Huvudsaken i halten..

Celoty

Trådstartare
Red ett dressyrpass på mitt varmblod idag och det gick verkligen bra men vi har ett problem. När vi gör halt så vill han inte vara stilla. Det går oftast att få honom att stå stilla med benen men han håller på och rycker med huvudet.
det är inget att han vill ha eftergift elr så för det får han så det räcker och det spelr ingen roll om det är på lösa tyglar. Han vill väl antagligen inte stå stilla men nån som har något tips på hur jag ska få honom att stå still med huvudet ?

Sv: Huvudsaken i halten..

Det är inget att bry sig om, han pullar för att han vill framåt och är otålig.
Det gör de flästa varmblod, det försvinner så småningom när han lär sig tålamod.
Om du vill skynda på det beröm honom så fort han är still bara någon sekund med huvudet och gå framåt innan han hinner börja, så småningom så förstår han att det är vad du vill!
Lycka till!

Sv: Huvudsaken i halten..

ett litet tips är att innan halten tänk och förbered dig mentalt på hur och när ni ska stanna och "se" framför dig hur ni står helt stilla. iom du tänker hur det ska se ut så stannar även din rörelse till en halt. om han precis i stoppögonblicket är helt stilla så gå framåt meddetsamma och beröm, nästa gång står han kanske stilla en sekund längre och då är det bara att berömma och gå framåt igen, tillslut står han stilla så länge du vill och glöm inte att tänka hur det ser ut när ni har stannat. lycka till kram frida

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 102
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 096
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 093
Senast: Lavinia
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 846
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar