Husägare se hit

Ajda

Trådstartare
Jag har alltid fått höra att om man äger hus får man tillbaka mycket på skatten. Varför minns jag inte. Men det kanske ni bukefalister vet?

Hur som, jag och sambon har varit husägare i 4 år och får tillbaka max 3000kr var på skatten varje år.
Min mamma är ensam husägare och får tillbaka ca 10.000kr varje år.

Sv: Husägare se hit

Det beror på att bolåneräntan man har på huset är avdragsgill med 30%.
Betalar jag 19000 om året i låneräntor är 30% av det avdragsgill= 5700 kr.

Vi betalar ca 3200kr i månaden i ränta. Varför 17 får vi aldrig utdelning på skatteåterbäringen?
Spelar något annat in?
Har frågat min chef flera år om jag verkligen betalar in rätt skatt efter min lönetabell och hon påstår det. Betalar dessutom 200kr extra i skatt varje månad som jobbet drar.

Dum fråga kanske men ni har inte anmält tillbanken eller var man gör det om räntejämkning varje månad?

Tänk på att lägga ränteavdraget på den av er som det gynnar mest skattemässigt, om någon ligger nära en gräns.

Nej vi skattejämkar inte.

Var/när/ hur lägger man ränteavdraget på någon av oss när det känns som vi inte ens har något? Vem kontaktar man? Sköts inte sånt automatiskt och borde det inte blir 50/50 eftersom sambon och jag delar huslånet.

Fat skatteåterbäring får man ju om man har betalat för mycket skatt. Varför vill du att ni ska ha betalat för mycket skatt? Att ni inte får massa skatteåterbäring betyder ju inte att ni har gått miste om några pengar, ni har bara inte betalat för mycket. Vad är problemet?

Ja, ränteavdraget sker automatiskt då banken rapporterar till skatteverket hur mycket ränta ni har betalat. Och hur menar du att det "känns som ni inte har något ränteavdrag", det står ju i deklarationen hur mycket som dragits av?

Senast ändrad:

Sant. Men det känns ändå konstigt att alla andra med hus får tillbaka så väldigt mycket mer än oss varje år.

50/50 blir det automatiskt, fördelning kan ni ändra genom att ex. ta minus halva räntekostnaden på en av er och plussa samma belopp på den andre, "ruta" 8.1 om jag minns rätt. 45min sedan vi ändrade själva men kan med mitt kassa minne komma ihåg fel.

Sant. Men det känns ändå konstigt att alla andra med hus får tillbaka så väldigt mycket mer än oss varje år.

När slutlig skatt fastställs så räknas allt ihop. Alla beskattningsbara inkomster från arbete, kapital, näringsverksamhet, jordbruksfastighet.. All preliminärskatt som du har betalat genom automatiska avdrag på lön eller genom egna inbetalningar. Alla avdrag som du har rätt att göra utifrån den skattelagstiftning som finns t ex ROT- eller RUT-tjänster, "underskott av kapital" (räntekostnader), resor till och från arbetet etc.

Din arbetsgivare drar av skatt beräknat på att din inkomst därifrån är din enda inkomst. Så ser det kanske inte ut. Du kanske har sjukpenning, kapitalinkomster, flera jobb eller någon bisyssla där det dras för lite skatt (det dras ofta för lite skatt från försäkringskassan). Om du inte har skattejämkning tar inte heller arbetsgivaren hänsyn till att du kan ha stora avdrag som minskar din skatt. Eller avdragsgilla resor till och från arbetet eller liknande. Eller förmåner som ökar din skatt, t ex tjänstebil.

Om du vill få tillbaka mer på skatten behöver du alltså fundera över var i ditt liv du betalar för lite preliminärskatt och höja det avdraget. Men i de flesta fall är det bra att man betalar ungefär rätt preliminärskatt. Om du betalar för lite dvs lånar pengar av staten, tar staten betalt av dig genom ränta. Betalar du för mycket lånar staten pengar billigt av dig, och då är det en bättre affär för dig att sätta de pengarna i någon annan investering som ger bättre avkastning.

Bättre är egentligen att vara skyldig då räntan inte börjar räknas förrän 6:e maj "efterföljande år". Ska själv betala över 18000:- i restskatt p.g.a. att jag varit delvis föräldraledig och fått pengar även därifrån utöver min arbetsgivare.

Skatteåterbäringen är inget man "får". Så de med samma inkomst som er, lika mycket lån och i en kommun med samma skattesats betalar lika mycket i skatt (plus/minus andra avdrag förstås)

Det är bra att du reagerar. Det kan bli fel ibland. Jag har själv varit med om det två år i rad. Det var min pappas uppgifter som blev fel. Där rapporterade företaget av misstag att dom drog lägre skatt än vad som egentligen gjordes.

Det vet jag mycket väl! Men jag vill få tillbaka och inte gå plus minus noll (för då kan det helt plötsligt bli restskatt).
Jag jobbar bara på ett jobb. Heltid, tjänar ungefär samma varje år.
Betalar 200kr extra i skatt varje månad. Det blir 2400kr per år extra. I år får jag tillbaka 2900kr. Så där är det på gränsen.
Vi skattejämkar inte! Och äger ett hus med ca 1 miljon i lån.

Vad står det i din deklaration? Står lånet skriven på någon annan? Har du några andra skattetillägg?
Jag brukar få betala tillbaka trots att jag har hus men det beror på vinstskatt och annat..

Fastighetsskatt?
Hos mig jämnar räntan ut sig med fastighetsskatten. Det blir inte mycket "över".

Tvärtom blir det större utgifter om man äger hus, det blir ju fastighetsavgiften också som ska betalas. Den kommer ju som en ovälkommen kostnad varje år på deklarationen.

Vill du att arbetsgivaren drar mer skatt på dig (för mig obegripligt, jag vägrar att vara bank åt SKV) är det bara att säga till. Ska de dra mer är det inga problem. Vill du att de drar mindre måste du ansöka om jämkning hos SKV och få denna godkänd innan arbetsgivaren får ändra.

Det är nog så det är.

Ska se över deklarationen och räkna ihop min årsinkomst mm för att se hur det ligger till.

Om jag räknat rätt så borde jag ha ungefär 3500kr tillbaka på skatten (från huslånet) efter att fastighetsavgiften är dragen. Så ska kolla upp jobbet nu så det dras rätt där. Chefen sa att allt sköttes automatiskt och att det var rätt.

Därför att du bara får dra av 30 % av de räntor som du betalar för, sedan hänger det på hur stor inkomst du har eller bägge för den delen och hur mycket skatt du betalar fö. Jag använder inte skattejämkning, står för alla räntor och får restskatt. ;)

Jag tycker fö att en liten restskatt är ok, har ju ingen lust att låna pengar till staten för obefintlig ränta.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 078
Senast: Thaliaste
·
Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 753
Senast: sjoberga
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 127
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 072
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar