Huvudgavel till sängen

pimy

Trådstartare
Har en vanlig (tråkig) resårmadrass på ben och har just fått nytapetserat i mitt sovrum, vill nu inte att det ska bli feta fläckar på tapeten vid sängens huvudände. Tänkte därför att jag skulle leta reda på en fin sänggavel. Antingen en som är tänkt som sänggavel att snickra ihop nåt eller göra en av något som är nåt annat, tex en gammal fin dörr. Har ni några tips? Bilder?
Min inredningsstil är lite varierande men jag gillar lantligt, så gärna nåt i den stilen.

Sv: Huvudgavel till sängen

Jag har en gammal dörr, det är ju väldigt enkelt... Kan ta en bild i morgon!

Innan har jag haft en som jag gjorde själv av plyfa, lite skumgummi och ett tyg som jag spände på, också väldigt enkelt.

Jag har använt en gammal kökssoffa från 1849.
004-1.jpg

I senaste Allt i hemmet finns på sidan 22 (insändarsidor) en som jag tycker superfin sänggavel. Madrasserad och gjord hos tapetserarfirma.

Enklare variant kan man göra själv, en skiva, skumgummimadrass (billig från t ex Jysk) och sedan häfta fast favorittyget över madrassen, med häftpistol (ja, fästa på baksidan alltså). Blir fint och prisvärt.

En sån med spånskiva, lite "fluff" och ett fasthäftat tyg har jag haft förut men det såg på nåt sätt för modernt ut...

I senaste Allt i hemmet finns på sidan 22 (insändarsidor) en som jag tycker superfin sänggavel. Madrasserad och gjord hos tapetserarfirma.

Enklare variant kan man göra själv, en skiva, skumgummimadrass (billig från t ex Jysk) och sedan häfta fast favorittyget över madrassen, med häftpistol (ja, fästa på baksidan alltså). Blir fint och prisvärt.

Den är möjligen inte ljust grön? Med knappar?

En sån variant har jag gjort, sedan köpte jag möbelspik och gick loss.
IMG_5705.jpg

Helst av allt skulle jag vilja ha en riktig vadderad med klädda knappar, men tyckte det var lite saftigt att behöva betala 10 papp för en.

Men den som är i H&Ms Homes reklam nu är så himla fin :love:

ja, men just det!

Min är då en gammal spegeldörr, såklart bredare än sängen men det tycker jag inte gör nåt. Jag har gjort en ram på baksidan så att man kan ställa saker "bakom" och för att jag ville få upp den lite. Så dörren står alltså för sig själv på ben. Har spanat några långbenta prydnadshästar som ska få stå på ramen, men det får nog vänta till skatteåterbäringen...
Tog den nyss så ljuset är inte det bästa.

snggavel.jpg

Åhhhhh, vad snyyggt! *tjejigt förtjusningsutrop* Nu måste jag och sambon flytta snaaart så att vi kan byta vår 120-säng mot en 180-säng och ha en kökssoffa som sänggavel!

Själv ska jag knåpa ihop en liknande som Elegant machinery har gjort. Vi har insett nu att eftersom vi ändå bara kommer att bo här till årsskiftet så orkar vi inte bygga loftsäng utan ska köpa ben till vår resårmadrass och jag är sugen på att göra någon form av huvudgavel. Jag tänker mig spånskiva, vaddering, ett snyggt bomulls- eller linnetyg och klädda knappar. Sättes fast med trälim (till spånskivan och vadderingen) och häftpistol. Man måste inte alltid göra det så svårt för sig :)

Riktigt trevligt :)! Det är just en gammal spegeldörr jag har, så nu fick jag inspiration :)! Ramen/benen - hur se den/de ut?

Jag satte ihop 3 brädor bara, 180x110 , med vinkeljärn. Sen hade min pappa ben från en gammal bokhylla som är L-formade, så 2 stycken såna står i mitten.

Men man kan ju köra på bara dörren om man vill. Eller bara göra en ram och sen står den ju ganska stilla mellan säng och vägg.

Jag gjorde en egen av en spånskiva, på den spikade jag tunna lister för att den skulle komma ut från väggen lite grann och borrade hål för knappar. Sen häftade jag fast vadd för att den skulle bli lite mjuk och klädde jag den med ett snyggt möbeltyg och sist satte jag dit klädda knappar i samma tyg. Blev väldigt bra och vill man förändra lite är det ju ganska lätt att klä om den.

Liknande trådar

Fritid Vi håller på att leta hus och därav försöker jag hitta min inredningsstil. Intresset har väl inte varit alltför högt tidigare när vi...
Svar
10
· Visningar
3 226
Senast: Sar
·
Hemmet Ja.. Jag vet inte var jag ska börja.. Förra året i december blev det, efter tre års bönande och tjat, klart med att min hyresvärd...
Svar
7
· Visningar
1 888
Senast: Sonic76
·
Hemmet Nu börjar hösten komma... dags att ta tag i målning/tapetsering. http://www.pixbox.se/alb878414 bilder hur det ser ut nu. Ska även göra...
Svar
11
· Visningar
1 433
Senast: Mammadutt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur