saint__anger
Trådstartare
Men vad f*n... Hur mycket otur ska ni ha? Hade jag varit vidskeplig hade jag trott på hemsökelse nästan... Det borde väl ändå gå på hemförsäkringen? Vi hade ett getingbo precis vid källaringången som vi upptäckte typ en dag efter inflytt. Vips så kom de och sprayade bort två bon t.o.m, tog inte ens en dag knappt. Gratis var det också vill jag minnas.
Huset har ju historia om man säger så...forskade lite i detta och fick tag på en släkting till E.L Utterström (vars namn vi hittat på fler ställen i huset). Han måste ha vart den som byggde huset också.
Erik Ludvig Utterström bodde i fastigheten Hvilan åtminstone mellan åren 1897-1920.
Erik Ludvig gifte sig 30 april 1882 med Anna Sofia Strömvall och fick sju barn:
Anna Eugenia, född 10 juni 1877 (född utom äktenskapet)
Enok Ludvig född 30 oktober 1883 och sedermera medicine licentiat
Elis Alfred född 6 september 1886, död 19 december 1899
Erik Olof född 19 juni 1889 och sedermera löjtnant
Fanny Sofia född 11 maj 1891
Gustaf Ludvig född 6 oktober 1893, död 24 december 1899
Nils Ludvig född 10 september 1897 och sedermera banktjänsteman.
Julen 1899 var ju inte så munter om man säger så. Och stämmer årtalen personerna bodde där så dog båda i huset.
Sen har jag försökt ta reda på tidigare ägare också, personen innan säljaren har jag kontakt med och han har fått en hel del bilder. Han kommer även komma förbi och hälsa på sen
Det här huset var hans drömprojekt och han hade många planer på hur han skulle renovera upp det (huset var i bra mycket bättre skick då än nu! Snacka om att säljarna har låtit det förfalla).
Olyckligt nog skiljde han sig och han flyttade ut innan planerna hann förverkligas, ex frun stannade i huset något år efter det.
Av honom har jag fått veta att det förr i tiden bott två äldre damer där på varsin våning. Hela tomten var full med äppelträd och det fanns 12-15 olika sorter. De hade någon typ av äppelodling. Den historian fick han berättad för sig av en äldre man som tidigare bott i huset och som kom förbi på oanmält besök. Den herren lever inte idag.
Han berättade även att på 90-talet bodde en ensam man där (blev runt 65 år). Han tog livet av sig på Ålandsbåten. Har försökt söka om den händelsen men inte hittat något :/