Huuu...har varit med om min värsta köruppelvelse någonsin...

T

Thuja

:cry:
körde långtur med pållen igår. Spände för rockarden som ingen av oss egentligen tycker nåt vidare om (för skramligt och pluttigt). Tyvärr är den stora vagnen på rep. så det fick bli den vagnen.
Gick kanonbra hela vägen och vi var iväg 3-4 timmar med kaffekorg och besök i ett annat stall. Han var gudasnäll och fungerade kanon ihop med deras hästar. :love:

Sen skulle vi köra hem och fick sällskap med 2 ryttare+ 1 häst &vagn. Det gick också bra men sen kom det en puttrig liten traktor! Vi bor ju på en stor gård och han rör knappt ett öra när våra stora traktorer kör förbi honom men små äldre traktorer det fungerar inte.
Han reste sig högt på bakbenen (läskigt med en pålle som väger 880 kg!)och den mesiga rockarden hängde ju med. Vi satt kvar och han skuttade fram mot en stenmur. Precis innan fick vi stopp på honom och kunde få ut honom och ta oss, något skakiga, hemåt.

Fy! Det här var verkligen inte skoj och jag antar att det enda som hjälper är att träna med puttriga traktorer. De har redan fått en som "Sällskap" i hagen.Någon som har något annat tips hur vi kan träna på detta? :confused:

Sv: Huuu...har varit med om min värsta köruppelvelse någonsin...

Oj. läbbigt! Min shettis kan ju ställa sig men det är ju inte så farligt...då väger han 600 kg mindre än din...Tur att det gick bra!! Kolla om nån gammal liten traktor kan köra förbi lite runt hagen.

Enklast är nog att ha en puttrig traktor i hagen och låta honom vänja sig vid denna,sen starta den och låta den stå igång en stund ,när han vant sig vid det så får ni börja köra runt lite i hagen.

Vad läskigt, tur att det inte gick värre än vad det gjorde. Du får helt enkelt tortera han med traktorn hela dagarna så vänjer han sig någ :).

Tja, förutom att terrorisera honom med puttrigheter så är det ju alltid bra att köra ut foder med puttertraktorn, då blir det ngt positivt tillslut. Fast ni har väl redan fullt bete på ön, men lite kraftfoder då?

Tillbringade en vinter med röjsåg och motorsåg på Horns Kungsgård för 20 år sedan, känns som en evighet sen, men den vintern var fin! Började snegla på hästar där...

Roligt att höra någon som känner till trakten! Ja hästarna har gått ute dygnet om i snart 3 veckor men får än så länge extra hö på kvällen (nätterna är ju så kalla) så det ska vi nog kunna hitta den puttrigaste traktorn på gården som vi kan använda!

Horns Kungsgård drabbades ju av paraturberkuls för någon månad sedan och fick slakta alla klövdjur (!) Hästarna klarades sig eftersom de intre kan drabbas. De får betesförbud i 2 år på andra djur än hästar! Stackare!!!

Liknande trådar

Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 061
Senast: Nahar
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 253
Islandshäst Har köpt en unghäst, hon blir 4 år nu i maj. Har haft henne sedan nyår, så lite drygt 3 månader. Hon skall skickas på inridning och...
Svar
9
· Visningar
1 444
Senast: Boj
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 282
Senast: Mezcal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka