huvudstång

ameo

Trådstartare
Moderator
Satt och kikade på "dagens rätt" idag, där en av hästarna gick med vad jag antar är en huvudstång.
Någon som kan förklara för mig varför man har en sån och hur de fungerar?

Fast jag kan ju börja med att gissa... :p
Min gissning är att det är nåt man använder på en häst som lägger huvudet mycket på sned - ÄR det så? Och i så fall, jag hoppas att det är brukligt att man börjar med att utreda VARFÖR hästen gör så och försöker åtgärda det innan man sätter dit ytterligare ett hjälpmedel...

(jag är nämligen av uppfattningen att alltför många hästar går med en massa utrustning och/eller balanseringshjälp som de inte skulle behöva om de mådde bra i sina kroppar... Därmed inte sagt att all utrustning är onödig, bara att den alltför ofta används som genväg... När den verkligen behövs så tycker jag att den SKA användas! :))

jo du har rätt , för att hästen inte skall lägga huvudet på sned, och jag tycker som du att man skall reda ut VARFÖR hästen går med huvudet på sned innan man sätter dit en stång(samma med övrig hjälputrustning) men det finns ju oxå som du säger hästar som "bara" springer så...t ex Mack Lobell
Fast förr såg man mera sånt här, tack o lov så ser man det inte så ofta längre......bättre avel eller fräshare hästar??eller så har människorna börjat tänka annorlunda förhoppningsvis.......

Det är som du säger, man använder huvudstång på hästar som bryter väldigt mycket med huvudet/bål/kropp... Vi har en häst i stallet som det inte går att köra utan överhuvudtaget, han bryter med huvudet till vänster, han går väldigt bra med huvustång då han inte kan bryta... Innan dess använde vi entömsbett o.s.v, men det fungerade inte men som sagt, det fungerar hyfsat med huvudstång...

Jag hoppas också att tränare utreder VARFÖR hästen beter sig så, i vårt fall verkar det inte finnas någon vterinär förklaring då hästen ifråga är uppkollad tre gånger på fyra veckor, vi har dessutom tagit både tänder och haft en kiropraktor ute... Så ibland kanske ingenting annat fungerar....

Liknande trådar

Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
5 120
Senast: Unafraid
·
Hästvård Är det här ett onödigt/småaktigt/kinkigt mail att skicka till en veterinärklinik? (Bakgrunden är att jag, mycket motvilligt, åkte till...
2
Svar
21
· Visningar
3 431
Senast: domesticus
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 180
Senast: As_Vegas
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 834

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka