Hyposensibilisering

Nominous

Trådstartare
Någon som gjort det på sin hund?
Hur har det gått till väga (hur många sprutor och i vilket intervall har det getts) och vad har det kostat på ett ungefär per vaccin? Har dock för mig att det kan variera kraftigt, stämmer det?

Veterinären pratar om att det ev kan bli aktuellt för min hund så jag vill skaffa mig lite mer kött på benen så jag vet vad jag tackar ja till. :D Det jag vet är att det ska vara väldigt kostsamt och ta tid.

Sv: Hyposensibilisering

Nu vet jag inte vad ni har för symptom, men jag stod också inför pricktest och hyposensibilisering (kostar totalt ca 15000 kr inkl 10 månaders sprutor enl vet).

Kände mig osäker och har sökt andra vägar. Visar sig nu att hunden har stressmage, sura uppstötningar, bränt tonsillerna med kronisk tonsillit som följd med klåda/smärta i ansikte/hals/öron/bog. Tonsilliten har orsakat "allmänt immunförsvar-kaos" med problem med analsäckar samt inflammation innanför tredje ögonlocket som följd.

Vilket ger symptom som är klassiska för allergi, och som säkert till viss del orsakar överkänslighet som nog kan visa reaktion på pricktest.

Om jag var du, skulle jag börja med att kolla hundens tonsiller (både att vet kollar noga och odlar, hunden måste kanske få lugnande för att kunna undersökas ordentligt) samt att de kollar insidorna av tredje ögonlocket(om ögonen tårs mkt) samt analsäckarna.

Jag håller på och hypersensibiliserar min hund som är kvalsterallergiker och har hållt på med det i ca 2 år nu. Det vanliga är vad jag kommer ihåg att man trappar upp dosen lite i taget så i början ger man lite och ofta, tror att det var var tredje dag eller så för att sedan fortsätta till att bli lite högre dos allt eftersom och sluta på full dos en gång i månaden. Nu fungerar det dessvärre inte riktigt så bra på min hund så han får halv dos varannan vecka ungefär vilket passar honom jätte bra.

När vi bara körde full dos 1 gång i månaden så blev symptomen värre veckan innan sprutan och vi var tvungna att komplettera med kortison för att det skulle bli bra. Nu däremot är det mer jämnt för honom så symtomen är nästan borta hela tiden och sprutorna i kombination med antihistaminer gör att jag har en hund som mår bättre än någonsin (som det verkar på honom)

Det är såklart inte jätte billigt, jag tror jag betalar ca 2700 för en behandlingsomgång men den håller länge (om det är 8-10 månader eller nåt sånt?) och jag skulle inte vilja ha gjort allt det här ogjort eftersom det som sagt fungerar så himla bra på min hund.

Sen vet jag inte om det är så för alla, utan jag talar ju bara utifrån egna erfarenheter och kan väl egentligen inte säga att jag vet så mycket mer än det jag själv har sett med min hund :)

Jag har hållt på i några år, men nu är min hund så pass bra att hon inte behöver sprutorna längre. Gav en i månaden, kostade runt 1000 spänn för en 10-sprutors omgång.

Tack för svar alla! Låter rätt hoppfullt då! :) Hur gamla var era när ni började behandlingen? Gick det bra i början eller visade de mycket symtom på allergi när behandlingen inleddes? Eller hölls det i chack med hjälp av antihistaminer/kortison?
Hur lång tid tog det för er när ni började märka resultat?

Min hund blir 8 år i oktober och vi började med hypon när hon var runt året. Då var hon ganska dålig, mycket kliande, och det höll i sig tills hon var 2,5-3 år. Gav kortison då emellanåt, men hon får bieffekter av kortison, så jag har försökt hålla det nere.

I efterhand kan jag ju säga att det har förstört mycket, hon var ganska slö och omotiverad, såklart påverkad. Men å andra sidan kan jag inte direkt säga att hon har lidit, hon har varit en glad hund hela tiden, men att träna inför några elitklasser med en hund som inte är 100 frisk var liksom uteslutet. Så när hon var 5 år tog jag tag i mycket av det vi hade missat, och hon är en normal hund idag, i stort sett.

Rufus var nog runt 1 år när vi började också och vi har haft det ungefär som lady_vip. Mycket kliande i början och med bieffekter på kortison. Dock är vi ju fortfarande inne i det och håller på regelbundet och jag märker ju att han är trött till och från. Sen vet jag inte hur mycket som handlar om själva behandlingen och vad som beror på att han är den han är så att säga, men visst märks det att han är påverkad av medicineringen ibland. Men han är fortfarande glad och verkar trivas med livet som det är så vi fortsätter och hoppas på att det ska bli bättre :)

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 284
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 814
Senast: Lillefrun
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag var till veterinären med en av hundarna i tisdags för att fixa tänderna, veterinären kollade på honom för ett par veckor sedan och...
2
Svar
32
· Visningar
3 469
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka