Husdammskvalsterallergi!?

mian

Trådstartare
Har fått svar på allergitestet på min hund nu och det visade sig att det var husdammskvalster som han är allergisk mot. Min älskade lille plutt! :(
Nu väntar vi på att få ett vaccin och se om detta kan hjälpa honom, under tiden får han äta sitt kortison som hjälper honom bra.
Vad kan man mer göra för att hjälpa en kvalster allergiker??:confused:
Har läst att man ska försöka undvika tjocka tyger i hemmet vilket är lättare sagt än gjort.:(
Hur gör ni för att underlätta för era husdammskvalsterallergiska hundar?

Sv: Husdammskvalsterallergi!?

Har en dam här hemma som också är allergisk mot husdammskvalster bland annat. Städa städa städa ;) Tvätta allt av tyg ofta, och vädra. Det är väl det jag spontant kommer att tänka på. Kvalsterna lever gärna i mattor, sängkläder, stoppade möbler. Lägre inomhustemperatur är bra!

Även jag säger städa och vädra. Dessutom är hundsängar i typ biabädds-modell bra eftersom dom går att torka av och inte samlar damm och kvalster på samma sätt som ex ulligull-filtar.

Det är inte heller helt lyckat att ha hunden i sängen eftersom det är en kvalsterhärd

Mer saker man kan göra är att låta hunden vara ute mycket samt tvätta hunden med ett milt och bra schampo, vilket brukar göra att klådan går ner.

Min hund är kvalster och dammallergiker och han mår bättre när han får vars ute mycket, framförallt på vintern. Dessutom äter han antihistaminer vilket underlättar hans liv och gör att vi inte behöver behandla med kortison mer än i nödfall. Det är jätte skönt eftersom han blir svullen samt tappar muskler när han står på kortison för länge, så det kan ju vara ett tips även för er.

Låta hunden sova endast på fällar som går att tvätta i minst 60 grader och tvätta dom varje vecka. Alternativt endast typ BIA-bädd utan fll (beroende på vad hunden är bekväm med). Aldrig sängen då våra sängar innehåller mer kvalster än resten av huset...

Bada hunden ofta för att få bort kvalster från pälsen/huden.

Dammsuga ofta.

Svar till alla;

Tack för era svar och bra tips.
Det här kommer bli en pärs för oss det hör jag redan nu!;)

Allt som ni räknar upp är ju det som han bara avgudar. Sins mjuka gosiga fleecefiltar, mysa i soffan och sova i mattes säng.

Städa och vädra ofta, inga problem...det är bara för matte och lägga undan latmasken och öka frekvensen på detta.:D

Men att få honom att inte sova i sängen, det kommer inte att gå. Han bara ÄLSKAR att sova i mattes säng. Finns det något sätt att minska kvalstermängden här? Byta sängkläder ofta....väldigt ofta, damsuga sängen?

Bia-bäddar gillar han inte, så det får bli något annat som är tvättbart i min 60 grader.:)

Bada ofta - oxå en av hans favoriter, men det får han tåla.
Kanske måste tvätta vår andra lortgris oftare oxå, för även den andra hunden måste väl få kvalster på sig?:confused:

På våra hemgångsråd som vi fick stod det att om hunden ska sova i sängen, helst bör man undvika att ha hunden där, bör man vädra sängkläderna dagligen. Sedan ska de såklart tvättas i minst 60 grader varje vecka.

Vi tvättar vår hund med klådstillande schampo (Allermyl) var sjätte dag och har en klådstillande gel (Viatop) som vi använder varje dag. För tillfället är klådan värre än tidigare p.g.a. vaccinet så nu använder vi även ett kortisonspray som jag inte minns namnet på. Får vi inte bukt med klådan måste vi tyvärr börja ge kortisontabletter igen, vilket vi har strävat efter att undvika då hunden har en leverskada. Förhoppningsvis ska allergivaccinet hjälpa, det var tydligen inte helt ovanligt att allergin blev värre av vaccinet i början av behandlingen. Vi har behandlat med vaccinet i en månads tid nu. Ska även försöka städa ännu bättre, det har varit en period med sämre städning nu, vilket såklart inte underlättar.

Min hund gillar, såklart, inte heller sin biabädd. Den använder hon bara om vi lägger i en handduk i den och handdukar är som tur är inte särskilt besvärliga att byta ofta.

Hunden i fråga har, vad vi vet om, allergi mot husdammskvalster, förrådskvalster och ambrosiapollen.

Allmänt om kvalsterallergi.
Det är kvalstrens bajs man blir allergisk emot.
Daglig vädring med skak så kvalstren inte trivs funkar - häng ut filtar i omgångar - natt o dag tex.

Har du tur hjälper vaccinet så pass bra att ni kan ha ett vanligt hundliv sen, dvs inte behöva tvätta och vädra allt extra ofta och noga.
Min hund har fått vaccinet i nästan hela sitt liv, han är idag 6 år och vi behöver inte anpassa någonting efter hans allergi utan har ett normalt liv med hund!

Håller tummarna för att ni får samma resultat :)

Städa, men inte för ofta. Hellre en gång storstädning i veckan än att dammsuga flera gånger så att dammet konstant yr omkring. Torka golven med fuktig duk kan man dock gärna göra varje dag om man orkar.

Jag använder madrasser med överdrag av konstläder, som är lätta att torka av varje dag.

Försök vänja hunden av med att sova i sängen, eller snarare, du får vänja dig av med att ha hunden i sängen;) Jag märkte inte skillnad riktigt förrän min hund inte fick vara i sängen längre.

Släng ut mattor, var noga med att kunna dammsuga även under soffan, säng osv. Ha dammsugare med HEPA-filter. Undvik allt som samlar damm.

Själv städar jag inte hysteriskt, men jag har det lättstädat och städar ordentligt en dag i veckan, dvs ordentlig dammsugning och våttorkning av alla ytor och golv.

Kl

Allmän fråga: har funderat på detta med kvalsterallergiker, det finns ju täcken till människor som ska vara extra allergivänliga, inte "samla kvalster". Borde inte hundar kunna använda dem också? Förutsatt att man tvättar dem en gång i veckan?
Har funderat på detta till min vovve då jag såg att det fanns på Jysk, han är en sån som inte kan sova om det inte är "ulligulligt" :p

Tips om hundarna gillar att gräva ner sig är en Bean-bag för hund, funkar väldigt bra ut kvalstersynpunkt.

Gällande kvalstertäcke vet jag inte.

Han har haft en Fatboy en gång som han ratade, möttes hemma en dag av ett vitt vardagsrum... Kanske är Beanbagen mjukare i sitt överdrag? Annars går nog det fetbort också tyvärr :(

Men tack för tipset! :)

Min var också sådan förr, men hon har vant sig. Hon har ett kramdjur som hon använder som dyna. Det tvättar jag i maskin en gång i veckan.

Har en gråhund på sex år, som fick diagnosen foderallergier och allergi mot förrådskvalster när hon var två år. Det var riktigt jobbigt med väldigt mycket klåda. Hon fick en sträng diet med enbart allergifoder, och vaccination mot kvalsterallergin. Efter att ha fått täta sprutor i början fick hon ca 1/månad lite mer än två år. Därefter kunde vi trappa ner, hon har nu inte fått spruta på
1,5 år, och har även kunnat äta vanligt foder, hundgodis osv. senaste året.
Hon kliar sig nu inte alls, verkar som att allergin har vuxit bort och att vaccinet hjälpte. Skönt är det, men jag vill bara säga att det finns hopp för att hunden ska få ett normalt liv igen. Visst är det kämpigt att alltid ha koll på vad de stoppar i sig, aldrig kunna ge något gott eller tuggben osv. men det är absolut värt det.

Tack alla, många bra tips...:)

om hunden ska sova i sängen, helst bör man undvika att ha hunden där, bör man vädra sängkläderna dagligen. Sedan ska de såklart tvättas i minst 60 grader varje vecka.
Detta skulle man kunna fixa, få höra vad min vet. säger. Har bara pratat över telefon än så länge.

Har du tur hjälper vaccinet så pass bra att ni kan ha ett vanligt hundliv sen, dvs inte behöva tvätta och vädra allt extra ofta och noga.
Detta hoppas jag oxå! Han har svarat bra på kortisonet som han äter just nu i väntan på vaccinet. Så jag hoppas verkligen att vaccinet hjälper och han kan få leva sitt liv utan klåda och bädda ned sig i vad han vill och gosa.;)

Hellre en gång storstädning i veckan än att dammsuga flera gånger så att dammet konstant yr omkring. Torka golven med fuktig duk kan man dock gärna göra varje dag om man orkar.
Ja, städa varje dag varken orkar jag eller hinner. Så få bli storstäd en gång i veckan.

Daglig vädring med skak så kvalstren inte trivs funkar - häng ut filtar i omgångar - natt o dag tex.
Men att vädra filtar m.m varje dag gå ju utmärkt.

han är en sån som inte kan sova om det inte är "ulligulligt"
Min är precis likadan, måste vara mjukt och gosigt annars kan man inte sova!;)

verkar som att allergin har vuxit bort och att vaccinet hjälpte
Detta vore ett helt underbart senario, att till och med slippa vaccinet.

Tack alla, skönt att få lite tips och råd. Kändes lite jobbigt igår när man fick beskedet. Men det är skönt på samma gång och veta vad det är som plågar min lille goding. Blir mycket jobb för mig oxå men dt är han värd, min lille ögonsten.:love:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 748
Övr. Hund Jag har en 8-årig hanhund av liten sällskapsras som levt med mig sen han var valp. Jag vill inte gå in på detaljer, men kort sagt så har...
2 3
Svar
57
· Visningar
8 842
Senast: Fetaost
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 649
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 803
Senast: Fraegd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar