Sv: Hyperlipemi - problem vid fölning
Usch! Hur går det? Hittat amma?
Usch! Hur går det? Hittat amma?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
MissX skrev:
hanna_shetland skrev:Hyperlipemi är min stora mardröm just nu i fölningstider - ett föl kvar i år... Vad ska man göra? Hur motverkar man det? Mina frågor och funderingar är många och tyvärr verkar veterinärerna knappt ha hört talas om sjukdomen eller vet ytterst lite.
Bubbla skrev:Tar sista knappen...lite elakt och inte alls riktat till er här, men är det inte också vanligare med lite mer okunniga uppfödare på småponnier? Att folk tror att det är lättare att börja med shettisar för de är små och lättskötta? När det kanske egentligen är tvärtom, att eftersom de är så små måste man tänka till ett varv extra...
hanna_shetland skrev:Visst kan det vara så, fast i år (och tidigare år men framförallt i år) har många vana och duktiga uppfödare drabbats. Hövärdena låter som en vettig förklaring tycker jag, något det verkas slarvas med.
Många större uppfödare har ju dessutom sina hästar på lösdrift med fri tillgång på hö/hösilage. Det kan då vara väldigt svårt att veta hur mycket varje häst får i sig, speciellt de ranglåga som kanske inte kommer fram till balen. Mina egna tankar igen