Hur yttrar sig ligamentskador i hov?

Sv: Hur yttrar sig ligamentskador i hov?

Inga egna, men två bekantas hästar har haft det. De hade skumma hältor som kom och gick, svår att hitta. Det var ultraljud och trial and error som hittade det har jag för mig. Magnetröntgen är ju det säkra sättet, men det gjordes inte på dessa. Båda är igång igen.
Men det finns ju mängder av ligament i hoven, så jag förmodar att symptomen varierar på vilket/vilka ligament som är skadade, och hur mycket. Om det är ligamentskador kan ju också andra mjukdelar, senor, bursor osv ha skador, allt kallades väl förr strålbenshälta.

Vet du om någon av dessa hästar uppvisade någon svullnad i benet på grund av ligamentskadan? För drygt tre veckor sedan när vi skulle hoppträna så var min valack plötsligt jättehalt (typ fyrgradig hälta) på höger fram. Vi får in på ATG och gjorde hältutredning och röntgade, där hältan släcktes i hoven när denna bedövades. Ingen reaktion på böjprov och inte heller något onormalt i hoven, mer än något som veterinären trodde kunde vara en blödning/alt luft som kommit in under den där leran som sattes i hoven. Benet röntgades också, för säkerhets skull, men där fanns inte heller något av värde. Nu har han gått på butta i 9 dagar, jag skulle börja rida igång honom from igår och då visades inget men då buttan fortfarande kan ha funnits kvar i kroppen så reflekterar jag inte så mkt över det. Idag när jag skrittade honom tyckte jag inte att han kändes riktigt ren, dock ej varm eller svullen i ben, hov eller kota.

Förhoppningsvis extrem inbillningssjuka hos mig kanske? Nej, men i morgon står han inne och på måndag ringer jag atg igen för återbesök.

Jag kan inte påminna mig att de var svullna i benet, och ligamentskador i hoven borde inte ge det?

Om det är ligamentskador, så är det ganska lång konvalsecens. Min häst har haft ligamentskador i kotan, därför har jag varit extra intresserad av alla hästar i bekanstskapskretsen som har haft liknande skador.

Ligamentskador i hoven kan i vissa fall nog ses med ultraljud, framförallt om någon riktigt duktig ultraljudar. Röntgen visar normalt inget. Man får bedöva hoven och använda uteslutningsmetoden annars. Man kan magnetröntga, men försäkringsbolagen bekostar ofta inte det, så det är 8000-17.000 ur egen ficka isåfall.

Ligamentskador i hoven kan ev ge värme i hoven, men oftast inte svullnad eller andra synliga tecken vad jag har hört. Jag gissar att skadorna ofta läker på 3-12 månader, kontrollerad skrittmotion och liten hage, ifall det är det. Men om man bara kan komma fram till att det är någon skada i någon mjukdel i hoven, så blir det väl att skritta eller vila, och så återbesök med jämna mellanrum och se om hästen blir bättre.

Även om man magnetröntgar och får reda på mer detaljer om vilka mjukdelar som är skadade, så blir det normalt samma konvalescens, då det normalt inte finns någon behandling mer än vila för ligamentskador.

Har vet uteslutit hovbensfraktur? De är ofta svåra att hitta på röntgen, och kan ge diffusa hältor. Är det en stor fraktur blir väl hästen rejält halt, men vid mindre sprickor verkar de vara svårdiagnosticerade.

Men hoppas att det är något enklare! Han kan ju ha trampat på något hårt och fått en stengalla, blödning i hoven, begynnande hovböld etc som trycker på strukturer i hoven och ger hältan. Men det är nog bra att åka in igen om han verkar halt.

Ska som sagt ringa vet. det första jag gör i morgon. När vi var där sist så uteslöt man fraktur/spricka, fast vad vet jag, det har säkert missats förr. Blir så leds OM det skulle vara en ligamentskada och veterinären sagt att han ska vara ute i hagen som vanligt. Ska bort till stallet nu efter att jag har slängt i mig något att äta, får se hur han ser ut idag helt enkelt. Veterinären sa dock att hon trodde att det var en blödning/ev. hovböld eftersom de inte hittade något annat, men tror, det gör man i kyrkan :cool: Jag har IF som försäkringsbolag och jag har veterinärvårdsextra, så tack och lov ingår magnetröntgen bara jag hör av mig innan detta görs.

Hej!
Min häst råkade ut för en rejäl vrickning i vintras. När jag åkte till veterinären med henne var det ligamenten i hoven (runt kronleden) som fått stryk. Hästen var rejält nickehalt. Behandlade med chockvåg och hästen var frisk på 4 veckor.

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle vilje gå en kurs om hovvård. Inte för att jag vill ersätta min hovslagare eller för att jag vill bli hovslagare själv, utan...
Svar
6
· Visningar
610
Senast: BoYo
·
Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
745
Senast: Amk
·
Hästvård Har ni erfarenhet av lymfangit där ni inte hittar något sår på 5 dagar men benet är som en stolpe, på kvällen på 5e dagen har det...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
3 870
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 122
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka