Hyperlipemi - problem vid fölning

Sv: Hyperlipemi - problem vid fölning

Hon har försökt med ett shettissto men det funkar inte, den lilla äter mjölkersättning ur hink. De slipper nappa iallafall.....

Jag skickar dig e-post om ett erbjudande jag fick - en annan uppfödare med moderlöst föl som flaskmatas, och hon söker fölkompis till sin bebis.

Hyperlipemi tog även hennes sto :crazy:

Det här var helt nytt för mig också. Dock är jag bara (läs var :crazy: ) shetlandsponnyuppfödare på hobbynivå.

Enligt min veterinär finns det inte så mycket forskning ännu kring detta. Här är dock några uppgifter jag fått från andra drabbade:

"veterinär förklarade att detta beror på att fölet tar mer näring från mamman än vad hon får i sig, och fettet kan inte omvandlas till mjölk och hamnar då i levern (eftersom kroppen inte hinner med att ta hand om det) och stoet får hyperliepemi."

"veterinären sa att jag hade gett ponnyn för mycket kraftfoder"

"Jag får en känsla av att veterinärerna inte bryr sig så mycket när det gäller shettisar. De är snabba på att rekommendera avlivning iställer för att behandla"

Så här står det på Kattens sida:
"Hyperlipemi uppkommer då kroppen har brist i energitillförseln. Under högdräktighet och den inledande digivningsperioden har ponnyer ett ökat behov av energi. Om de redan är stora och tjocka har de ibland inte tillräcklig plats i magen för så mycket foder som motsvarar det ökade energibehovet och därigenom kan hyperlipemi uppkomma. Givetvis kan även brist på foder och kraftig stress utlösa sjukdomen."

Vårt sto fick 3-4 kg hösilage/dag (ej analyserat, kanske var proteinhalten för låg... :confused: ) + fri tillgång till halm + ca 3 hg krafft groov + mineraler + tokosel. Hon var i lagom hull tills de två sista dräktighetsveckorna. Då hade jag också börjat låta henne beta någon timme/dag och gett henne slaget gräs.

Detta var stoets sjunde föl och hon har aldrig varit sjuk tidigare.

CK: Vet ej om det är ärftligt, men har haft kontakt med en uppfödare som har haft många ston som drabbats av sjukdomen.

Jag har mycket svårt att föreställa mig att det skulle vara ärftligt. En fruktansvärd sjukdom, har träffat på en ponny (shetland förstås) som drabbats och dog inom två dygn.

Hyperlipemi är min stora mardröm just nu i fölningstider - ett föl kvar i år... Vad ska man göra? Hur motverkar man det? Mina frågor och funderingar är många och tyvärr verkar veterinärerna knappt ha hört talas om sjukdomen eller vet ytterst lite.

hanna_shetland skrev:
Hyperlipemi är min stora mardröm just nu i fölningstider - ett föl kvar i år... Vad ska man göra? Hur motverkar man det? Mina frågor och funderingar är många och tyvärr verkar veterinärerna knappt ha hört talas om sjukdomen eller vet ytterst lite.

Ja, om jag ändå hade kunnat ge dig ett svar på det... Hoppas på det bästa för din del! Jag kommer inte att betäcka min 1-åring när hon bli äldre iallafall, hon får bli brukshäst enbart.

Tar bara sista knappen: detta är vad jag fått lära mig om hyperlipemi: drabbar främst små ponnier, en teori är att insulinresistens är inblandat vilket är vanligare hos små ponnier än stora hästar, insulinet behövs för att aktivera lipaset som bryter ner fettet. Shetlandsponnier har även proportionellt större föl än vad större hästar har och behöver därmed en mycket väl avvägd (hög näringstäthet) foderstat. Beror på energibrist hos digivande eller högdräktigt sto, stoets fettreserver börjar brytas ner vilket ger en fettansamling i blodet, levern fettansamlas.
Hög dödlighet 65-80 %.

Tycker det verkar konstigt om detta inte är någt veterinärerna känner till, det står i varenda foderbok för häst som finns i princip och är något man får lära som om på t ex agronomutbildningen.

Av det lilla jag läst nu om denna hemska sjukdom så verkar det väl vara ovanligt många fall i år om jag fattat det rätt. Det som osökt slår mig då är den dåliga höskörden ifjor, väldigt många som har sämre hö än vanligt. Så i mina tankar borde det innebära att många ston kanske fått i sig mindre näringsmässigt än vanliga år och därmed inte byggt upp en ordentlig reserv inför fölningen att ta av vid det extra behovet. Det är ju svårt att få stona att få i sig tillräckligt de sista dagarna samtidigt som behovet stegras snabbt just dessa dagar. En sak som borde kunna vara bra att ge stona vid första misstanke om att den inte får i sig tillräckligt är typ sådan hög energipasta som finns att tex ge en tävlingshäst som snabbt behöver fylla på förråden, enkelt att få i dem också är ju som en vanlig hippotrim spruta. Kanske inte fel att ha några sådana hemma när man håller på med småponnyavel. Jag kan vara inne på fel spår men detta slog mig direkt.

Låter vettigt! Att det drabbar just små ponnyer och ofta shetlänningar kanske kan bero på (mina egna tankar) att folk generellt är så rädda för att mata sina shettisar med tanke på fång, kanske har det också med saken att göra?

Jag har haft turen att ha ett kanonhö i år med väldigt höga värden, hoppas verkligen att vårt sto som är kvar att föla klarar sig. För det är verkligen många som drabbats i år...

Vi får hoppas att vi är på rätt spår i våra gissningar och då borde det ju gå bra för ditt sto. Tyvärr tror jag att det fortfarande är många som inte analyserar sitt hö och då kan det ju bli riktigt fel speciellt då till dräktiga ston. Många tror ju att det syns på höet om det är bra eller inte... Vi har aldrig haft så dåliga proteinvärden innan på vårt hö som vi har i år men det ser ut exakt likadant som när vi hade toppvärden, hälften av vårt är dessutom riktigt lurigt för det är dessutom tidigt skördat och har ändå dåliga värden så där blev man själv mkt förvånad över analyssvaret. Men vet man bara om det så är det ju inga problem bara att komplettera med extra protein. Läste precis att en veterinär i jönköpingslän sagt att de aldrig haft så mkt svaga och dödfödda föl innan som de hade i år. Hon var inne på att det kunde vara något med hygienkvaliteten på höskörden men man kan ju undra om det inte är värdena som spökar även där.
Har även reagerat iår på att man sett ovanligt många hästar som är klart undermusklade i överlinjen/rumpa/kors ser typiskt ut som proteinbrist, så det är nog många hästar som är drabbade när skall folk lära sig att analysera och räkna efter vad de verkligen stoppar i hästarna. Bara för att hästen höll sig bra på 8 kg i fjor är det ju inte samma som att hästen skall ha 8 kg iår vilket väldigt många verkar tro tyvärr.

Tar sista knappen...lite elakt och inte alls riktat till er här, men är det inte också vanligare med lite mer okunniga uppfödare på småponnier? Att folk tror att det är lättare att börja med shettisar för de är små och lättskötta? När det kanske egentligen är tvärtom, att eftersom de är så små måste man tänka till ett varv extra...

Visst kan det vara så, fast i år (och tidigare år men framförallt i år) har många vana och duktiga uppfödare drabbats. Hövärdena låter som en vettig förklaring tycker jag, något det verkas slarvas med.

Många större uppfödare har ju dessutom sina hästar på lösdrift med fri tillgång på hö/hösilage. Det kan då vara väldigt svårt att veta hur mycket varje häst får i sig, speciellt de ranglåga som kanske inte kommer fram till balen. Mina egna tankar igen :)

Fast är man van och duktig borde man vara noga med att se till att varje ponny få ri sig det den behöver, OCH att man har en analys.

Har själv en shettis, en valack dock (så ingen avel...), och jag märker hur svårt det är att sätta ihop en bra foderstat när höet är dåligt. Man har ju mycket mindre saker att spela med hela tiden. Så på shettisavelsston antar jag att man måste vara jättenoga.

Jag håller med dig och skulle aldrig kunna tänka mig att ha rundbal till mina dräktiga ston men det är tyvärr så det fungerar hos många. Sen vet jag inte om det är ett av problemen men det lät rimligt.

Bubbla skrev:
Tar sista knappen...lite elakt och inte alls riktat till er här, men är det inte också vanligare med lite mer okunniga uppfödare på småponnier? Att folk tror att det är lättare att börja med shettisar för de är små och lättskötta? När det kanske egentligen är tvärtom, att eftersom de är så små måste man tänka till ett varv extra...

Jag kan bara svara för mig själv här, jag vet inte hur det ser ut i övrigt.

Jag är en erfaren uppfödare av ridhästar, men shetlandsponnyaveln var för mig bara en "hobby" som kom till efter mer än tio års seriös avelsverksamhet. Min lilla shetlandsponnyavel (med ett sto och egen hingst) var bara inriktad på att föda upp små trevliga hästar med ett underbart temperament.

hanna_shetland skrev:
Visst kan det vara så, fast i år (och tidigare år men framförallt i år) har många vana och duktiga uppfödare drabbats. Hövärdena låter som en vettig förklaring tycker jag, något det verkas slarvas med.

Många större uppfödare har ju dessutom sina hästar på lösdrift med fri tillgång på hö/hösilage. Det kan då vara väldigt svårt att veta hur mycket varje häst får i sig, speciellt de ranglåga som kanske inte kommer fram till balen. Mina egna tankar igen :)

Jag tror också att du och Gylle är inne på rätt spår. Rädslan för fång gör nog att många ger sina ponnier för lite protein.

För övrigt - även om jag givetvis starkt rekommenderar analys - så är jag fortfarande av den åsikten att en erfaren uppfödare med ögat (och handen - ponnier kan bli rätt långhåriga på vintern) ser snabbt när det behövs tillskott. Tyvärr verkar det vara en kunskap som går förlorad.

Tillägg: Vårt sto var i bra "normalt" hull innan hon blev sjuk, som hon alltid brukade vara.

Liknande trådar

Avel Vi är sju familjer som bor på en gård (inget kollektiv alltså utan alla familjer har varsin lägenhet). Klockan var ungefär halv två på...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
15 753
Senast: Aliche
·
Hästvård Nu har det tyvärr hänt. Den nya hästen fick tarmvred igår och idag runt 4-tiden fick hon somna in. Självklart börjar man fundera på hur...
Svar
4
· Visningar
2 974
Senast: norrland65
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka