Huttrande hästar

S

Svanhild

Här på buke fins tråd efter tråd om täcken eller ej på hästarna. Naturlig hästhållning hit o dit o foder o rubbet. Ja, ni vet nog vad jag menar.

Saken är den att det alltid blir två läger, ett läger som använder täcken o ett som avskyr täcken. läger nr:2 säger att hästarna håller värmen genom att HUTTRA o läger nr:1 säger att hästarna FRYSER o därför skakar.

Alla vet vi att hästar är hästar o människor är människor MEN ingen här har väl sett en häst skaka i VÄRME...? Däremot är vi nog många som sett skakande hästar i KYLA.

Vi människor skakar/huttrar när vi FRYSER precis som hästarna i kylan. Det där med att de håller värmen genom att huttra köper jag inte helt. Visst, de blir säkert varmare men hur är det med välmåendet?

(Jag är inte nån täckesfanatiker men jag täckar när jag er att mina hästar far illa av kyla o blåst o väta.)

Hur ser ni på det där? Som sagt jag vet ingen häst som huttrar i värme så visst fryser de när de huttrar...?!

Sv: Huttrande hästar

Ärligt talat så tänker jag inte så speciellt mycket på om pålle skakar för att hålla värmen eller för att han fryser. :)

Däremot vet jag vad resultatet blir om min häst får stå för länge och skaka, skit samma av vilken orsak han skakar.

Han blir stel och öm i hela bakdelen och ryggen och detta sitter i ett bra tag. Tror förstås inte att han skulle av det men inte är det så himla trevligt för honom.

Ett bra sätt att unvika detta är att lägga på ett tunnt regntäcke när vädret är som värst. :)

Jo, det är ju det. Hästen DÖR inte av kylan men hur är det med välbefinnandet på en huttrande häst? Jag tycker det känns hemskt elakt att bara påstå massa om naturlig hästhållning i vår konstlade värld när vi så tydligt ser att nåt inte är 100% bra:crazy:

Klart hästarna inte ska kläs så de ser ut som UFO:n men jag anser helt klart att tama djur måste skyddas från ont... vad tänker/känner ni andra om de tankarna?

Man vet väl själv inte dör man av att gå i blöta skor en dag men dels så blir det kalt och dels får man skav.

Det är väl ungefär så jag ser det med täcke på hästen.
Mina hästar har täcke för att slippa bli kalla när det regenar kalla muskler blir stela muskler + att det inte alltid går att ta in 2 timmar innan ridning så att de torkar på ryggen det kan inte vara bra att sadla en våt häst.

Men när de inte borstar på dem behövs inga täcken då skyddar fettet i pälsen dem men så fort man borstar, rider och i övrigt klemar bort dem så försvinner fettet ur pälsen och på så sätt deras naturliga skydd mot vatten.

Sedan är det ju så att vi människor har skapat hagar! I dessa finns det inte oändligt med mat att äta sig varm på där finns inte alltid träd eller annat som skyddar mot vind och regn så då har vi skapat täcket.

Varför göra allt så krångligt?;)

Hästar börjar skaka för att uppehålla sin kroppsvärme.
Får de stå för länge så börjar de frysa- skakar likväl.

OM man har en bra hage med naturligt regn och vindskydd(=Bra granskog) eller en tillräckligt stor,bra lösdrift så behöver man inte bekymra sig... varför täcka hästar när det går att lösa på annat vis...

Jag har mest avelsston/unghästar - och jag täckar mina hästar max 10 dygn/år... dom fryser oerhört sällan. Men vid tung blötsnö och vind täckar jag dom "uti-fall-att"...

Samma här, täckar mycket sällan, bara vid väldigt tjurigt väder. Tar hellre in dem ett par timmar så de får torka och vila, för jag tror att de har svårt att koppla av när vädret är uselt.
Men håller med om att hur mycket man än pratar om naturlig hästhållning så kan vi inte ge dagens hästar riktiga förutsättningar för det.
Som nån skrev: vi har uppfunnit hagar, och det är inte naturligt för hästar som strövar milsvitt omkring i naturligt tillstånd. Vi rider hästarna, beslutar vad de ska äta och när, bestämmer vilka djur som ska föröka sig osv osv.
Eftersom vi ger våra hästar en onaturlig miljö, vad vi än säger, så måste vi lägga täcke på dem ibland för att skydda dem. Tycker att det är solklart, egentligen. MEN det blir väldigt fel när vi inte låter hästen vara häst utan bäddar in den i tjocka lager dygnet runt.....

OM man har en bra hage med naturligt regn och vindskydd(=Bra granskog) eller en tillräckligt stor,bra lösdrift så behöver man inte bekymra sig... varför täcka hästar när det går att lösa på annat vis...

Precis. ......och har man ingen granskog eller står inackorderad där stallägaren inte vill bygga vindskydd - ja då täckar man när det behövs. :) Lätt som en plätt! :D

Jaha...eller ännu enklare - man byter stall och ser till att man flyttar till ett där det fungerar och är bra enligt det man själv vill:)

Ja det kan man ju göra om det finns gott om stall där allt stämmer till 100 %. (Men jag tvivlar på att det finns så många sådana :D)

Men har man flyttat hästen ett antal gånger just för att det funnits stora brister i hur man själv vill ha det och man till slut hittat ett bra stall för hästen i övrigt så hade inte jag flyttat igen bara pga en detalj som granskog eller regnskydd. :)

Jag finner inget fel i att lägga på ett tunnt regntäcke vid de tillfälle där vädret är vidrigt.

Ja fast en häst som fryser och spänner bakdelen och ryggen kan ju faktiskt få korsförlamning.
Jag täckar min gammling då det regnar för hon fryser mycket lättare än de andra.
Shettisen har aldrig någonsin täcke, hon fryser aldrig.
De andra täckar jag om det regnar flera dagar i sträck och inte är jättevarm ute.

Att inte lägga täcke på en häst som huttrar kan man ju göra om den i övrigt rör sig och äter om man vill, men en häst som visar att den inte mår bra, dvs att den står still, äter inte och ser allmänt lidande ut, där har jag ingen förståelse för att man låter hästen skaka av köld, givetvis ska våra tamdjur skyddas.

Precis likadant som att jag inte vill gå omkring i blööta kläder eller gå och frysa så är det ju mitt ansvar att se till att mina hästar mår bra.

Men många tror att när hästen huttrar så måste de dra på ett alldeles för tjockt täcke, eller det som jag tycker är allra värst, på vintern-våren till framåt maj så står hästarna med både 300 och 400 grams täcke, sedan släpps de på bete och då täckas de inte fast det ibland verkligen behövs:confused:

Jag fattar inte skillnaden mellan 5 grader och regn i april (byt ut mot valfri månad) eller 5 grader och regn i juli.

Jag har också funderat över argumentet att skakningarna betyder inte att dom fryser, bara att dom håller värmen.

Men hur vet man då att hästen verkligen fryser? :confused: Slutar den skaka då eller trillar den omkull, eller vad händer??

Vill verkligen ha svar på detta!

Kan lägga till att då min häst frös i hällregn (på sommaren) så stod hon i beteshage med mycket gräs och också mycket skog. Välmusklad och fin var hon.

Senast ändrad:

Kan lägga till att då min häst frös i hällregn (på sommaren) så stod hon i beteshage med mycket gräs och också mycket skog. Välmusklad och fin var hon.

Det där fick min stallägare också uppleva förra sommaren när regnet bara öste ner dagar i sträck.

Hon har en islänning som på vintern utvecklar en suveränt bra päls. Han har aldrig någonsin täcke på sig annars.

Hans vinterpäls är så tjock och trots att det hällregnar på vintern (vilket det ofta gör här i Skåne :() så känner man , när man borrar in fingrarna djupt in i pälsen, att han är i det närmaste snustorr längst in vid skinnet! Helt fantastisk isolerande päls.

Men förra sommaren , trots träd, trots väldigt gott om bete, så frös han så han skakade vid några tillfällen.

Detta var inget konstigt tycker jag för vädret var extremt och hästarna hade ju bara sin tunna sommarpäls. Hade han haft vinterpälsen hade han inte frusit det är jag övertygad om. :)

Ja det kan man ju göra om det finns gott om stall där allt stämmer till 100 %. (Men jag tvivlar på att det finns så många sådana :D)Men har man flyttat hästen ett antal gånger just för att det funnits stora brister i hur man själv vill ha det och man till slut hittat ett bra stall för hästen i övrigt så hade inte jag flyttat igen bara pga en detalj som granskog eller regnskydd. :).
Då får man ju ta det som det är, eller så erbjuder man sig att bygga ett fint regn/sol/vind skydd åt hästarna:angel:

Jag finner inget fel i att lägga på ett tunnt regntäcke vid de tillfälle där vädret är vidrigt.

Det är ju ingen som sagt det heller, det som vi flesta reagerar mot är de som täckas "jämt å ständigt"...

Men när de inte borstar på dem behövs inga täcken då skyddar fettet i pälsen dem men så fort man borstar, rider och i övrigt klemar bort dem så försvinner fettet ur pälsen och på så sätt deras naturliga skydd mot vatten.

Jag tror det ligger en hel del i dessa ord. åtminstone tycker jag mig ha märkt det på de ston som går ute 8-9 månader om året, och som verkligen inte ryktas dagligen...de är mkt tåliga och fryser oerhört sällan.

Håller med de flesta av ovanstående skribenter. Jag lägger inte på täcke i onödan, men står de och skakar och ser allmännt medtagna ut så är det en självklarhet. Har en dam som blir fruktansvärt öm i ryggen vid i hållande regn, lägger då givetvis på täcke. Men det brukar inte behövas många gånger per sommar, ca 1-3 gånger kanske. Tycker det är hemskt med den täckestraditionen som börjar växa fram där många hästar täckas i princip hela tiden bara för att matte eller husse tror att de fryser. Jag vet ett flertal hästägare som skulle behöva lära sig tecknen på när en häst fryser samt när hästen behöver täcke. Ett skräckexempel från mitt eget stall hände tidigt förra hösten då en inackordering rakade sin häst och la på hästen ett termotäcke. Saken var den att det var ca 15-20 grader och sol och hästen var dyngsur av svett under täcket... Sådant är aldrig roligt att se.

Då får man ju ta det som det är, eller så erbjuder man sig att bygga ett fint regn/sol/vind skydd åt hästarna:angel:
.........................................................................................
Det är ju ingen som sagt det heller, det som vi flesta reagerar mot är de som täckas "jämt å ständigt"...

Att bygga ett skjul stort nog till alla hästarna i hagen enligt gällande måttbestämmelser är inte billigt och om man inte har kunskapen/möjligheten själv utan måste anlita någon hantverkare - ja då springer summan lätt upp i en rejäl kostnad.

Vi har precis här hemma låtit en snickare bygga ett mycket enkelt uterum till vår trädgård - består bara av två väggar och öppet åt två håll med enkelt plåttak. Det är dyrare än man tror.

Att betala det själv till ett stall som inte är ens eget skulle i vart fall inte jag vilja. :). Då är det enklare och bättre att lägga på ett simpelt tunnt regntäcke ibland.
.............................................................................................................................................

Men du, i just denna tråden är det vad jag förstår ingen som "täcker jämnt och ständigt"? Ts pratar om 8 grader och ösregn mitt i sommaren :)

Min lilla kan huttra. Eller hon gjorde. Men det beror ju på att hon blev så hemskt tunn = frös för att hon behövde mer kroppsfett. Har lyckats lura i henne mer mat = bättre hull = slutar frysa.

Hade det varit en sämre sommar än vad det är hade jag däremot täckat henne för att inte förlora en massa energi på att hålla värmen genom att huttra.

Min gamla var mycket mer frusen av sig. Eller nej, hon var "fin i kanten" och hon GILLADE sina täcken :rofl:

Kort, jag täckar efter behov. Vad behovet beror på är olika och täckena likaså.

Skakningarna betyder att hästen fryser, precis som vi människor skakar när vi fryser. Det är kroppens försvarsmekanism mot kyla, när musklerna skakar alstras värme. Så en skakande häst = Frysande häst

Personligen så har jag aldrig sett en "naken" häst med vinterpäls stå och skaka i sverige. Inte ens mitt tunnpälsade fullblod jag hade frös när det var 20 minus och blåst ute, då var det dock torrt. Vid blötsnö fick hon täcke på sig.

Skakningarna betyder att hästen fryser, precis som vi människor skakar när vi fryser. Det är kroppens försvarsmekanism mot kyla, när musklerna skakar alstras värme. Så en skakande häst = Frysande häst

Personligen så har jag aldrig sett en "naken" häst med vinterpäls stå och skaka i sverige. Inte ens mitt tunnpälsade fullblod jag hade frös när det var 20 minus och blåst ute, då var det dock torrt. Vid blötsnö fick hon täcke på sig.

:bow:
Sen tycker jag att ston är mindre känsliga iom mer underhudsfett- om de inte saknar sånt förstås

:bow:
Sen tycker jag att ston är mindre känsliga iom mer underhudsfett- om de inte saknar sånt förstås

Var har du fått det ifrån??? Jag undrar mest det stämmer säkert. Men jag har inte hört detta innan. När jag tänker efter har jag aldrig sett min lilla tjej frysa så det är klart.

Liknande trådar

Hästvård Har du också ångesten över hästens täcken? Nuvarande vintrar gör det vanskligt att veta vilken temperatur både inne och ute, dag för...
Svar
10
· Visningar
1 602
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 916
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Har fått höra att hästar inte har förmågan att känna hunger, de har bara tuggbehov. Så de kan känna sig tuggsugna, men inte hungriga, så...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 942
Senast: Roheryn
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I april ställde jag ut en regnmätare i min trädgård. Fram till och med Valborgsmässoafton regnade det en del, men från första maj blev...
Svar
4
· Visningar
1 704
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka