HW:s liners

Sv: HW:s liners

Det är klart att det med funkar :). Rhino tournout pluset som jag har beställt är just 200g i skaltäcket. Tyckte jag var smart då jag inte behöver dubbla uppsättningen liners utan man sätter tex rambo 100g + liner 400g och rhino 200g + liner 300g så har man vóila 2 st 500 g täcken.

Är det bara 4 öglor på amigo täckena? På de nya rambo täckena var det 6 öglor så man kunde använda 2 till halsen och en till liner.

Ja, men liner är inte tänkt att kunna användas till Amigo. Utan till (nya) Rhino och Rambo.

Men, det är ju bara att vara lite påhittig så löser man det. Men Amigo har 4 öglor även i nya modellerna, och liners 'ska' inte passa till Amigo.

Nej, jag tror man får hoppa över halsen då. Halsen ska ju fästas i 4 öglor. Om man tar två av dem till liner, så lär halsen sitta hemskt dåligt om den ska sitta med bara två.

Så får ha liners utan hals tror jag, eller så skaffar man helt enkelt en rektangulär ögla i rätt storlek, och fäster den i linerknäppet så voila har man alla ringar som behövs till halstäcket.

Det är iaf min tanke/plan =)

Jaha, då fattar jag! Smart idé, att sätta en sån rektangulär ögla i liner-fästet. Så man spänner linern i täcket och där sitter extra-öglan som man kan fästa halsen i. Har jag fattat rätt då?

Ja, så jag hade tänkt iaf. Att man har liner + täcke. Och så en lös rektangulär ögla. Så trär man linerfästet genom halsfästetöglan, och innan man 'stänger' linerfästet trär man på den lösa öglan. Sen stänger man. Då sitter ju en ögla i linerfästet och som hamnar på samma plats som halsöglan man snott, som man kan fästa halsen i.

Om det fungerar i verkligheten vet jag inte - än ;)

Annars så får man be någon vänlig själ sy dit extraöglor. Jag är förtjust i knallrött, och när jag köpte täcken förra året så fanns inte Amigo Lite 1200 D i rött. Däremot fanns 600 D i rött, men den hade inga öglor för hals. Så jag slaktade ett gammalt amigotäcke här, tog öglorna och bad hon som tvättar och lagar mina täcken (och säljer HW) att sy på öglor på 600 D-täcket. Blev hur bra som helst, och kostade 150 pix =)

Men känns som det funkar lika bra med lösa öglor i linersfästet som sagt, men jag har ju bara klurat i teorin än, inte provat. Får vänta till nästa månad med att köpa en liner.

Fast jag tror att linertäcket sitter bra även om man inte fäster i öglorna. Min gamla underblanket satt som ett smäck under utetäckena:).

Jag tror att min rulloman skulle skicka linertäcket all världens väg utan öglorna ;) Men generellt så håller jag med du, spec om det sitter bak i svanssnöresringarna med. Minns förr när jag hade ett ylletäcke med enkel knäppning och ingen gjord under täcken, brukade ligga där den skulle.

Men L kan skicka nästan vilket täcke som helst kraftigt på snedden, och HW är lite stora i bogen för honom med. Så han behöver nog både hängslen och livrem på en liner han =)

Nej, jag tror man får hoppa över halsen då. Halsen ska ju fästas i 4 öglor. Om man tar två av dem till liner, så lär halsen sitta hemskt dåligt om den ska sitta med bara två.

Så får ha liners utan hals tror jag, eller så skaffar man helt enkelt en rektangulär ögla i rätt storlek, och fäster den i linerknäppet så voila har man alla ringar som behövs till halstäcket.

Det är iaf min tanke/plan =)

Smart idé :idea: Vill gärna ha kvar halsdelen också :)

*kl*

Jag har rambo duo med flera olika liners till. Tycker att de är helt överlägsna, man behöver ju inga andra täcken, endast ett ofodrat regntäcke. Skal täcket är ju 100gr och sen fyller man på efter väder + att halsen är supersmidig att ta av och på. Tar av mina på nätterna för att spara manarna.

Passformen på linersen är kanon! Man fäster ju som sagt i öglorna på skaltäcket och så karbinhakar bak i öglorna vid svanssnöret. Sitter som en smäck på båda mina, både en som är väldigt rund över rygg och rumpa och en av smäckrare modell. Jag har beställt ett rhino tournout plus också som ska komma i dagarna.

Jag har på mina helklippta hästar sammanlagt 500 gr som mest när det är riktigt kallt på vintern. Om du ska köpa till 100 eller 200gr kan du ju bara avgöra själv beroende på hur känslig häst du har, men du behöver inte vara rädd att det ska vara tjockt, tungt eller klumpigt, täckena är väldigt smidiga och lätta.

Tänkte nöja med med att köpa ett liners, antingen blir det 100 g eller 200 g, kan inte bestämma mig :confused: Men bra att de är lätta, har bra passform och inte blir klumpiga iallafall :laugh:

Jag hade nog tagit 200g om du ska ha ett så att det gör lite skillnad. Jag tror du blir nöjdast så.

Till er andra:

Det går säkert att sätta både halsen och liner i samma ögla, det tar ju inte så mkt plats.

Skillnaden på liner och de tidigare undertäckena är att linersen är i glatt, blankt material, de andra var väl i bomullstyg om jag inte minns fel.
De ligger som sagt väldigt stadigt under täcke och är bra för pälsen mm men kan nog vara lite större glid risk, det är ju det som är meningen att hästen ska kunna röra sig så fritt som möjligt.

Men hur ska du kunna sätta de i samma ögla? Halsfästet är i samma bredd som öglan, och detsamma gäller linersen? Och du kan inte sätta ett spänne åt vardera håll, som det blir med liner resp hals?

*KL*

Min liner ligger och väntar på utlämningsstället. Så snart kan jag svara på hur bra/obra det går att sätta en liner i ett Amigo ;)

Fanns ingen 100 gr hemma i 130 cm, men jag chansade och tog 125 cm. Han är typ en 125.5:a, 125 blir för kort i ryggen, medan 130 är väl stort i bogen. Men på ett linertäcke lär ju inte lite kort i ryggen göra ngt. Frågan är väl om det blir för stor skillnad i halsen så linern blir blöt där eller nåt.

KL

En liten tanke jag gått o grubblat över. Att täcka med dubbla täcken är ju enligt många inte att föredra. Blir det annorlunda när man använder ett täcke med linerfoder i? Jag själv har ett regntäcke som jag sätter i 100 grams linerfoder i för att kunna använda det längre in på hösten. Tycker de funkar bra, men har ingen direkt erfarenhet av att köra dubbla täcken, t ex ett täcke inne och sen ett uppepå när hästen går ut. Jag brukar ha ett inne och sen byts det till ett annat när min häst går ut :)

Jag anser ju, oavsett de studier som finns, att dubbla ger samma värme eller mer värme än ett enkelt.

Hursom, ett linertäcke tror jag inte påverkar, absolut inte under ett regntäcke. Jag har kört med thermostalltäcke + ofodrat regn över och fått precis SAMMA värme (känt med handen och tittat på hästen) som ett lika fodrat vintertäcke.

kl

Man måste ju inte fästa undertäcket. Jag har det gammla HW Wug underblanket som varken har fästen fram eller bak och det funkar alldeles utmärkt ändå, ligger still.

*KL*

Använd linertäcket ett tag nu, och det funkar fint. Satte inte fast det i halslinningen, då fästena på regntäcket och fästena i linern sitter förskjutna i förhållande till varandra, antar det är för att storlekarna diffar? (125 cm liner, 130 cm utetäcke). Så satte bara fast det i bakkant.

Det sitter bra ändå, förvånande nog. Vill åka lite snett i bogen men inte så det stör, bara att dra det rätt igen morgon och kväll. Har haft hals på när det snöat, annars blir nog linern blöt i halslinningen.

Så, är väldigt nöjd måste jag säga, fick ju ett 'helt nytt täcke' för det priset. Eller ja två om man ska vara petig. Än har jag ju bara använt det för att göra ett 100 gramstäcke, men jag kan ju sätta det i 200 gr täcket och skapa ett 300 gr med.

KL
Roligt att du är nöjd! :) För min del blev det ett Amigo Insulator 150 g täcke med hals som undertäcke istället. Köpte en större storlek för att det skulle värma musklerna längs med bakdelen också. Funkar bra det med!

Så körde jag ju med förr, haken är bara att det stack ut under regntäcket, så det blev blött vid snö =/

Liknande trådar

Utrustning Jag vet inte om det är jag som är en idiot som inte kan leta (det är absolut tänkbart) eller om det är så att Horseware-täckena finns i... 2
Svar
23
· Visningar
9 213
Senast: Camigween
·
Utrustning Sliter mitt hår snart! Min häst fryser när det blåser, och blåser gör det mycket här. Han har mat, han är frisk, han är inte... 2 3 4
Svar
71
· Visningar
8 054
Utrustning Tycker alltid det är så svårt att välja storlek på Horsewares täcken, så tänkte att vi kanske kunde lägga ut erfarenheter angående...
Svar
5
· Visningar
9 508
Senast: Niki
·
Utrustning Finns det några andra lösningar liknande ex Rhinos Wugtäcken med v-front (http://www.horseware.com/turnouts/rhino/turnoutswug.asp)... 3 4 5
Svar
85
· Visningar
7 391

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31
  • Alternativ till försäkring

Hästrelaterat

Tillbaka