Huvudvärk

fettso

Trådstartare
Det började i förrgår med att äldsta dottern Melissa 4 år fick huvudvärk.
Jag tänkte att det berodde på att hon druckit för lite och sedan tänkte jag inte mer på det.

Igår klagade hon oavbrutet på ont i huvudet och tog sig på pannan,under dagen var vi ute och lekte.
Helt plötsligt var hon borta och jag sprang runt som en galning och kunde inte hitta henne.
Fann henne inne på våran säng, sovande?Iaf okontaktbar, detta är en tjej som inte sovit middag på två år.
Bara ngn minut senare jämrar hon mamma och jag går in i rummet, då har hon kräkt ner hela sängen.
Hon skakar och är jättevarm och klagar igen på hemsk huvudvärk.

Jag tar tempen 38,2 inte så högt men hon får en panodil.
Jag dushar av henne och då är hon lite piggare men sedan blir hon som okontaktbar igen och ögonen håller på att falla ihop hela tiden.
Får iaf i henne dricka och hon somnar.
Sover ca 2h och vaknar och har hemsk huvudvärk.
Åker in till akuten och hon spyr direkt, dom kollar ej upp huvudvärken utan tittar henne i hals och öron.
Hon var röd i halsen och dom tog prover, visade på virus som alltid när dom inte vet vad det är.
Han sa att skulle vi vara oroliga för Hjärnhinneinflamation så tror han inte att det är det för då är barnen mkt sämre.
Men Melissa var ju jätterisig!Hon är i vanliga fall ett väldigt aktivt barn som också är väldigt social och pratar med alla.
Men hos läkaren sa hon inte ett knyst, hon var bara hopsjunken, när hon fick välja klistermärke fick jag ta åt henne hon var inte intresserad.

Vi skulle åka hem och ha uppsikt över henne.
Var uppe stup i kvarten hela natten och kollade henne.
Vid 02.30 ville hon ha dricka, drack 1,5 flaska och somnade om.
Vid 08.30 vaknar hon för morgonen och vill ha mer dricka.
Hon har ej kräkt mer men klagat på huvudvärk idag med, hon har feber även idag.
Men hon har kunnat äta och dricka bra och fått behålla det!
Ska man vara orolig över huvudvärken??
 
Sv: Huvudvärk

Har du ingen annan läkare du kan söka upp?

Jag skulle ha åkt till akuten och vägrat åka därifrån förrän dom undersökt barnet ordentligt. En förälder känner sitt barn bäst.

Ja, jag skulle nog ha varit orolig för huvudvärken. Jag skulle nog ha varit orolig för hela symtombilden.

Stackars flicka. :(
 
Sv: Huvudvärk

Nu är hon faktiskt feberfri utan panodil och kräker ej.
Får se hur det utvecklar sig hon säger att hon inte har huvudvärk nu...

Man blir ju så orolig...hon har aldrig haft huvudvärk tidigare, inte som hon sagt iallafall.
 
Sv: Huvudvärk

Kan man få migrän i så ung ålder??:confused:
För det är det första som slår mig...

Stackars tös:(
 
Sv: Huvudvärk

Går migrän i släkten?För båda mina mostrar har det, min faster+mina systrar...
 
Sv: Huvudvärk

Ja, även små barn kan få migrän. Men den kommer inte med feber.

Fettso: Jag antar att de gjorde något mer än kollade öron och hals? Lyste i ögonen, kollade motoriken etc.
Barn kan ibland ha svårt att lokalisera smärta, de säger de har ont i magen, och så visar det sig att de har öroninflammation. Man kan ju också få jobbig huvudvärk av en virusinfektion.

Om det var en allvarlig bakomliggande orsak så hade hon inte blivit feberfri på panodil!
Håll koll på henne, får hon inte mer huvudvärk var det antagligen en infektion. Skulle det vara återkommande får du kolla upp det igen. Migrän är t.ex. ingen diagnos som man kan testa fram, det är en uteslutningsdiagnos.

Hoppas lilltjejen kryar på sig!
 
Sv: Huvudvärk

Ja, migrän är ärftligt. Kvinnor brukar få sina första anfall i samband med menstruation, men även barn kan få det. Håller tummarna för att det inte är det!
 
Sv: Huvudvärk

Nej dom lyste faktiskt inte i ögonen och kollade heller inte motoriken, det ända dom gjorde var att kolla öron,kolla halsen+känna på halsen och lyssnade på lungorna.
Sedan skulle hon kunna luta huvudet åt alla håll.
Dom tog även prover i halsen som ej visade någonting.
 
Sv: Huvudvärk

Det kan man kanske, men läkaren kände kanske inte att det behövdes ens. Då borde man ju kunna lita på läkarens kunskaper, tycker jag.
 
Sv: Huvudvärk

Men som förälder blir man ju orolig, tänk om det hade varit det??
Min systers vänninna har en son som fick det i den här åldern, läkaren ville skicka hem dom men dom stod på sig.
Pojken dog nästan den natten, det var hjärnhinneinflamation och han kräktes+ hade huvudvärk.

Tycker ändå att dom kunde gjort lite mer, vi känner våran lilla tjej och hon var inte sig själv.
Nu verkar det ju dock ha gått över, men nej så mkt har jag lärt mig i livet som att inte lita blint på vare sig läkare eller veterinärer.
 
Sv: Huvudvärk

Det är klart att man blir orolig, vore ju konstigt annars!!! Men jag menar bara att du nog kan känna dig ganska lugn efter besöket hos läkaren.

Både jag och ena sonen hade ordentligt med huvudvärk i en dag innan förkylningen bröt ut, och under den dagen var han itne ritkigt sig lik.

Om du itne var nöjd med undersökningen, varför åkte du hem?
 
Sv: Huvudvärk

Vid hjärnhinneinflammation blir nacken stel och öm, det var därför de testade om hon kunde vrida huvudet åt olika håll. Är rörligheten i nacken helt obehindrad och barnet dessutom visar tecken på ett annat infektionsfokus så undviker man att testa vidare.

Man kan inte utesluta hjärnhinneinflammation med hjälp av ett blodprov! Enda sättet är att göra en lumbalpunktion och ta prov på ryggmärgsvätskan... Det är ingen rolig undersökning (fråga på senior så får ni mängder med skräckhistorier!) och barn som inte behöver testas mår nog bäst av att besparas den upplevelsen.

Hade hon blivit sämre hade ni naturligtvis fått åka in igen, men som sagt, blir hon bättre på panodil så är det förmodligen inget allvarligt.
 

Liknande trådar

Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 630
Kropp & Själ Jag måste bara få gnälla. Tror inte jag kan få några bra råd ändå om jag ska vara ärlig. Min kropp är världens skitstövel. Den har...
Svar
4
· Visningar
949
Senast: tuaphua
·
Katthälsa Igår skulle jag skriva om en av våra katter. Den som höll på att göra oss galna med sina jämranden och skrik. Men så öppnade vi upp ett...
Svar
0
· Visningar
3 243
Senast: et_flickan
·
Småbarn Sonen vart förkyld i början på September, efter några dagar så började han ta sig för öronen så vi åkte in,ena örat såg jättebra ut,det...
Svar
7
· Visningar
934
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Bada med häst
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp