Hur vräker jag myrorna?

Sv: Hur vräker jag myrorna?

Det har inte hänt något alls än. Jag får tillträde den 27.

Men... idag när jag var där med ett lass prylar (disponerar det tomma gästhuset readn innan flytt) så är hela gästhuets förstubro FULL av stackmyror. Uäck!

Måste skaffa Myrr och ställa dit fat med Fun rabarber. Redan nu!

Först skydda husen och sedan börja göra livet surt för myrorna. Lite grävande, lite myrr, Fun och andra otrevligheter......

Usch!

Jag har, trots Myrr, Fun Light och MrMuscle, hela köket fullt av myror. Iår har de iaf hållit sig borta från badrummet hittills.

Jag har upptäckt att låter man myrliken ligga kvar så verkar de andra myrorna rapportera fara till stacken så då kommer det inte så många nya :idea: (fast det är grymt äckligt att ha köket fullt av myrlik :mad:)

Gah! Myror inomhus hoppas jag få slippa!

Just inomhusmyrorna (de där små svarta?) tror jag är extra känsliga för myrdosor? Det tycks i alla fall vara effektivt mot dem på de ställen jag sett det (jobbet tex)

Mardrömmen är väl om mina stackmyror får för sig att flytta inomhus. De äter väl upp huset då?

*KL*
Läste detta tips på en sida med städtips. Kan vara värt att testa.

Bästa knepet mot myror inne är att strö ut malen kanel. Myrorna skyr lukten och det är både enkelt, billigt och ofarligt!

För att slippa få in dem i huset kan du prova att spraya med det här "insektsmedlet" man har på hästar för att de ska slippa knott, flugor osv. En stor svart/mörkbrun flaska, minns inte namnet.

Alltså spraya på väggen, farstun, fönsterkarmen eller var det nu är de försöker ta sig in. Sopa undan ev myror först. Man får upprepa lite då och då, eftersom det dunstar - eller om det regnar förstås.

Vi gjorde så i sommarstugan och myrorna skydde medlet och drog därifrån.

Sprayade också i brevlådan där det förr om åren alltid kryllade av tvestjärtar. Inga tvestjärtar ville flytta in. Var tvungen att upprepa sprayningen då och då förstås.

Har sprayat mina kläder också när jag skulle jobba med lie i meterhögt gräs. Inga fästingar!

(Apropå språktråden i Senior: Inte säger man väl spraya på svenska? Spreja kanske? Upplys mig, så ska jag bättra mig i framtiden!)

Angående myrstacken har jag inga tips, tyvärr.

För att slippa få in dem i huset kan du prova att spraya med det här "insektsmedlet" man har på hästar för att de ska slippa knott, flugor osv. En stor svart/mörkbrun flaska, minns inte namnet.

Ultrashield?
Det har slutat tillverkas. Synd tycker jag, för det var bra!

KL

Nu har här även prövats Fun Light, flrutom massvis med Myrr. Myrr får några stycken att dö, det är allt. Inget hände efter Fun Light, kanske någon dog av att få en droppe på huvudet.
Nu är de så många att man knappt ser en myra, det är som en svart matta som rör sig. Man kan inte gå nära heller för de klättrar upp och bits.
Elda vågar vi inte göra nu när det är vår. Det är för nära grannens uthus och en skogsdunge. Vad prova nu?

Liten uppdatering...
Jag köpte en sorts Myrr som ser ut som strössel och strössel vid omgångarna till stacken. Det funkade! De drog ner strösslet i stacken och dog.

Jag har krattat i stacken och inga levande myror finns kvar.

Däremot finns två stora vackra kopparödlor där. De bor alltså i stacken.
Märkligt?

Vad härligt att det fungerade.
Vi har kört både Myrr som strössel och det som dödar på en gång, men inget har hjälpt helt.
Har läst att Deltametrin är giftigt för myror. Fungerar det att köpa ett Scalibor och klippa sönder och slänga i tro? Har läst på kemikalieinspektionens sida om medlet och det sprids inte i naturen förutom om det hamnar i vattendrag.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka