Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
För människor står det : Ej i sår och runt ögonen.Tibra skrev:Min pålla har sommareksem "ej sol"
hon har fått en massa sår i ansiktet och nu var det så
att jag fick tipset om salvan om hydrokortison att använda på henne..
så jag testade det idag då och hoppas! Nån annan som använt det? funka eller?
skuggi skrev:Hydrokortison KAN funka ibland, men den är som sagt hudförtunnande och inget man bör använda mycket... Vad har du för ansiktsskydd på henne? Kan VARMT rekommendera Hööks asfula lila stretchiga luva, den är superbra! Sedan är lappgubbens hästsavla hemskt bra, uppmjukande och insektsavstötande!
Jag ringde dig i söndags, var i faggorna, men jag fick inte tag på dig... Ska se när jag kan ha tid att åka upp!
Korven skrev:För människor står det : Ej i sår och runt ögonen.
Hudförtunnande på människor, ja. Men på häst , nej.
PÅ min pålle funkar det jättebra mot eksemet. Angående ej i sol har jag aldrig hört, däremot tjära ska man undvika sol i för det kan bränna.
Inte_Ung skrev:
Skruttan skrev:Jag har använt hudrokortisonsalva på min eksemponny, framförallt på öronen. (Han lyckades klia sönder innan jag hittade en en huva med öron som passade.) Jag hade på det några dagar (4-5) + huvan med öron och det läkte jättefint.
Fast där det var sår hade jag först på Socatyl och när det var läkt så smörjde jag med kortisonsalvan.
Balderum skrev:Horsol fungerar inte särskilt bra på sår o den gör tagel o pälsen hård. Har använt den i fyra år o gett upp för den gör ingen nytta alls. Dyr oxå.
Även jag använder MJ.s djursalva o den har räddat min o hästens sommar!! Innehåller tjärprodukter men har bara läkt sår osv fort o gör taglet mjukt så man o svans växer upp igen, vilket annars bryts av normalt på eksemhästar.
Cita skrev:MJ:s djursalva, berätta mer om denna salva, vart köper man det pris osv
Skruttan skrev:Jag brukar börja med att smörja på med kortison (bara ett tunnt lager räcker) direkt när jag hämtat in honom, då hinner det mesta gå in innan huvan åker på igen.
Min ponny har också kliat sig mkt i huvudet, och runt ögonen, trots att jag haft huvan på i mer än en månad nu.....??
Filippan skrev:Jag köpte den av Balderum här på forumet. Kostade 270 kr tror jag? 1 liter. Man spär den med vatten så den räcker länge!