Huvudbry ang foder till unghäst

G

Gronda

Jag ska hämta min nya unghäst idag, en ettårig hingst (halvblod). Där jag ska ha honom, på en liten lösdrift, finns ingen analys på höet. Hästarna får fri tillgång på hö, samt enligt mig stora givor kraftfoder (tot 3 kg krafft groov och red mills musli). Hur sjutton vet jag att han får det han behöver?!
Det handlar ju "tyvärr" bara om två månader (men kanske de viktigaste i hans liv...), så jag vet inte om jag vill lägga ut 600 på en analys, finns det någon lightvariant?:angel:
Hade jag haft honom hemma på vårt eget hö, hade denna foderstat varit HELT förkastlig...
Äsch, det går väl inte att svara på detta egentligen, men vad hade ni gjort?

Sv: Huvudbry ang foder till unghäst

Titta på hur de hästar ser ut som redan går där. Det ger ett litet hum hur foderstaten är.
// Linda

Slår också ett slag för lusern. Har man ingen analys tycker jag att det är bra att komplettera med för att vara på "den säkra sidan".
Ett alternativ är väll annars om ni kan dela på analyskostnaden.

Tack för era svar! Det "löste" sig på foderfronten. Hästen ville inte gå på lösdriften vi släppte honom i utan sprang genom linorna, så han fick följa med hem till det egna stallet. Vill ju inte lämna över ansvaret för en rymling till någon annan.
Hemma har vi ju analys på höet, och dessutom ett bra sådant:)
Sen var ju förstås "incidenten" mindre bra i många andra avseenden...

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
376
Senast: Sryoqwe
·
Hästvård Hej hej, Jag har två ridtravare på lösdrift med fri tillgång hö. Tyvärr ingen analys på höet. Den ena är ny sedan 3 månader tillbaka...
Svar
17
· Visningar
1 480
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 495
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 207
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar