Hur yttrar sig spatt när den är aktiv?

Lotus

Trådstartare
Jag undrar över om det finns något generellt mänster hur spatthästar kan se ut när de har en aktiv inflammation på gång? Alltså ser det ut som en bakbenshälta, vilken som helst, eller blir rörelsemönstret annorlunda på något vis? Tex låst i haserna, allmänt stelt eller något?

Kan man göra ett böjprov i bak och se om aktiv inflammation är pågående?

Konstig fråga kanske, men ni som har erfarenhet - svara gärna!

Hej,jag har haft en spatt häst,som hade kraftig spatt i ena bak benet,han gick att promenad rida men var mkt framtung då han försökte avlasta det onda bakbenet,efter mkt behandling av olika slag och mkt vila så beslöt vi oss för att låta han somna in.Iallafall så vart han mkt stel efter en skogs tur,när jag hoppade av och sedan skulle leda in honom i stallet så haltade han ett par steg för han hade ont,osv..Det var hemskt.Det blev dock bättre av cortison,men för hans bästa lät vi han somna in och slippa.Han kunde ju aldrig fungera som en vanlig häst så att säga.Så jag köper / lånar aldrig mer en "spatt häst" jag blev så avskräckt.
Hoppas du har bättre tur med din.Det finns ju så många olika grader av spatt,och det visar sig så olika,en del lever med det och har bara vissa dåliga dagar,medans andra har det värre.Det är lurigt.
Mvh

Stel, ovillig, lägger vikten fram, ofta är de snubbliga.

Spatt brukar ge hälta vid böjprov som släcks vid bedövning i hasleden, men det krävs röntgen för säker diagnos. Misstänker du spatt är det förmodligen bäst att ta hästen till klinik där det finns tillgång till röntgen.

Håller med Lobelia. Vid minsta misstanke om spatt bör man röntga. Hästen kan böja ua trots dubbelsidig spatt på röntgen - min gör det :smirk:

mandalaki

Har hittills i mitt hästliv sett tre spatthästar. Symptomen var som följer:

Häst 1) Diffust halt "någonstans", dvs inte helt ren, men svårt att säga var hältan sitter. Efter utredning hittades kotledsinflammation fram. Efter vila diffust halt bak - ytterligare utredning visade förändringar i båda bak, ena sidan utläkt, andra sidan aktiv. Inte bättre efter vila, operation utfördes, men hästen blev inte bättre. Evigt gröna ängarna efter totalt ca 1,5 år.

Häst 2) Akut halt bak - i det närmaste blockhalt. Försök med boxvila + butta utan effekt. Evigt gröna ängarna efter 5 veckor!

Häst 3) Halt bak vid snäva svängar, både med och utan ryttare. Gradvis sämre. Fick gå en sommar med föl utan dramatiska förändringar varken till det bättre eller det sämre. Fortfarande tydligt halt vid försök till igångsättning efter ca 1,5 år. Fick då sluta sina dagar.

Med andra ord; Spatt kan yttra sig på olika sätt!!!

Tack alla.
Min häst har röntgenkonstaterad spatt i båda bak, och har efter sommaren blivit stel i sin gång och jag undrar om det är "bara" stelhet eller om det är en aktiv fas på gång. Om det är stelhet borde den ju bli bättre mot slutet av en promenad, men hur är det med spatt - blir den bättre eller sämre, alltså det finns ju vissa hältor som "försvinner" efter en stunds rörelse, och andra blir värre - hur är spatt?

Köpte hästen för ett år sedan och då efter bete var den också stel, men blev bättre och bättre under året ju mer jag mjukade upp osv. Hästen är 19 å¨r och jag hade inte tänkt ställa av honom helt i sommar pga stelheten som alla varnar för, men pga en akut vrickning i ena frambenet var jag ju tvungen att ha honom vilande en tid. Den skadan (i fram) haltade han av i ca 1 vecka, sedan har han gått på bete och jag har promenerat/ridit lite smått. Totalt har hästen vilat från den vanliga dagliga tränignen ca 7 veckor, vilket ju är mycket för en stel häst, och det jag undrade över är om det jag ser nu är stelheten pga vilan eller om det är något annat. Jag tycker inte att hästen sett ofräsch ut under betet, utan det är nu när jag skall sätta igång och rida som jag tycker att han är stelare än vanligt och känns lite framtung. Han har även tappat muskler under den här tiden, naturligtvis.

Alla kommer förstås rekommendera ett veterinärbesök, det begriper jag, men jag vill ju kunna förstå lite själv också vad det handlar om, så tack för era synpunkter.

Böjprov förra sommaren var ua i båda bak trots dubbelsidig. Men röntgen säger ju alltså ingenting om hur hästen har det?

Röntgen säger ju bara om hästen har spatt eller inte. Jag skrev som jag gjorde bara för att förtydliga att man inte kan lita enbart på böjprov, för att ställa diagnos behövs röntgen.

Så nu är hästen stel efter en längre vila. Då kan det nog vara så att spatten blivit värre - eller så blev han helt enkelt stel för att han vilade så länge.

Om jag var du skulle jag nog röntga igen. Jämför man sen med de gamla plåtarna ser man ju vad som hänt under året.

Usch, jag lider med dig, det där är vad jag kommer att få gå igenom också :(

mandalaki

Min går utan problem 5 dar i veckan, mjuk och fin. Ställer inte av utan rider hela året . Nu går han ute dygnet runt så han är fräschare än nånsin, 15 år spatt hb. Ua på böjprov. När spatten var aktiv fattade jag inte det för han gick bara orent ibland , lite vf-hälta som försvann lika fort som den kom. Men mycke spatt på röntgen.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 866
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 453
Senast: mackan
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 694
Senast: skuggi
·
Hästvård Dags att säga farväl? Min häst fick diagnosen spatt för 2 månaders sedan Jag uppmärksammade detta genom att han blev väldigt...
2
Svar
30
· Visningar
6 246

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp

Hästrelaterat