Kivina

Trådstartare
Rengör man ett tangentbord? :confused:

Jag har den fula ovanan att äta vid datorn :angel: och givetvis faller det allt som oftast ner lite mat på det..

Kan man pilla bort knapparna? Eller kan man spraya i lite såpvatten och torka ur det värsta och låta det torka över natten?

Eller är det helt kört och lika bra att köpa ett nytt?
 
Sv: Hur?

Jag brukar ta bort knapparna och torka rent med en fuktig trasa för att sen låta det torka ett par timmar:laugh:

Ta ett kort på tangentbordet innan bara är ett helsike annars:angel:
 
Sv: Hur?

Det låter som ett vettigt sätt..

Innan jag fattade vad du menade med att ta ett kort på tangentbordet innan.. "Vaddå? Vill man verkligen ha ett kort på sitt skitiga tangentbord??!?"

Sen trillade poletten ner..
 
Sv: Hur?

Det finns sprayflaskor med en liten "pip" som man bara sprayar så blir det rengöring+damm blåser bort. Blir super rent och snyggt!
Vet dock ej vart man köper dessa, gissningsvis i någon större papperskedja
 
Sv: Hur?

Hmm.. det lät som ett mer praktiskt sätt att rengöra :D

Jag ska får nog ta mig en tripp nån dag och leta rätt på sånt..
 
Sv: Hur?

När de gjorde rent ett tangentbord i Rent hus så tog de först en torr tandborste och petade bort den grövsta smutsen med (d.v.s. de löste upp smutsen och vände sedan uppochner på tangentbordet så att allt trillade ut). Efter det så tog de desinfektiosnmedel/-sprit på en trasa och några tops och torkade av tangenterna med. Det såg ut att bli ganska rent i alla fall. ;)

Själv brukar jag dock alltid ta bort några tangenter "i varje ände" och knacka ner allt skräp där innan jag stoppar dit dammsugarslangen och dammsuger, också. Jag undviker dock att ta bort de avlånga tangenterna (nollan och mellanslagstangenten) för det kan vara lite pilligt att få fast dem igen sedan, tycker jag.
 
Sv: Hur?

Jag agreear med mellanslagstangenten men inte med nollan dock är det ofta de till ytan största tangenterna som man inte bör avlägsna (sitter fjädrar och något ståltrådsliknande undertill som är svårt att få fast igen)
 
Sv: Hur?

Precis så. Och det verkar gälla alla avlånga tangenter (mellanslag, nolla, shift, o.s.v. Enter har jag inte kollat). I alla fall på mitt tangentbord. :p
 
Sv: Hur?

Jag brukar ta lös tangenterna för att rengöra dom riktigt!

Bara några åt gången då, så man inte bklir helt förvirrad sen :angel:
annars kan man sitta vid word å trycka på en knapp så ser man vilken det är :D
 
Sv: Hur?

Eller så tycker man att det är en kul idé att ha tangenterna slumpartat ditsatta samt uppochner. :crazy: (yngste sonens tangentbord)
 
Sv: Hur?

gör inte som jag, pilla bort knapparna och dammsug sen... :angel: slutade med att gummiplupparna som ska "fjädra tillbaka" tangenerna sögs upp i dammsugarpåsen.. alla tangenter funkade inte så himla bra efter det, blev till att köpa nytt tangentbord :D

laptopen torkar jag bara ovanpå, och vänder uppochner på den ibland och skakar :p
 
Sv: Hur?

det är väl typ luft på flaska, eller? :idea:
ska vara ganska bra har jag också hört.


*kl*
angående att ta bort tangenterna, när jag gjorde det la jag dom helt enkelt i ordning, som ett tangentbord fast på skrivbordet, så är det ju superenkelt att komma ihåg hur de ska ligga.
 
Sv: Hur?

ja, eller så är man en sån datanörd så man vet EXAKT vart alla tangenter sa sitta och hur utan hjälp :p
 
Sv: Hur?

Eller så googlar man fram en bild och har framme på skärmen, helst innan man lossar tangenterna. ;)
 
Sv: Hur?

ja alltså, det skulle jag nästan kunna också :D iallafall bokstäverna (bara att tänka mig hur jag gör när jag ska skriva den bokstaven, så vet jag ju) men det är värre med alla specialtecken...
 
Sv: Hur?

Jag brukar damsuga över mina tangenter(har bärbar).
Och jag ger fan i att smula över tangenterna;)
 
Sv: Hur?

Men det är inte så lätt när man sitter och äter och blir exalterad mitt i allt, då flyger det smulor omkring mig :p
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 972
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 323
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 370
Senast: Calmiche
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp