Hyperlipemi - problem vid fölning

M

MissX

Shetlandsponnystoet har antagligen hyperlipemi och är jättedålig. Veterinären har tagit prover + gett glukos och b-vitamin. Fölet får inte i sig tillräckligt med näring.

Hur har ni gjort? Jag försöker leta amma. Var får man tag på råmjök?

Hjälp! Någon som har erfarenhet?

Fölet är fött imorse, och hon orkar inte ta hand om det. Jag tror inte att mjölken är tillräcklig heller. Var får man tag på råmjölk?

Många frågor från en förvirrad hästägare.

Sv: Hyperlipemi - problem vid fölning

I alla fall för en del år sedan hade Brodda utanför Skurup råmjölksbank vet inte om så är fallet längre, har inte varit aktuellt att kolla upp det. De föder ju upp mängder med hästar i alla fall så det skadar ju inte att ringa och höra med dem om de har råmjölk att sälja.

Tack det var intressant. Stoet något piggare. Vi letar febrilt efter amma i Skåne.

Nu är det över för båda två.

Stoet visade ingen aptit alls trots behandlingar, och veterinären rekommenderade starkt avlivning.

Fick under dagen tillstånd från Länsstyrelsen att begrava henne hemma och den lokala slaktaren avslutade hennes 14-åriga, alltför korta liv.

Fölis lever inte heller längre. Efter att ha varit en pigg och glad filur slocknade livsgnistan helt kl 14 idag. Sug- och sväljreflex slutade att fungera och han orkade inte öppna sina ögon. Kanske fick han inte tillräckligt med antikroppar från råmjölken? Han var inte uttorkad och hade ätit Kraftt mjölkersättning med frisk aptit under dagen. Kanske var han inte frisk när han föddes?

Många frågor som aldrig får svar.

I november fick vi avliva vår hingst - fölets pappa. Han skadade sig i hagen och slet av böjsenan. Av ponnyflocken återstår nu bara fjolårsfölet, ett friskt litet sto.

Det är inte alltid roligt att vara hästuppfödare...

Senast ändrad av en moderator:

Har ju hasat runt där i en kvart utan att hitta tråden, måste man vara inloggad för att läsa?

Klicka på länken jag skrev ovan. En av trådarna där heter Hyperlipemi (näst översta just nu). Man behöver inte vara inloggad för att läsa där.

Atagligen är jag korkad, men jag kommer ingen vart utan att det dyker upp en uppmaning om att logga in....

Åh vad sorgligt stackars dig, jag vet inte vad jag ska säga.....

Jag tror att du måste vara inloggad , för jag försökte också innan idag , skulle kolla en annan sak snabbt och det gick inte utan jag hade loggat in i allafall ...

Tack Hanna och Rodde,

det är tungt...mycket tungt. Tur att vi har en ponny kvar att glädjas åt, den lilla 1-åringen. Våra stora hästar tar väl hand om henne, jag var lite ororlig att de skulle jaga runt henne när vi släppte ihop dem igår, men det har gått väldigt bra!

Men det finns ju gäster som loggat in och skrivit inlägg men man kanske måste vara medlem trots det?

Senast ändrad:

Enbekanttill mig förlorade sitt sto i detta igår, kvar finns en liten minishettis föl :(

Liknande trådar

Avel Vi är sju familjer som bor på en gård (inget kollektiv alltså utan alla familjer har varsin lägenhet). Klockan var ungefär halv två på...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
15 753
Senast: Aliche
·
Hästvård Nu har det tyvärr hänt. Den nya hästen fick tarmvred igår och idag runt 4-tiden fick hon somna in. Självklart börjar man fundera på hur...
Svar
4
· Visningar
2 974
Senast: norrland65
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka