Huskur/dunderkur mot munsår/sår i munnen

R

Raderad medlem 68338

Sitter ngn bukefalist på huskur mot munsår? Har aldrig haft problem tidigare men har nu problem med sår/blåsor i munnen. Blir mått galen pga det svider ju satan 24/7 och inte minst när man äter/dricker. Några tips för att lindra detta?
 
Man lider och väntar tills skiten försvinner. :wtf:Nä, inte så hemskt men tyvärr upplever inte jag att mycket hjälper.
Jag har kroniska blåsor i munnen och haft sen födseln, ärvt av min far.

Du kan testa att skölja med munskölj Aftamed, byta till Zendium tandkräm eller dutta på bedövningssalva Aftex.
Annars brukar jag bara tänka på att undvika sur/syrlig mat, inte vara där och peta med tungan (då växer bara eländet) och vänta ut det.

Min pappa biter sönder de och påstår att de läker snabbare men den smärttröskeln har jag inte ärvt.
 
Man lider och väntar tills skiten försvinner. :wtf:Nä, inte så hemskt men tyvärr upplever inte jag att mycket hjälper.
Jag har kroniska blåsor i munnen och haft sen födseln, ärvt av min far.

Du kan testa att skölja med munskölj Aftamed, byta till Zendium tandkräm eller dutta på bedövningssalva Aftex.
Annars brukar jag bara tänka på att undvika sur/syrlig mat, inte vara där och peta med tungan (då växer bara eländet) och vänta ut det.

Min pappa biter sönder de och påstår att de läker snabbare men den smärttröskeln har jag inte ärvt.

Stackare! Jag har inte haft förrän nu.
Kan man använda bedövningsalva inuti munnen? Hur sitter den kvar liksom?
Jag har mer sår snarare än blåsor.
 
Stackare! Jag har inte haft förrän nu.
Kan man använda bedövningsalva inuti munnen? Hur sitter den kvar liksom?
Jag har mer sår snarare än blåsor.
Har som tur är blivit bättre med åren men varje gång jag får en "skada" i munnen, typ biter mig blir det alltid blåsor. Har nästan alltid en igång och när det är som värst upp till sex sju. Hatar det!

Sår vet jag inte, men googla på Afteblåsor/ förkylningsblåsor och se om det stämmer. Är lite vitaktiga.

Inte använt sen jag var liten, gav upp. Men då fick man hålla ut kinden/läppen och torka torrt, dutta på salva och sen sitta så i typ tio minuter och salvan skulle bilda en skyddande hinna och bedöva. Skavdes bort direkt och bedövning kom aldrig för mig.
 
Jag inbillar mig att det hjälper att skölja munnen med vatten då och då, borsta tänderna så fort jag ätit och borstar försiktigt på blåsorna. :cry:
Min syster som får det av viss mat har någon smärtstillande munskölj typ?
 
Sitter ngn bukefalist på huskur mot munsår? Har aldrig haft problem tidigare men har nu problem med sår/blåsor i munnen. Blir mått galen pga det svider ju satan 24/7 och inte minst när man äter/dricker. Några tips för att lindra detta?
Jag antar att sådant kan bero på medicinering, och om jag vore som du skulle jag nämna det för behandlande läkare för vidare råd. Det är ju ingen huskur och du kanske inte har någon kontakt inplanerad etc., så kanske världens sämsta råd! :o
 
Jag har ofta blasor/sar i munnen, hela vintern har det varit ett konstant pa grund av en medicin ... OCH ... det finns en tablet som de sager ska hjalpa. Det gjorde den kanske ... mycket lite. Inte alls sa det var vart att rusa ivag och hitta igen tablett elandet.
 
Sitter ngn bukefalist på huskur mot munsår? Har aldrig haft problem tidigare men har nu problem med sår/blåsor i munnen. Blir mått galen pga det svider ju satan 24/7 och inte minst när man äter/dricker. Några tips för att lindra detta?

Ingen huskur men ta det med behandlande läkare. Ev kan det vara svampinfektion (jag får det titt som tätt av medicinerna, i munnen bla).

Har du sår hade jag börjat skölja med Corsodyl (bakteriedödande) för jag antar att det är svårt att borsta tänderna. Medicinen du står på tar ju ner immunförsvaret (och orsakar ofta muntorrhet) så små sår ska en vara ännu försiktigare med än vanligt.
 
Äter du mediciner som kan orsaka blåsor och muntorrhet?
Jag fick det av mina sömnpiller jag blev ordinerad vid min hjärntumör för 7 mån sen. Tyckte att det hjälpte att gurgla i vatten blandat med salt 👍 Nu när jag slutat med pillren så har både muntorrhet och blåsor försvunnit.
 
Sitter ngn bukefalist på huskur mot munsår? Har aldrig haft problem tidigare men har nu problem med sår/blåsor i munnen. Blir mått galen pga det svider ju satan 24/7 och inte minst när man äter/dricker. Några tips för att lindra detta?
Min man får alltid blåsor vid förkylning och det enda som hjälper är oralmedic.
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20220708-065314_Chrome.webp
    Screenshot_20220708-065314_Chrome.webp
    75,4 KB · Visningar: 22
Svamp är det inte för det har jag haft förr 😅 Tror inte heller det är medicinen för jag fick problem med detta innan den sattes in (även om den säkert kan påverka).
Tack för tips! Ska ta en tur till apoteket
 
det botar inte såret men om det är sånna vanliga småblåsor inne i munnen så kan du ta alkohol på en tops eller bit bomull och hålla den mot blåsan, gör svinont i början men sen bildas det som en liten barriär som gör att det inte gör ont att äta eller dricka på en stund. Bör användas nåt med ordentlig % alkohol i.
 
Sitter ngn bukefalist på huskur mot munsår? Har aldrig haft problem tidigare men har nu problem med sår/blåsor i munnen. Blir mått galen pga det svider ju satan 24/7 och inte minst när man äter/dricker. Några tips för att lindra detta?
Man går till apoteket och får en tub som löser problemet.
Är det sent på kvällen och den sitter på tungan så KAN man ta en liten nagelsax och klippa bort blåsan. Jag ska kanske inte rekommendera det, men det har hänt att jag tagit till den metoden innan jag upptäckte att det fanns bot på apoteket.
Min farmor fick som liten mig att skölja munnen med jodopax när jag fick ett hemskt anfall av blåsor så jag knappt kunde äta. Rekommenderas INTE.
 
Sitter ngn bukefalist på huskur mot munsår? Har aldrig haft problem tidigare men har nu problem med sår/blåsor i munnen. Blir mått galen pga det svider ju satan 24/7 och inte minst när man äter/dricker. Några tips för att lindra detta?
Det kallas, precis som nämnts innan i tråden, för afte. Och det finns receptfri gel eller munskölj på apoteket, t.ex Aftex, Oralmedic eller Aftaclear. Vill du leta själv så hittar du dem på hyllan för mun-/tandprodukter.
 
Man går till apoteket och får en tub som löser problemet.
Är det sent på kvällen och den sitter på tungan så KAN man ta en liten nagelsax och klippa bort blåsan. Jag ska kanske inte rekommendera det, men det har hänt att jag tagit till den metoden innan jag upptäckte att det fanns bot på apoteket.
Min farmor fick som liten mig att skölja munnen med jodopax när jag fick ett hemskt anfall av blåsor så jag knappt kunde äta. Rekommenderas INTE.

Det är inga blåsor utan ganska djupa sår. Är så pass mkt svullnad nu att det även är svullet på utsidan av ansiktet, runt munnen. Men jag har köpt produkter på apoteket idag.
 
Senast ändrad av en moderator:
Man går till apoteket och får en tub som löser problemet.
Är det sent på kvällen och den sitter på tungan så KAN man ta en liten nagelsax och klippa bort blåsan. Jag ska kanske inte rekommendera det, men det har hänt att jag tagit till den metoden innan jag upptäckte att det fanns bot på apoteket.
Min farmor fick som liten mig att skölja munnen med jodopax när jag fick ett hemskt anfall av blåsor så jag knappt kunde äta. Rekommenderas INTE.
Fy vad hemskt. AJJ! :heart
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Gäller inte mig, men min son. Han har ofta blåsor i munnen, vanliga förkylningsblåsor typ, ibland på läppen, men oftast på tungan. Han...
2
Svar
22
· Visningar
1 572
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 262
Senast: Lillefrun
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 421
Hästvård Jag har ett dilemma och känner att jag behöver fler perspektiv. Jag har en häst som ser väldigt irriterad ut när jag ber om trav eller...
Svar
4
· Visningar
2 105

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #9
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp