Sv: Hur yttrar sig ligamentskador i hov?
Jag kan inte påminna mig att de var svullna i benet, och ligamentskador i hoven borde inte ge det?
Om det är ligamentskador, så är det ganska lång konvalsecens. Min häst har haft ligamentskador i kotan, därför har jag varit extra intresserad av alla hästar i bekanstskapskretsen som har haft liknande skador.
Ligamentskador i hoven kan i vissa fall nog ses med ultraljud, framförallt om någon riktigt duktig ultraljudar. Röntgen visar normalt inget. Man får bedöva hoven och använda uteslutningsmetoden annars. Man kan magnetröntga, men försäkringsbolagen bekostar ofta inte det, så det är 8000-17.000 ur egen ficka isåfall.
Ligamentskador i hoven kan ev ge värme i hoven, men oftast inte svullnad eller andra synliga tecken vad jag har hört. Jag gissar att skadorna ofta läker på 3-12 månader, kontrollerad skrittmotion och liten hage, ifall det är det. Men om man bara kan komma fram till att det är någon skada i någon mjukdel i hoven, så blir det väl att skritta eller vila, och så återbesök med jämna mellanrum och se om hästen blir bättre.
Även om man magnetröntgar och får reda på mer detaljer om vilka mjukdelar som är skadade, så blir det normalt samma konvalescens, då det normalt inte finns någon behandling mer än vila för ligamentskador.
Har vet uteslutit hovbensfraktur? De är ofta svåra att hitta på röntgen, och kan ge diffusa hältor. Är det en stor fraktur blir väl hästen rejält halt, men vid mindre sprickor verkar de vara svårdiagnosticerade.
Men hoppas att det är något enklare! Han kan ju ha trampat på något hårt och fått en stengalla, blödning i hoven, begynnande hovböld etc som trycker på strukturer i hoven och ger hältan. Men det är nog bra att åka in igen om han verkar halt.