Hur visar sig vårkänslor hos era hästar?

NightShade

Trådstartare
Tyckte att det skulle vara roligt att veta hur era hästar beter sig eller vilka hyss de hittar på så här i vårtider :)

Min gris springer som ett tok i hagen och gör ett antal glädje skutt och rullandet i leran ska vi inte tala om... Sen blir han lite mer skvättig och lite smått tjurig i all hantering men speciellt när man ska gå in... Det är inte det att han inte vill in... Han vill helst att det ska gå i 120 knyck vilket leder till att det tar ännu längre tid att gå in då jag inte tillåter honom att gå förbi mig i sin egna galna takt utan då blir det gör om och gör rätt principen...

Sv: Hur visar sig vårkänslor hos era hästar?

Min häst är piggare när vi går till och från hagen. :) förut var han lite seg, men nu springer han gärna. Men annars har jag inte märkt så mycket på honom.. förutom att hans flock (ca 10 hästar i flocken) har börjat busa mer i hagen, och går iväg en bit. I vinter har de bara tryckt runt vindskyddet och fodrings platsen.. men nu börjar de röra mer på sig!

Mina hästar, (dock är de ston och brunstar vid den här tiden) surar mer eller mindre på allt och alla :p Undertiden min ena står i stallgången ser hon ut som hon tänker döda närmsta bästa individ. Ser lite roligt ut faktiskt ;) Förövrigt har även min lilla åsna fått lite krut i baken vid ridning, så ett stort plus för henne med vår :D

Temporidning och mycket bus blir det... men glädjeyttringar är bara trevligt. :)

Mitt sto och hennes hagkompis kör en idiotrusning så fort de släpps i hagen varje morgon. Brukar ta en minut, sedan är det kolugnt och de övergår till att tugga hö.

I övrigt blir hon snarare mycket lugnare och trevligare så här framåt vårkanten, det är när det är minusgrader och kyligt på vintern som hon är som skvättigast och busigast.

Vår fullblodsvallack busar med den andra fullblodsvallacken, småstegrar mot varandra, rusar, bockar, slänger vilt med frambenen, resulterat i att vår fått kompisens tåbroddar i bringan:mad: Är så mycket is (mycket skog ena delen av hagen) så man törs inte ta bort brodden än tyvärr, var en som fläkte sig i denna hage för nåt år sen, fick tas bort. Ska bli så skönt med barmark så man kan ta bort broddarna.

Min är otroligt kelig i hanteringen däremot urtrist att rida. Vill ingenting och surar ihop för allra minsta. Sto såklart och brunstar som bara den.

Mina tokar busar som bara den i hagen! Det är mer regel än undantag att man hittar lite småsår är kala fläckar varje dag efter att busat och bitit varann :) Roligt att dom har kul ihop trots åldersskillnaden, den ena 17 årig valack och den andra 4 årig valack.

Märker mer på 4 åringen vid hantering att han vill små nypas lite, antingen på mig eller på den andra hästen. Släppte honom lös i paddocken en dag och smacka på honom och shit vilken fart det blev! Helt galen :D

Brall och bus i hagen. När jag rider kan han inte skritta utan taktar/trampar/steppar/småbockar och piper lite när vi möter andra hästar eller rider förbi något spännande. Jag upplever honom mer ofokuserad än i vanliga fall :-)

Liknande trådar

Kropp & Själ börjar bli tokig... har sån inre rastlöshet jämt som jag får svårare o svårare o hantera. det har kommit gradvis o blivit mkt värre sen...
Svar
2
· Visningar
3 556
Senast: vtok
·
Hästvård Visste inte riktigt om den här skulle ligga här eller i hästhantering, moderator får flytta om den ligger fel. Behöver bolla lite tankar...
Svar
6
· Visningar
1 526
Senast: a1agnlju
·
Hästhantering Jag/vi har ett problem med en utav hästarna i stallet som jag inte riktigt vet hur jag ska tolka. Igår tog jag den aktuella hästen i...
Svar
4
· Visningar
1 780
Senast: Leoni
·
Träning Jag har en ponny som saknar framåtbjudning. Han är lat, och otroligt trög. Jag måste kämpa sk*ten ur mig för att få igång han när vi...
Svar
2
· Visningar
1 465
Senast: raggsock
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama