huvudet högt i trav

E

etmoria04

har en arab som har jordens störata underhals .o e 2,5 år... nu till problemet i longering och tömkörningen så går hon jätte fint i skritt helt underbat med huvuvdet alltså söker sig framåt och arbetar rätt ... MEN i trav blir hon knäpp höjer huvuvdet och sänker ryggen hur ska jag få henne och arbeta "rätt" i travet oxå .... ska säga att hon inte har ont nånstans utan e bara sån... i hagen när hon springer springer hon med huvudet i vädret :crazy: ... rider liiiite på henne oxå alltså lär henne grunderna och tänkte ja jag provar ett par steg men fan det finns risk för bruten näsben om man travar henne :eek:

snälla alla duktiga bukke människor hjälp..

kan säga att jag aldrig använt inspänningstyglar på henne eller nått sånt utan jobbat efter hennes förutsättningar men kanske gjort fel där vad vet jag:confused:
 
Sv: huvudet högt i trav

För det första hade jag inte ridit på en så ung häst alls, men det är en personlig åsikt.... finns ingen anledning att ha så bråttom om man vill att hästen ska hålla i många år...
Jag hade longerat med någon form av inspänning...det blir ju bara jobbigare att komma tillrätta med ju längre hästen får gå och odla underhals...
Lycka till!
 
Sv: huvudet högt i trav

att tömköra hästen med lågt ansatta tömmar i alla gångarter är väldigt bra för hästen att hjälpa neråt.
man ska alltså inta använda tömmarma som inspänningar, men det hjälper hästen mer än att ha de satta i ryggringarna på gjorden.

när hästen accepterar detta i alla gångrter (iaf skritt och trav) så kan tömmarna höjas till ryggen för att "förbereda" där ryttaren hand slutligen kommer att vara.
om hästen då igen går och höjer huvudet så kanske någon form av inspänningar vore på sin plats.
fasta inspänningar på samma plats som tömmarna satt när de satt lågt för att göra det mer "naturligt" för hästen att söka sig neråt igen, då den är van att slappna av med tömmar där.

detta är hur jag skulle gjort! :)
jag föredrar tömkörning med två tömmar framför longering.
longering använder jag för att göra av med överskottsenergi eller kolla hälta :p
 
Sv: huvudet högt i trav

Har du sett Anders Erikssons video "Tömkörning"?
I filmen visas en arab med samma rörelsemönster som din har. Anders har satt tömmarna lång ner på sidorna och visar hästen vägen framåt-neråt.
Min islandshäst var likadan när jag fick henne för fyra år sedan. Då var hon 12 år. Med mycket träning och tålamod och INGA inspänningar går hon nu i en hyfsad form och underhalsen är borta :)
Jag fick visserligen tipset av min första tränare att sätta en fast tygel mellan longerdelta i bettet och sadelgjorden mellan frambenen. Jag provade några ggr i tömkörningen. Jag har en klok häst så hon begrep med en gång att det var bäst att gå med huvudet i lägre form. Nu ska jag säga med en gång att jag drog inte ner huvudet på henne. Jag satte bara remmen så pass att hon inte kunde köra upp huvudet för högt. Jag tog bort remmen efter en liten stund. Och efter det har jag inte behövt den mer.
Nu är ju din häst ung fortfarande så balansen kommer säkert med tiden då hästen har hittat sig själv och sin kropp.:smirk:
Men var försiktig med ridningen. Vänta tills hästen har fått bättre muskler.
 
Sv: huvudet högt i trav

Chambon vid longering om man vill använda hjälptygel eftersom det är en "snäll" och hyfsat logisk hjälp.

Ridningen skulle jag väntat med och istället t ex jobbat för hand. När man jobbar för hand går man ju bredvid hästen och har lättare att inverka nedåt, dessutom är risken för brutna näsben inte så stor :)

Hästen måste lära sig balansera om och kunna hålla den balansen även när den länger överlinjen. Det kan också vara lättare om man tränar skolor, särskilt slutor, eftersom man då lär hästen och sig själv att kontrollera hästens höfter.
F.d. travare brukar ju ha lite samma problem, där är det massor med träning på sökning framåt/nedåt som gäller och massor med träning på att böja sig jämnt och skolor. När avslappningen är ärlig ska den kunna hålla det i övergången, faller den ur efter ett par steg är det bara att sakta av och börja om tills den klarar att hålla balansen och avslappningen fler steg i taget. Men som sagt, för dig lönar det sig nog bäst att träna från marken.
 
Sv: huvudet högt i trav

Jag skulle nog ha tagit en paus så hon får smälta det hon har lärt sej, o sen hade jag börjat lite smått igen när hon e 3 år, o då börjat longera med chambon kanske ett par ggr i veckan. Dom brukar fatta ganska fort (efter några gånger) vad dom ska göra. O chambonen är en väldigt "mjuk" hjälptygel oxå. Går även att rida med.
 
Sv: huvudet högt i trav

Hon verkar ha extremt hög nacke! Ja tycker du ska testa med
halsförlängare ialf när du longerar. kan vara lite jobbigt för henne
att göra det när du rider..så börja med att longera.
 
Sv: huvudet högt i trav

Hoppa av hästen och lär den vart huvudet ska vara genom tömkörning UTAN inspänningar.Herre jösses hon är ju bara 2,5 år.Hon har väl inte orken att jobba i traven med dig på ryggen troligtvis.
Har själv arab som gärna går högt med huvudet men har lärt honom genom att jobab honom akademiskt från marken vart jag vill ha hans huvud.Funkar kanon.Lycka till.
 
Sv: huvudet högt i trav

rider liiiite på henne oxå alltså lär henne grunderna och tänkte ja jag provar ett par steg

rider 1 gång i veckan och då ENDAST skritt .. att jag provade just då dessa små steg va att hon själv ökade upp till trav när den häst jag red med i paddoken ökade upp....

tömkör 2gånger i veckan och då tränar vi traven oxå även där har hon huvudet högt OM man e i paddocken MEN gör man det i skogen mitt ute i ingenstans jobbar hon helt underbart med hela kroppen..

resten av dagarna e det vila eller bara en promenad ut och göra ingenting...

problemet e att jag vill till att börja med att hon ska lära sig o jobba med rygg och bakben ÄVEN i paddocken i tömkörningen INTE med mej på ryggen .. men hur vet jag inte ...

har ni tips skriv gärna ..

OBservera att jag INTE vill trava med henne från ryggen än hon e fortfarande för "klen " för det
 

Liknande trådar

Hästhantering Hejsan, Jag läser ofta här på forumet och jag vet och förstår att man ska låta sin häst "bo" in sig när den får nytt stall, ny ägare...
2
Svar
20
· Visningar
2 910
Ridning Ja jag tänkte bara starta en liten disskution, kanske lite onödig, jag vet inte. Men jag vill gärna diskutera med andra och deras...
Svar
10
· Visningar
2 532
Senast: MattiZ
·
Ridning Tror aldrig att jag har sett en trâd som handlar enbart om longering. Jag har longerar mycket hästar av alla sorter, föl, unghästar...
Svar
6
· Visningar
1 458
Senast: Helan
·
Western Hej på er! Jag tar gärna emot lite tips från er för jag är GRÖN inom western men efter att ha varit på några clinics för John Moore...
Svar
11
· Visningar
2 235
Senast: Nea_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp