hurpass mycket ström drar torkskåpet?

P

pialotta

Jag har köpt ett torkskåp till att torka blöta täcken (funkar jättebra) men nu är jag lite halvirriterad :o på dem som använder det för att torka ett par boots. Det är ekande tomt i torkskåpet som går för fulla muggar och därinne ligger ett par boots eller fyra benskydd - som skall användas i morgon kväll...
Jag tycker det är alltför lyxigt, min ekonomi är i botten, kanske irriterar jag mig i onödan ändå,

Någon som vet ungefär hur mycket ström ett torkskåp drar och vad det kan kosta?

Sv: hurpass mycket ström drar torkskåpet?

Beror ju på...hur stort skåp är det ? Kapaciteten...finns det ingen lapp eller dyl någonstans där det står ?

det är ett helt vanligt gammalt torkskåp.
Nånstans kanske det står om kapaciteten, det har du rätt i , jag får gå ut och titta efter...

Jag räknar lite grovt med 1kr/kWh.

Alltså OM skåpet är på 1000 watt så kostar det 1 kr /timma att ha det på.

jag har tittat på fakturan men fattar inte vad priset är så om jag räknar 1 kr som du sa, anna, och skåpet är på 2000 watt,
då kostar det 2 kr/tim.
Det blir 60 kr/mån om hon kör en timme varje dag. Och 720 på ett år
mja, det känns ju småaktigt att tjata om det, faktiskt... Får väl upplysa henne om det vid ett bra tillfälle.
Tack för hjälpen

720 kr är väl inte så mkt ? Använder inte du skåpet något `?

Tror hon menar att folk får använda skåpet vid behov till täcken o dyl. och att man då kan köra skydd, boots etc. då samtidigt. Och att hon tycker att det är onödigt att det står och går för Enbart skydd, boots m.m. och att det då kan vara bättre att t.ex.
hängtorka de i stället.

Detta är väl inte svar på din fråga men ändå...
Jag skaffade oxå ett torkskåp för att torka vintertäcken i för några år sedan. Dock ett misslyckande då jag inte lyckas få in täckena i skåpet. Det är ett vanligt torkskåp i storlek som en garderob ungefär. Hur lyckas du få in täckena???

Jag har alltid hört att torkskåpet är den största energislukaren i ett hushåll och att det är dyrt att ha det på, men :idea: det här var ju bra info att det faktiskt inte är så!

Berge, det är jättesvårt att få in täckena, men när man väl har baxat så är de i alla fall ur vägen! Och torra till nästa morgon

Catuspower fattade hur jag tänker.
Självklart att vi alla skall använda skåpet, men jag hade oxå hört att det skulle vara en stor energibov och då kändes det lite väl lyxigt att stoppa in ett par boots i ett annars ekande tomt torkskåp och slå på värsta krämen.

Men jag har lugnat mej, Notorius!

På Claes Olsson kan man köpa en el-mätare så du kan se hur mycket något drar i verkligheten. Då får man säkert svar på hur mycket det kostar. Om det är ett gammalt skåp kanske det drar mer än det står på etiketten tex?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka