Hus jättenära stall- lukt? flugor?

E

EricaB

Jag och min sambo planerar att bygga hus. Och så har jag fått en idé :idea:

Tänkte bygga som en skånegård, ni vet hus med stall på ena sidan och så ev garage på andra sidan, kringbyggt så där fint.

Hur mycket luktar det då vid huset? Kommer vi få massa flugor? är det något särskilt vi bör tänka på?

Vi behöver inte ha gödselstan nära, för tomten vi ska bygga på ligger på farmors gård som är stor så vi kan välja själva hur vi vill göra.
Tacksam för svar

Sv: Hus jättenära stall- lukt? flugor?

vi bygger stall ca 50 m från huset, det kommer säkerligen lukta häst för dem som inte är vana och flugornas antal ökar garanterat, men jag tycker detta övervägs av närheten då man ska fodra, in o utsläpp osv... särskilt då man har småbarn

Min gård är byggd i vinkel, med bostad i ena delen och stall i den andra.

Lukt! Det känner vi inte av på gårdsplan eller i bostaden. Men det hör lite ihop med hur man sköter stallet om man har bädd eller inte. Om det luktar inne hos oss så är det stallkläderna. Det var mycket värre när vi hade kor på stall. Då luktade allt ko både ute och inne.

Flugor! Ja men inte heller det mer än om vi inte haft stallet. Samma här det beror på gödselhanteringen. Vad gödselstacken finns och hur man sköter boxarna.

En fördel är att vi kan höra in i bostaden om det händer något i stallet. T ex om en häst rullar runt och fastnar mot boxväggen så hörs det in.

Så här nära har jag mellan bostadshus (till vänster) och stall (till höger).

Hemma.jpg

Några bekymmer med lukt har jag aldrig märkt. Flugor -ja, men inte värre än på andra hästställen med stall som ligger betydligt längre ifrån huset. Och - som någon skrev - det är väldigt bra att man kan höra in i bostaden om något händer i stallet! Och himla skönt att man lätt kan springa ut i bara morgonrock och -tofflor för att kolla!

Lukt nej - flugor? JA Räkna med att både behandla gödselstack, i stallet samt hänga upp såna där äckliga, klibbiga flugspiraler som gärna fastnar i håret när man reser sig från bordet:eek:

Fast fördelarna med att ha stallet nära är ju ändå övervägande, som någon sa, man kan hasa ut i morgonrock o tofflor o fodra eller titta till hästarna:)

Bor på kringbyggd skånegård, och säger samma som sagts tidigare: lukt har vi inge problem med, men vi har massa flugor.. Men hellre både flugor o hästar på nära håll än flugfritt o lång resväg till stallet!

Flugorna förebygger du med Dimilin i bädd och gödselstack och sen en "flykiller" från ex Anticimex.

Med god ventilation och bra gödselhantering i stallet så behöver det inte lukta ens i stallet :)

Jag bodde ovanpå stallet förut, inga problem.

Sen att alla mina kläder luktade häst hade mer med blandningen av stallkläder/icke stallkläder att göra.

Liknande trådar

Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 595
Senast: skogaliten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 529
Senast: Calmiche
·
Fritid Jag går i tankar om att separera från sambon. Vi har två barn ihop och lever på en hästgård. Han har i flera år sagt att han inte vill...
2
Svar
22
· Visningar
4 374
Senast: Magnum
·
Fritid Om ett syskonpar äger en gård och det ena syskonet med sambo (som inte äger någonting av gården) vill bygga nytt hus, hur bör man tänka...
2
Svar
28
· Visningar
2 814
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar