HYN-praktik bidrag, TIPS

R

rare

ska börja min HYN-praktik i höst, och har för mig att med lite tjat kan man fixa så man får ett litet bidrag? jag får ju bostad och stallplats, men jag måste ju ha mat också^^ hur går man till väga för att fixa bidrag? tips på bra argument? hur mycket ca kan man få i månaden?

Sv: HYN-praktik bidrag, TIPS

Du måste ju få 'praktiklön'.
Prata med din arbetsförmedling så brukar det ordna sig. Vet inte om det är soc eller arbetscentrum(heter det så?) man får praktikpengar från, men nått ställe är det iaf :p

Du måste väl få pengar från nått ställe nu? :confused:
Eller jobbar du?

jag har sommarvikariat nu inom vården. men börjar praktiken i november, men det känns som om man borde få nåt alla fall?

Anser din handläggare på arbetsförmedlingen att den här praktikperioden gör att du kan få jobb efteråt så betalar de ut en praktiklön till dig, tror man kan få det i 3 månader. Minns inte på vad ersättningen är på nu, men när jag fick klartecken från min handläggare att jag fick praktisera var det på typ 160:-/dag. Dvs runt 3.200:- minus skatt.

Jag fick "rätt till" min praktikt eftersom jag kom direkt från gymnasiet och ansågs behöva mer erfarenhet och refferenser för att få ett hästskötarjobb. Jag behövde inte fjäska och komma med bra argument.

Kan du få ett jobb men har något som saknas, t.ex. erfarenhet eller någon behörighet på körkortet, ställer arbetsförmedlingen upp.

Kan du t.ex. visa att "Åkes Åkeri" anställer dig som lastbilschufför så är det inte alls omöjligt att få hela eller delar av lastbilskortet (Säg runt 40-80.000:-) betalt.

Senast ändrad:

hum ok. jag måste ju ha praktik för att kunna komma in på den utbildningen jag vill...och det är ju utbildningen sen som kommer ge mig jobb

Då borde du få praktiklön från ams. Försökte hitta på deras sida men hittade ingenting, testa att söka på ungdomspraktik.

Vill inte verka negativ men inställningen på ams ang. hästjobb är inte så bra. Inte enligt min erfarenhet i alla fall... Det SKA vara så som pmm säger men attityden skiljer sig rejält om du kommer och säger att du vill ha bidrag för praktik på "Åkes Åkeri" än om du vill ha det för ett hästskötar praktik. De flesta handläggare rynkar på näsan och säger ngt i stil med att hästar kan man väl inte jobba med? Eller ännu värre: Du tror väl inte att vi ska finansiera din hobby? Detta var vad jag fick höra men jag lyckades (efter 3 månadres tjat) få bidrag i 4 månader. Hoppas verkligen att du har bättre tur och ge dig inte! Tänk efter noggrant och ha bra argument, t ex att de krävs för din utbildning (om du vill läsa t ex hippologen) eller att de jobb som finns kräver erfarenhet osv. LYCKA TILL!!!

Så är det verkligen inte här.
Här slänger dom mer än gärna ut en varsomhelst, för då kommer man ju bort från statistiken.. :angel:

Nej, men det är nog olika från ställe till ställe, och från handläggare till handläggare.

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
629
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 149
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 332
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 562
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar