MissFideli
Trådstartare
Jag är så himla sugen på att skaffa egen liten stuga, men det är lättare sagt än gjort. Så små hus som jag är ute efter går oftast som fritidshus och har alltså inte året-runt-standard.
Så ni som har rustat, byggt till osv måste hjälpa mig lite så jag vet vad jag ska titta efter, eller om det ens är nån idé.
Räknar inte med arbetskostnader just nu, kan tänka mig att de skiljer för mycket för att jämföra.
Takläggning: Kan man säga ett ca-pris per kvm eftersom hus är så olika stora?
Isolering: De flesta som säljs billigt är ju hus från mitten/slutet av 1800-talet och framåt av timmer. Isolerar man bäst på utsidan eller insidan? Grunden och golvet, hur? Korta beskrivningar bara så jag fattar
. Kostnad per kvm? Vad kostar ett bra isolerat fönster? Ska det vara 2- eller 3-glas?
Dra in vatten, el och telefon: Meterkostnad. Sen eli huset såklart.
Badrum: Fick prisuppgift på ca 225.000:- här om man byggde till. Blir det samma om man installerar allt i befintligt rum, eller blir det dyrare då?
Dra rör till köket bl.a, kan nån en m-kostnad på det?
Ska man anlägga en egen brunn att ta vatten ur, eller får man inte göra det? Ansluta sig till kommunalt? Samma gäller avlopp, 3-kammarbrunn eller stenkista? Kostnad för grävning, nerstopp och tömning (hur ofta t.ex)?
Fler frågor kommer att dyka upp, så jag fyller på eftersom.
Tacksam för alla svar !!
Så ni som har rustat, byggt till osv måste hjälpa mig lite så jag vet vad jag ska titta efter, eller om det ens är nån idé.
Räknar inte med arbetskostnader just nu, kan tänka mig att de skiljer för mycket för att jämföra.
Takläggning: Kan man säga ett ca-pris per kvm eftersom hus är så olika stora?
Isolering: De flesta som säljs billigt är ju hus från mitten/slutet av 1800-talet och framåt av timmer. Isolerar man bäst på utsidan eller insidan? Grunden och golvet, hur? Korta beskrivningar bara så jag fattar
Dra in vatten, el och telefon: Meterkostnad. Sen eli huset såklart.
Badrum: Fick prisuppgift på ca 225.000:- här om man byggde till. Blir det samma om man installerar allt i befintligt rum, eller blir det dyrare då?
Dra rör till köket bl.a, kan nån en m-kostnad på det?
Ska man anlägga en egen brunn att ta vatten ur, eller får man inte göra det? Ansluta sig till kommunalt? Samma gäller avlopp, 3-kammarbrunn eller stenkista? Kostnad för grävning, nerstopp och tömning (hur ofta t.ex)?
Fler frågor kommer att dyka upp, så jag fyller på eftersom.
Tacksam för alla svar !!