Hushållsassistent, är det värt det och vad använder ni den till?

tigerflicka

Trådstartare
Som rubriken lyder. Ni som har en hushållsassistent, vilken har ni, vad använder ni den till och är ni nöjda? Vad är bra resp dåligt med den maskin ni har?

Jag är insnöad på en KitchenAid men funderar på hur mycket den faktiskt kommer användas och vad jag kommer använda den till, mer än att baka ibland. Den är ju lite för svindyr för att användas ett par gånger om året.
Det slutar säkert med att jag köper en men vill gärna ha all input jag kan få om användningsområden!
 
Jag använder min ankarsrum till allt möjligt så jag skulle säga ja, det är värt det. Brukar bli minst två gånger i veckan och då lagar jag mat kanske fyra dagar/vecka. Sen är de lite farliga för man kommer förstås på att man bara måste ha tillbehör x för att göra y också så det blir lätt ännu dyrare 😅
 
Jag har en URÅLDRIG matberedare jag inte använder superofta men skulle aldrig vilja vara utan den! För de sakerna den gör är något jag bara inte gör för hand utan då låter jag bli den maträtten/bakningen. River ost, morötter och andra rotfrukter och hackar nötter är väl typ det jag gör.

Den är gammal som gatan (fått den av mormor) och jag har försökt köpa ny men ogillat de jag tittade på (pga svåra att diska ofta). Men när denna gått helt sönder (plasten börjar gå sönder :() kommer jag villa titta efter en som kan göra liknande saker lika enkelt och även kunna göra bulldeg. För det är en sak jag inte gör nu pga så krångligt för hand tycker jag. Filmjölksbröd rör jag lätt ihop för hand men sådana som ska jäsa hade jag velat ha hjälp med för att göra. Typ saffransbullar 😍
 
Som rubriken lyder. Ni som har en hushållsassistent, vilken har ni, vad använder ni den till och är ni nöjda? Vad är bra resp dåligt med den maskin ni har?

Jag är insnöad på en KitchenAid men funderar på hur mycket den faktiskt kommer användas och vad jag kommer använda den till, mer än att baka ibland. Den är ju lite för svindyr för att användas ett par gånger om året.
Det slutar säkert med att jag köper en men vill gärna ha all input jag kan få om användningsområden!
Jag blir alltid lite osäker på vad som heter vad, men jag antar att det är en hushållsassistent som jag har.... :) Jag använder min enbart till bröd- och bullbak. Om jag ska vispa något så blir det elvispen. Men mamma och pappa brukade använda sin när de gjorde korv också, för att mala kött och stoppa korven. Jag skulle INTE klara mig utan min, för då hade det inte blivit något hembakat bröd här.... :D
 
Jag har farmors assistent från 70 talet. Använder den hela tiden. Har kvar rivjärn mm. Bakar bröd gör äpplemos gör färs och mycket annat. När denna dör blir det en ankarsrum för alla tillbehör passar till den.
 
Inte hushållsassistent men matberedare. Min är trasig och jag tänkte klara mig utan men jag inser att jag saknar den. Jag bakar inte jäsdegar, vilket ju är kanon med assistent, men jag använder matberedaren när större satser ska rivas, hackas, mixas. Smoothie, snabbglass, cole slaw, riven ost, Janssons osv. Har visserligen moulinex också, som ju funkar till att riva med.

Jag ska nog kosta på mig en ny. Hittade en testvinnande som kostade en dryg tusenlapp.
 
Matberedare har jag, det jag nu funderar på är en assistent för bakning mm. 😊
Men vill inte att det bara ska bli ett bak nån gång ibland, det blir dyra kakor/bröd då… :p
 
Jag har en kitchen aid, det bästa med den är att den är snygg 😁
Använder den när jag gör degar och det händer inte jätteofta.
 
När det lackar mot jul funderar jag alltid på att köpa en assistent för att baka lussekatter. Sedan inser jag att eftersom jag inte äter bröd så skulle den användas max 2-3 ggr per år och att det förmodligen är billigare att köpa lussekatter och kanske en semla vid behov och rätt tidpunkt.
 
När det lackar mot jul funderar jag alltid på att köpa en assistent för att baka lussekatter. Sedan inser jag att eftersom jag inte äter bröd så skulle den användas max 2-3 ggr per år och att det förmodligen är billigare att köpa lussekatter och kanske en semla vid behov och rätt tidpunkt.
Jag inser nånstans att det riskerar att bli samma sak för mig…
 
Har en kitchen Aid. Den används 5-6 gånger per år och då mest av sambon när han bakar bröd eller pizzadeg. Jag tycker inte att det är värt jobbet med ta fram, montera, diska. Använder heller bunke, slev och händer till det jag gör i köket tex pajdeg, småkakor och bullar.
 
Jag har en hushållsassistent med 7-liters bunke. Kan inte leva utan den. Används ett par gånger i månaden. Mest till bröddegarna men även till att vispa större mängder etc.

1667136908512.webp
 
Jag har en gammal Electrolux assistent. Den är orange och brun, så gammal är den.

Använder till bak, men också korv å lite annat. Den har ALLA tillbehör, är lättarbetad och relativt lättdiskad.
 
Jag har någon form av matberedare som hackar, river och blandar. Jag använder den några gånger i månaden men skulle absolut inte vilja vara utan den och kommer att ersätta den när den lägger av.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Min PC har betett sig lite lustigt den senaste tiden och jag funderar på om den ämnar gå i förtidspension. Sanningen att säga har jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 617
Senast: hastflicka
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 311
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 096
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 929
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp