Huskur mot förkylning

maria_b

Trådstartare
Min åring har varit hostig samt har tjockt snor i någon månad. Hon har svullna kötlar under ganascherna. Ingen feber. Prover är givetvis tagna och det är fler hästar som har det. Inget farligt, men nått virus som inte vill ge med sig och det blir rundgång på det som på ett dagis. Eftersom min fröken inte har feber så vill vi inte sätta in pencillin, hon har ätit alldeldes för mkt pencillin under sin uppväxt. En annan häst i stallet med samma symtom fick litefeber och går på pencillin men så länge min åring mår bra för övrigt så ska det undvikas.

Någon som har några tips och idéer för att bli av med det? Acetylcystein funderar vi på att sätta in igen mot hostan, det har hon fått vid något tidigare tillfälle. Men annars? Är det bara att vänta ut det sålänge hon mår bra?

Sv: Huskur mot förkylning

man kan riva lite färsk pepparrot och ge i fodret, lugnar hostan samt lossar slemmet/snoret. vi har prövat det vid många tillfällen och det har hjälpt.

honung, timian, lakritsrot och anis är en jättebra cough syrup. slå kokande vatten över örterna, låt det svalna under lock, tillsätt honungen och ge det i lite kli tex. ge 2 ggr/dag tills hon slutar hosta.

har funkat på alla hästar jag gett det till.:)

Det receptet ska jag spara till det behövs, verkar vara både mer effektivt och billigare än att köpa färdiga på flaska.
Hur mycket ska man ta av varje ört?

Liknande trådar

Kropp & Själ Börjar bli desperat!!!! Har varit förkyld sen 19 augusti. Sen övergick det sista veckan i augusti till influensa, följt av förkylning...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 205
Senast: BernT
·
Hästvård I slutet på december flyttade ett föl hem till oss. I samband med att hon kom hem så började hon visa förkylningssymtom. Hon var ej...
2
Svar
24
· Visningar
5 381
Senast: TinyWiny
·
Hästvård jag har en ungäst på 4 1/2 år som är uppväxt på lösdrift i mindre hästflock. I våras tog jag ner henne till Göteborg och ett större...
Svar
8
· Visningar
1 797
Senast: sommarvind
·
Hästvård Jäkla skitsommar vädermässigt det här.. Jag har aldrig under alla år förr haft en förkyld häst ska tilläggas, lyckligt förskonad från...
Svar
12
· Visningar
8 733
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka