Hydrolyserat foder

Philosophia

Trådstartare
Någon som vet om även proteinerna i vegetabilierna (t.ex. ris, majs, potatis) brukar vara hydrolyserade i allergifoder som Hill's z/d, Specifics food allergy management, osv.?

Sv: Hydrolyserat foder

Det är dom inte. Men de innehåller ju lite olika, Hills innehåller potatis och specific ris tex. så nåt av de borde ju funka.

Då var det som jag misstänkte. Hunden reagerar sedan igår både på majs, potatis och ris med svullen nos.

Men är då allt protein borttaget ur majs/potatis?
Min hund verkar reagera på ultran (majs) men inte low (potatis).

Även om majsstärkelse är 100% kolhydrat så kan det innehålla spår av proteiner när det inte är hydrolyserat. Samma sak gäller även oljor (nötallergiska människor kan t.ex. reagera på nötolja trots att det består av 100% fett).

z/d verkar dock vara det foder som verkar minst allergent så jag kommer att testa det.

Nötter är så klart mer högallergent. Jag hoppas på att z/d med majsstärkelsen kommer att fungera. :)

Är den enda skillnaden mellan ultran och low att det är olika kolhydratskällor alltså?

Ultra:
Spannmål, kött och animaliska biprodukter, oljor och fetter, cellulosa, mineraler, DL-metionin.
proteinkällor: hydrolyserad kycklinglever.
kolhydratkällor: majsstärkelse

Low:
Vegetabiliska biprodukter, kött och animaliska biprodukter, oljor och fetter, mineraler, cellulosa, DL-metionin.
proteinkällor: hydrolyserad kycklinglever.
kolhydratkällor: torkad potatis, potatisstärkelse
.

Min - som TÅL potatis (och majs) kliar på low, men inte på ultra. Förstår själv inte varför, men NÅT mer måste skilja, månne hydrolyseringsgraden? Min är nämligen allergisk mot just kyckling (bland mycket annat).

Han tål bara z/d ultra - och Purina Veterinary Diet DeRM/DRM. VIlket i sig är hemskt intressant då han kliat ihjäl sig på andra foder med fisk. (Jag blir inte klok på om han tål fisk eller inte egentligen, men tål han Purinan får han äta den och z/d.)

Njae det tror jag inte.

Alexandra: Ja jag har också för mig att hydrolyseringsgraden skiljer.

Senast ändrad:

Svarar mig själv. Google is you friend. Hydrolyseringsgraden skiljer!

Ultra: guaranteed to be less than 3000 daltons in molecular weight.

Low: guaranteed to be less than 6000 daltons molecular weight.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
919
Senast: Rumpnissen
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 229
Senast: Bison
·
Hundhälsa Okej jag behöver hjälp, ju mer jag grotta ensam desto svårare blir det. Jag ska byta foder till Emiron, hans mage är inte vad den borde...
2
Svar
24
· Visningar
5 398
Senast: calm
·
Hundhälsa Min unghund har blivit diagnosticerad med IBD och ska gå på kortison i ca 6 månader samt äta foder med hydrolyserat protein. Jag har...
2
Svar
29
· Visningar
6 457
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka