Hydrokortison

Tibra

Trådstartare
Min pålla har sommareksem "ej sol"
hon har fått en massa sår i ansiktet och nu var det så
att jag fick tipset om salvan om hydrokortison att använda på henne..
så jag testade det idag då och hoppas! Nån annan som använt det? funka eller?

Sv: Hydrokortison

Passa bara för det får inte komma sol på kortison salver inom två veckor tror jag det är, läs på förpackningen för säkerhetsskull.

Mvh
Camilla

Jag har inte vågat använda kortison sen jag hörde att det var hudförtunnande. Men å andra sidan har jag ingen häst med gravt eksem heller. Annars finns det ju många andra bra salvor, t ex MJ:s djursalva! (oj vad det känns som att jag gör reklam för den nu (skrivit om den i typ 3 trådar) haha ;) Men den är faktiskt bra!)

Annars en salva som jag brukar använda på sår (alltså inte eksemsår, vet inte om det gör någon skillnad, men..) är Socatyl. Den skapar en skorpa över såret så att inte insekterna kommer åt att käka på det.

Har din häst huva som täcker större delen av huvudet? Annars så tycker jag att du borde skaffa det :)

Hydrokortison KAN funka ibland, men den är som sagt hudförtunnande och inget man bör använda mycket... Vad har du för ansiktsskydd på henne? Kan VARMT rekommendera Hööks asfula lila stretchiga luva, den är superbra! Sedan är lappgubbens hästsavla hemskt bra, uppmjukande och insektsavstötande!
Jag ringde dig i söndags, var i faggorna, men jag fick inte tag på dig... Ska se när jag kan ha tid att åka upp!

Tibra skrev:
Min pålla har sommareksem "ej sol"
hon har fått en massa sår i ansiktet och nu var det så
att jag fick tipset om salvan om hydrokortison att använda på henne..
så jag testade det idag då och hoppas! Nån annan som använt det? funka eller?
För människor står det : Ej i sår och runt ögonen.
Hudförtunnande på människor, ja. Men på häst , nej.
PÅ min pålle funkar det jättebra mot eksemet. Angående ej i sol har jag aldrig hört, däremot tjära ska man undvika sol i för det kan bränna.

Be en veterinär skriva ut "Locoid" - det fungerar kanonbra! (Det är väl ett hydrokortison har jag för mig)
Eller som någon annan nämnde - Socatyl = :bow:

Horsol receptfritt på Apoteket, på Lillhästen med fl ställen.
Mycket bättre än kortison.

Horsol

Senast ändrad:

skuggi skrev:
Hydrokortison KAN funka ibland, men den är som sagt hudförtunnande och inget man bör använda mycket... Vad har du för ansiktsskydd på henne? Kan VARMT rekommendera Hööks asfula lila stretchiga luva, den är superbra! Sedan är lappgubbens hästsavla hemskt bra, uppmjukande och insektsavstötande!
Jag ringde dig i söndags, var i faggorna, men jag fick inte tag på dig... Ska se när jag kan ha tid att åka upp!

jasså gjorde du.. hm.. ja för tillfället har jag tappat bort mobilen här i huset någonstans :smirk: och den är inte laddad så det kan vara mycket möjligt..attans då.. vart var du någonstans dårå? :)
jag har... hmm en blå luva som täcker det mesta..öron och sånt.. hon ser ut som värsta alien :D men sen nertill blir det ju sämre och jag vet inte riktigt hur hon fått sår kring ögonen! så jag har nu typ tagit myggnät eller nått slags tunnt nät "lite som kom övrigt från våra gardiner" och sytt vast så de hänger ner där.. men vet inte om det hjälper..har testat det i två dagar nu och med det där hydrokortison..vart får man tag i lappgubbens salva då?

Korven skrev:
För människor står det : Ej i sår och runt ögonen.
Hudförtunnande på människor, ja. Men på häst , nej.
PÅ min pålle funkar det jättebra mot eksemet. Angående ej i sol har jag aldrig hört, däremot tjära ska man undvika sol i för det kan bränna.

ja den vanliga hästsalvan.. det är väl tjära? den bränner väl också i sol eller?
821003.jpg

för den har jag använt runt mulen och uppåt "vilket inte verka funka"

Det är nog inte så hög koncentrtion i den skulle jag TRO för det står inte innehåll på hemsidan. Jag använder mera koncentrerad beckolja, MEN inte i solen utan under luggen och under täcket o under magen. Jag skulle ha en mildare salva i ansiktet om vi hade eksem där.

Jag har använt hudrokortisonsalva på min eksemponny, framförallt på öronen. (Han lyckades klia sönder innan jag hittade en en huva med öron som passade.) Jag hade på det några dagar (4-5) + huvan med öron och det läkte jättefint.
Fast där det var sår hade jag först på Socatyl och när det var läkt så smörjde jag med kortisonsalvan.

Inte_Ung skrev:
Horsol receptfritt på Apoteket, på Lillhästen med fl ställen.
Mycket bättre än kortison.

Horsol

Horsol fungerar inte särskilt bra på sår o den gör tagel o pälsen hård. Har använt den i fyra år o gett upp för den gör ingen nytta alls. Dyr oxå.

Även jag använder MJ.s djursalva o den har räddat min o hästens sommar!! Innehåller tjärprodukter men har bara läkt sår osv fort o gör taglet mjukt så man o svans växer upp igen, vilket annars bryts av normalt på eksemhästar.

Skruttan skrev:
Jag har använt hudrokortisonsalva på min eksemponny, framförallt på öronen. (Han lyckades klia sönder innan jag hittade en en huva med öron som passade.) Jag hade på det några dagar (4-5) + huvan med öron och det läkte jättefint.
Fast där det var sår hade jag först på Socatyl och när det var läkt så smörjde jag med kortisonsalvan.

okej så om man smörjer med hydrokortison, gör det inget att man tar på huvan? jag menar tar inte huvan bort salvan och det?
default.asp

vart får man tag i socatyl?
sedan undrar jag hur hon kan ha fått sår kring ögonen och så?.. jag tycker det är rätt mycket :( så hade hon inte på hela sommaren bara nu i slutet och hon har haft på sig huvan hela tiden! :eek:

läker såret då det är svart?

Balderum skrev:
Horsol fungerar inte särskilt bra på sår o den gör tagel o pälsen hård. Har använt den i fyra år o gett upp för den gör ingen nytta alls. Dyr oxå.

Även jag använder MJ.s djursalva o den har räddat min o hästens sommar!! Innehåller tjärprodukter men har bara läkt sår osv fort o gör taglet mjukt så man o svans växer upp igen, vilket annars bryts av normalt på eksemhästar.

många snackar om MJ.s djursalva.. läker det snabbt? är det en vanlig salva? dyr? får tag i någonstans?

Cita skrev:
MJ:s djursalva, berätta mer om denna salva, vart köper man det pris osv :banana: :banana:

Jag köpte den av Balderum här på forumet. Kostade 270 kr tror jag? 1 liter. Man spär den med vatten så den räcker länge!

Jag brukar börja med att smörja på med kortison (bara ett tunnt lager räcker) direkt när jag hämtat in honom, då hinner det mesta gå in innan huvan åker på igen.

Min ponny har också kliat sig mkt i huvudet, och runt ögonen, trots att jag haft huvan på i mer än en månad nu.....??

Skruttan skrev:
Jag brukar börja med att smörja på med kortison (bara ett tunnt lager räcker) direkt när jag hämtat in honom, då hinner det mesta gå in innan huvan åker på igen.

Min ponny har också kliat sig mkt i huvudet, och runt ögonen, trots att jag haft huvan på i mer än en månad nu.....??

okej..min pålla står ute dygnet runt pågrund av bronkit och pågrund av att hon kliar sig i boxarna där inne, dessutom ska de ändå stå ute ett tag till och möjligtvis hela vintern.. men jag tycker inte knott kan ha bitit henne om hon har huvan på sig dygnet runt!
Jag tar in henne, rider en sväng och sedan smetar jag på hydrokortisonet och tar på både täcke och huva.. jag hoppas att jag gör rätt och att detta funkar!
jag tycker hydrokortisonet verkar ta slut fort..

Filippan skrev:
Jag köpte den av Balderum här på forumet. Kostade 270 kr tror jag? 1 liter. Man spär den med vatten så den räcker länge!

aah just ja.. men.. är det lite som nylanders`?

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 020
Senast: Stergo
·
Hästvård Min häst fick svår mugg som tog nästan 8 månader att läka ut helt (flertalet antibiotikabehandlingar invärtes och utvärtes). Detta...
Svar
0
· Visningar
534
Utrustning Hej, nån som vet av nått märke/modell på flughuva m. öron som har utbuktningen längre ner på huvudet? Hästen fick ta andra pållens...
Svar
2
· Visningar
268
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 296
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV