Det har mycket med var man bor. Vi arrenderar 5ha varav hälften tar vi hö på. Arrendet har vi på 5år och har stängslat själva och bet. 1000/år.

Jovisst beror det på var i landet, men också vad det är för typ av mark, oavsett var i landet. Den är ju klassad på olika sätt.

mvh
Carina på Cesam Arabians

Med tanke på EU-ersättningar särskilt på naturbetesmark så skulle jag kunna hyra ut för 0 kr/ha faktiskt. På beten med speciellt höga naturvärden är EU-stöden ca 3500 kr/ha.

TomasN skrev:
Med tanke på EU-ersättningar särskilt på naturbetesmark så skulle jag kunna hyra ut för 0 kr/ha faktiskt. På beten med speciellt höga naturvärden är EU-stöden ca 3500 kr/ha.
:rofl: :rofl:
Förslå bönderna omkring mig detta! :devil:
När jag gjorde så blev de tokförbannade och menade att då kan marken lika gärna ligga oanvänd!!!
Och inte vill de att arrendatorn ska ha EU-pengarna hellre, för då hade arrendet blivit ännu dyrare än de 500:- + moms jag betalar.... :crazy:

mvh
Carina

Cesam skrev:
:rofl: :rofl:
Förslå bönderna omkring mig detta! :devil:
När jag gjorde så blev de tokförbannade och menade att då kan marken lika gärna ligga oanvänd!!! Carina
Nej om det gäller betesmark så finns kravet att marken måste betas varje år för att man skall kunna få stöd. När det gäller naturbetesmark så är det kravet extra hårt. Så om man låter betesmark ligga oanvänd så kan man få betala tillbaka pengar och då gäller återkravet hela 5-årsperioden dvs man kan få betala tillbaka stöd för flera år tillbala i tiden. Är det en stor areal som inte sköts så kan man få betala tillbaka hela stödet dvs även även andra stöd man har.

Om det däremot gäller bete på åkermark så stämmer det att de kan få ut EU-stöd utan att använda marken. Enda kravet är då att åkern inte få växa igen så en vända om året med en betesputs bör räcka då.

Cesam skrev:
Och inte vill de att arrendatorn ska ha EU-pengarna hellre, för då hade arrendet blivit ännu dyrare än de 500:- + moms jag betalar.... :crazy:

mvh
Carina
Men det är ju rimligt. Om arrendatorn skall få stöden så blir ju arrendet högre. Det normala är att arrendatorn tar stödet egentligen och arrendekostnaden anpassas till detta.

Jag skall hyra från i år.
Fin åker där de tar hösilage annars. De förlorar detta på att inte ta hösilage.
2häktar ca 2500- år. Då sköter dom rengöring mm
Jag får stängsla själv.
Dyrt ändå är vi släkt.
men åkern ser jag från mitt hus

TomasN skrev:
Nej om det gäller betesmark så finns kravet att marken måste betas varje år för att man skall kunna få stöd. När det gäller naturbetesmark så är det kravet extra hårt. Så om man låter betesmark ligga oanvänd så kan man få betala tillbaka pengar och då gäller återkravet hela 5-årsperioden dvs man kan få betala tillbaka stöd för flera år tillbala i tiden. Är det en stor areal som inte sköts så kan man få betala tillbaka hela stödet dvs även även andra stöd man har.

Om det däremot gäller bete på åkermark så stämmer det att de kan få ut EU-stöd utan att använda marken. Enda kravet är då att åkern inte få växa igen så en vända om året med en betesputs bör räcka då.

Men det är ju rimligt. Om arrendatorn skall få stöden så blir ju arrendet högre. Det normala är att arrendatorn tar stödet egentligen och arrendekostnaden anpassas till detta.

Jo jag vet vad som gäller ang. båda svaren....tack i alla fall....

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 383
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 198
Senast: lundsbo
·
Anläggning Vi är igång och försöker omvandla skog till gammal betesmark och skulle vilja ha ett par ponnyer betandes där som komplement till fåren...
Svar
7
· Visningar
1 662
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama