Tack alla.
Min häst har röntgenkonstaterad spatt i båda bak, och har efter sommaren blivit stel i sin gång och jag undrar om det är "bara" stelhet eller om det är en aktiv fas på gång. Om det är stelhet borde den ju bli bättre mot slutet av en promenad, men hur är det med spatt - blir den bättre eller sämre, alltså det finns ju vissa hältor som "försvinner" efter en stunds rörelse, och andra blir värre - hur är spatt?
Köpte hästen för ett år sedan och då efter bete var den också stel, men blev bättre och bättre under året ju mer jag mjukade upp osv. Hästen är 19 å¨r och jag hade inte tänkt ställa av honom helt i sommar pga stelheten som alla varnar för, men pga en akut vrickning i ena frambenet var jag ju tvungen att ha honom vilande en tid. Den skadan (i fram) haltade han av i ca 1 vecka, sedan har han gått på bete och jag har promenerat/ridit lite smått. Totalt har hästen vilat från den vanliga dagliga tränignen ca 7 veckor, vilket ju är mycket för en stel häst, och det jag undrade över är om det jag ser nu är stelheten pga vilan eller om det är något annat. Jag tycker inte att hästen sett ofräsch ut under betet, utan det är nu när jag skall sätta igång och rida som jag tycker att han är stelare än vanligt och känns lite framtung. Han har även tappat muskler under den här tiden, naturligtvis.
Alla kommer förstås rekommendera ett veterinärbesök, det begriper jag, men jag vill ju kunna förstå lite själv också vad det handlar om, så tack för era synpunkter.