Hyperkänslig för knott?

S

soffii

Jag har nyss tagit ett 13-årig finnhäst på foder (kallblod). Han är frisk största delen av året men nu är det tredje året i rad han får samma symptom vid samma tidpunkt. Öronen svullnar och man får inte röra dem + att det rinner var och vätska ur hans ögon. Han är också trött under tiden han är sjuk, äter nog som vanligt i år men förra året slutade han äta och blev mager. Ägaren har haft ut veterinärer förut och han har fått en massa sputor men inget har hjälpt.
Förra året fick han dock någon medicin som är gjort av hans eget blod och ser ut som små sockerkorn, han ska ha 20 korn av det, morgon och kväll. Nu till min fråga, varför får han dessa symptom varenda år? De allra flesta veterinärer tror att det beror på knott, där han har varit finns det ganska mycket av dem och särskilt nu mot hösten. Han går inte med flugtäcke på somrarna, kanske han borde ha på sig täcke och huva på höstarna när det kommer knott ifall det är av dom han reagerar?

Sv: Hyperkänslig för knott?

sockerpiller hjälper inte mot knott.
flughuva med öron + flugspray och ev täcke tror jag hästen skulle må mycket bättre av.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 662
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 785
Senast: tuaphua
·
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 344
Senast: lovehorses
·
Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 702
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka